Fiat Panda TwinAir Turbo 85 4x4 Climbing (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda TwinAir Turbo 85 4x4 Climbing |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 70.431 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Dag 1
- 70.431 km
Ja, Autoweek vraagt eigenlijk om pas een review te schrijven na een meer uitgebreide ervaring, ik negeer deze vraag even en begin hier gewoon bij dag 1.
Mijn weg naar de Panda toe heeft mij langs een Subaru Outback, een Volvo XC70 en zelfs even een Audi Allroad (een vlaag van verstandsverbijstering vermoed ik) geleid. Hoe dan bij de Panda uitgekomen???
Ik wilde 4x4 en wat ruimte, dit met het oog op een toekomstige verhuizing naar het buitengebied, maar wilde geen SUV of terreinauto.
Ik heb de afgelopen jaren een heerlijke x-type estate gereden met de heerlijk soepele 2.0 benzinemotor. Wat rijdt dat karretje heerlijk, maar ondertussen toch ook wel flink aan de kilometers (270.000+). Tijd voor iets anders. Ik rij een kleine 20.000 kilometer per jaar, meestal ritjes van rond de 180 km heen, en dan enkele uren later weer terug. Ik rij rustig en heb nooit echt haast.
Tijdens mijn zoektocht dus eerst naar wat grotere karretjes gekeken, totdat ik eens aan het rekenen ging. Op de x-type zit geen afschrijving meer, doch kost ie me zo 600+ euro per maand. Bij een XC70 uit 2009 zou ik helemaal leeglopen.
Elektrisch is voor mij nog niet interessant, de auto’s met voldoende capaciteit zijn mij nog te duur, en qua kosten per kilometer valt het elektrisch rijden me nog flink tegen.
Nu het besluit genomen om maar eens een paar jaar wat kleiner te rijden, en te zien welke besparingen ik kan verwezenlijken. En dan moet het wel echt de moeite waard zijn. Met de x-type haalde ik toch zo 1:12, veel snelweg dus. Geheel niet slecht, en er hoefde nagenoeg nooit een druppel olie bij. Om dan nu met een Golfje 1:14 te rijden en enkele tientjes te besparen op verzekering en belasting zag ik niet zitten.
En toch wilde ik die 4x4.
En daar was de Panda! De auto maakte me meteen vrolijk. Heerlijk eigenwijs bakje, en natuurlijk speelt de reclame uit mijn jeugd ook mee. Toch heb ik het idee dat het niet alleen maar sentiment is en dat de huidige Panda nog steeds best veel van dat karakter uit de jaren 80 heeft behouden. Ik zou geen andere auto in deze categorie weten die ik zou willen rijden. Een Up? Iets van de Fransen? Nee, dat zie ik niet zitten.
En dan stap je in de Panda, wat een heerlijk solide gevoel, een heel fijn stuur, lekker stevig, een heel prettige omgeving van binnen en van buiten vind ik de auto ook best mooi. De mijne is donker groen, deze kleur wordt binnen voortgezet in combinatie met beige accenten. Erg mooie combinatie vind ik zelf, beetje oud Engels op z’n Italiaans.
Wel weet ik nu al dat ik die heerlijke automaat uit de x-type echt wel ga missen. En dat heerlijke motortje dat er altijd zin in heeft en dan blijkt die zwaardere oude dame toch best nog een heel behoorlijk stoplichtsprintje in zich te hebben, en dat dan alles alsof er niets aan de hand is. Alsof het de gewoonste gang van zaken is. Oh, wat ga ik die auto missen.
In de Panda is het veel schakelen, maar dat gaat heel soepel. Verder reageert de rem behoorlijk direct, dus best nog wat wennen. Maar de auto blijft heerlijk stevig op de weg liggen, ook vandaag met toch behoorlijke windvlagen. Stoplichtsprintjes doe ik nu met vrachtauto’s, of gewoon niet. Wel weet ik dat ik telkens wanneer ik aan het karretje denk een glimlach op m’n gezicht krijg, en dat heeft niets te maken met de mogelijke besparingen, maar vooral met het eigenwijze van de auto, ik heb het gevoel dat we het goed gaan hebben samen.
Ik ben ook benieuwd wat het rijden van de Panda me gaat opleveren in mijn portemonnee, ik ga daarom ook de gebruiksmonitor bijhouden. Qua belasting en verzekering scheelt het sowieso al flink. Nu maar eens zien hoeveel kilometer ik uit de liters weet te persen. Want dat blijft afwachten, sommige fabrikanten weten die cijfers wel heel mooi door de centrifuge te halen en dan komen ze er mooi gesponnen uit.
