Praktijkverbruik Fiat Panda: berezuinige Italiaan?

TwinAir, TwinAir Turbo en 1.2 Fire bekeken

Fiat Panda TwinAir 85 Lounge

De huidige Fiat Panda draait alweer mee sinds 2011 en eerlijk is eerlijk, dat zie je niet aan hem af. Dat de techniek in deze twaalf jaar regelmatig is herzien, mag geen wonder heten en inmiddels gaat hij door het leven met een mild-hybride aandrijflijn. In dit artikel kijken we naar een paar eerder geleverde motoren en hun verbruik. 

Het introductiejaar was voor deze Panda meteen een topjaar, waarin de Nederlandse Fiat-importeur net iets meer dan 10.000 exemplaren kon slijten. Inmiddels speelt de Panda nog maar een kleine rol, met dit jaar zo’n 400 verkochte exemplaren. Het is dan ook niet meer de prijspakker van weleer, al valt het te prijzen dat Fiat nog wél een auto aanbiedt in het compacte A-segment. 

Fiat Panda TwinAir Turbo 

De Fiat Panda TwinAir is misschien wel de bekendste variant. Dit compacte tweecilindermotortje zagen we in deze rubriek al vaker, met wisselende resultaten. Hoe dat bij de Panda zit? Rijders met een 85 pk sterke TwinAir Turbo scoren gemiddeld precies 1 op 16,5 (6,1 l/100 km). De zuinigste rijder valt écht op. Niet alleen met een verbruik van 1 op 19,8 (5,05 l/100 km), maar door dat te realiseren met een Panda 4x4 Climbing. Aan de onderkant bungelt, met een groot verschil, een bestuurder die 1 op 12,9 (7,8 l/100 km) noteert.  

En de TwinAir zonder turbo? 

Passen we de selectie aan naar de TwinAir 60 en 65, de versies zonder turbo, dan wordt het verbruik meteen gunstiger. Gemiddeld halen rijders met deze motorvariant 1 op 17,1 (5,9 l/100 km). Zo zuinig als de spaarzaamste Turbo-rijder wordt het niet, maar voor gemiddeld 1 op 19,5 (5,12 l/100 km) hoeft ook de zuinigste turboloze rijder zich niet te schamen. De onzuinigste TwinAir 60-rijder noteert gemiddeld 1 op 13,5 (7,4 l/100 km). 

De ‘oude’ 1.2 

Naast de moderne TwinAir leverde Fiat ook de ‘oude’ 1.2 FIRE-motor met 69 pk. Het gemiddelde verbruik met deze krachtbron pakt net iets voordeliger uit dan dat van de nieuwe TwinAir 60 en 65, ondanks de dubbele hoeveelheid cilinders. FIRE-rijders scoren namelijk gemiddeld 1 op 17,2 (5,8 l/100 km). De beste waarde is precies 1 op 19 (5,3 l/100 km), de slechtste score is met 1 op 14,2 (7,1 l/100 km) nog altijd beter dan de laagste waarden van beide TwinAir-modellen. 

Is de Fiat Panda daarmee een zuinige keuze in zijn segment? Nou, niet echt. Met een Citroën C1 halen rijders immers gemiddeld 1 op 18,4 (5,4 l/100 km) en rijders van een Toyota Aygo scoren nóg beter. Wel lijkt de Fiat Panda in de praktijk net iets zuiniger dan de Opel Karl

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.