En toch zal ik ook vaak nog terug denken aan mijn x-type-je. Maar niet alles kan altijd eender blijven in het leven. De x-type krijgt een heel fijn nieuw huis, waar een stuk minder kilometers gereden wordt, en ik begin aan een nieuw avontuur met de Panda. Ik vermoed dat ik in de Panda een heel gezellige partner zal vinden om dit avontuur mee aan te gaan.
Later meer.
Week 1
- 70.872 km
Heb er nu 2 ritjes opzitten met het wurm. Autootje rijdt erg lekker, ook op de snelweg. Ik merk best een verschil qua verbruik tussen 90 en 100-110 km/h.
Ik merk dat ik vaak een versnelling oversla, dus van de 2 naar de 4, of van de 3 naar de 5, of van de 4 naar de 6. Op de snelweg mis ik eigenlijk een 7de versnelling, dat zou ie volgens mij best aankunnen boven de 90-100 km/h.
Het motortje voelt ze het meest happy rond de 2000-2500 toeren merk ik. Daar liggen dan ook de schakelmomenten. Het is even wennen aangezien je soms het gevoel hebt dat de motor dreigt af te slaan, maar dat is maar schijn, motortje gaat snel weer rustig snorren.
De stoelen zitten goed, zijn wel iets harder dan dat ik gewend ben, maar geven verder goed steun.
Ik mis nog wel de cruise control, dat had de auto echt helemaal compleet gemaakt, vooral met het oog op de zuinigheid. Verder zit werkelijk alles erop, en voelt de auto zeer solide en ligt goed op de weg. Ik mis eigenlijk mijn vorige auto amper. Ook de aansluiting van de telefoon en het muziek afspelen van de telefoon gaat naadloos.
verbruik met rustig rijden, snelweg tussen de 90-100 km/h, valt mij een klein beetje tegen. 1 op 20 gecombineerd met ook een beetje B-wegen en een heel klein beetje stad. Op de B-wegen lijkt ie zuiniger, daar kan je al behoorlijk snel in de 6de versnelling en dan nipt ie brandstof.
De wegligging en het zicht rondom zijn ronduit goed, je merkt ook dat je iets hoger zit, wat erg fijn is. Verder voelt ie volledig niet als een klein autootje aan. Voel me er zeer veilig in, mede wellicht ook door de rustigere rijstijl. Doordat ik rustiger rijd zie ik ook meer van de omgeving, wat een mooi land is Nederland toch! Prachtige vergezichten, schitterende wolkenpartijen en heerlijke natuur, de koeien die door de wei lopen naar de stal, de vogels die hun sierlijk kunsten tentoonstellen in de lucht.
Wat ik me nog wel afvraag is of ik nu wel het juiste model heb geselecteerd. Want volgens mij heb ik niet de Climbing, maar ik weet niet hoe ie anders zou heten met deze eigenschappen.
Ik zal straks eens zien of ik wat foto's kan plaatsen.
Eerste 2000 km
- 72.426 km
Nog steeds zeer blij met het eigenwijze karretje.
Het verbruik valt binnen mijn verwachtingen, al is de 1:25 die Fiat zelf voorspiegelt op de snelweg echt niet haalbaar, ook niet wanneer je op een metertje of 20-30 achter een vrachtwagen gaat hangen. Waar ze die cijfers op baseren weet ik niet.
Ik merk wel dat ik bij de portieren mogelijk iets aan de bescherming van de onderkant van de deurstijl wil doen, ik kom daar op de een of andere manier telkens met mijn voeten tegenaan bij in- en uitstappen.
Het snelheid houden gaat ook beter, ik zie nog maar even af van een cruise control.
Ik denk dat ik over een tijdje, wanneer het karretje ook meer spullen moet gaan vervoeren, de gehele achterbank eruit haal. Eens zien wat voor een bodem je dan overhoudt. Mogelijk dat er dan nog een houden plaat in komt om de boel mooi vlak te maken, maar dan kan er best flink wat in.
Wat ik dan wel weer jammer vind is dat de stoel van de bijrijder niet geheel naar voren of naar achteren geklapt kan worden. Dat zou veel hebben gescheeld voor het vervoeren van lange objecten. Maar eens zien of daar nog een eenvoudige oplossing voor te verzinnen is. Ik had zoiets eigenlijk wel verwacht van Fiat....
Verder ruim tevreden. Autootje rijdt heerlijk, erg ontspannen ook op de snelweg. Ik leer ook steeds beter samenwerken met het kleine motortje, en dan geeft het veel plezier.
Ik blijf er wel bij dat er een zevende versnelling bij had gemogen. Op de snelweg bij rond de 100 km/u draait het motortje zo’n 3000 toeren, een zevende versnelling had dit mooi terug gebracht naar 22-2500 toeren. Dat had denk ik ook best wel weer wat gescheeld in het verbruik, zeker in de wetenschap dat bij alle versnellingen volgens de eco-stand het schakelmoment op 2000 toeren ligt.
Oliepeil ook even gecontroleerd. Was even zoeken aangezien ik niet wist dat vuldop en peilstok geïntegreerd zaten. Wel slim gedaan.
Wegligging is erg goed en het autootje blijft goed liggen in snel genomen bochten, al merk je wel dat ie iets hoger op z’n pootjes staat, maar er is geen verlies van grip. Ook niet vergeten dat er flink wat minder rubber onder zit dan bij mijn vorige auto. En toch doet ie het heel goed.
Verder eigenlijk nog geen echte klachten of minpunten.
Een eindje verder
- 77.050 km
Zo, we zijn weer een eindje verder met het eigenwijze wurm.
Heb de afgelopen weken best wat langere ritten erop zitten, soms wel 5-6 uur nagenoeg aaneensluitend. Ik moet zeggen dat me dit goed bevalt. Je zit ook wat rechter op dan in mijn vorige auto wat op langere stukken in mijn ogen meer comfort geeft en beter voor je rug is.
De auto rijdt heerlijk en voelt zeer solide. Niets op aan te merken.
Wel merk ik dat ie dorstig wordt boven de 2500 toeren. Dit betekent op de snelweg max. 90 km/u. En dat rijdt eigenlijk heel ontspannen. Ik heb toch geen haast, dus vind het allemaal wel best.
Heb wat geëxperimenteerd met de eco-knop, en deze lijkt in mijn ogen vooral geschikt voor wanneer je langere afstanden een constante snelheid rijdt. In de stad rijdt het niet zo lekker, dan mis je net het extra motorvermogen, ook in de lagere toeren. Het rijdt dan gewoon soepeler met de knop uit en ik heb het gevoel dat de motor en de versnellingsbak het dan ook leuker vinden.
Ook bij het rijden op B-wegen is het soms prettig toch even het extra motorvermogen te hebben, bij optrekken lijkt de motor soms anders naar bokken te neigen.
Op de snelweg zet ik ‘m af en toe even uit wanneer de weg wat omhoog gaat, want dan merk je dat met de knop aan het motortje net te weinig vermogen heeft om snelheid te behouden. Zodra de top van de stijging (als je daar al van mag spreken in Nederland...) bereikt is gaat de knop weer aan.
Vreemd genoeg lijk het “huidige verbruik” in de board computer wel te reageren op het gebruik van de knop, maar aan het einde van de rit lijkt het niet echt te schelen in verbruik. Doch, mogelijk zijn er andere positieve effecten....
Verder lijkt de Panda een afwisselend repertoire te hebben voor wanneer de benzine bijna op is. De ene keer ging het lampje branden bij ongeveer 6 liter nog in de tank, en bij 5 liter kwam er de melding dat ik zo spoedig mogelijk moest gaan tanken en werd er geen actieradius meer gegeven.
Een andere keer werden de waarschuwing te gaan tanken en het niet meer weergeven van de actieradius overgeslagen. Het lampje ging branden, ik was nagenoeg thuis. Actieradius stond nog op rond de 120 km. De volgende dag bij het wegrijden was de actieradius opeens nog maar 51 km. Dat is wel heel laag voor de nog aanwezige liters. En de actieradius veranderde ook niet meer, ondanks dat ik nog een stuk boven de 20km per liter heb gereden. Normaliter verandert de actieradius dan mee, nu niet.
Ik heb het vermoeden dat Fiat je verrast met de soort waarschuwing. Ben benieuwd naar de volgende....
De airconditioning werkt goed. Ik merk ook weinig invloed op het verbruik. Wel is het meest linker rooster wat onhandig geplaatst achter het stuurwiel, heb het gevoel dat de lucht die daar uit komt toch niet echt zijn doen raakt.
Verder is het interieur erg ontspannen, ook in de avond, geen rare beeldschermen die afleiden of zo. En ik vind het interieur persoonlijk ook aantrekkelijk. Alles binnen bereik, net een beetje anders, maar niet zo bont als dat de Fransen het soms kunnen maken, maar ook niet saai.
Het blijft een zeer solide auto, voel me er happy, rustig en veilig in
Eerste beurt
- 85.271 km
In zo’n 2 1/2 maand heeft het lieve wurm een kleine 15.000 kilometer moeten rijden, dat is iets dat ze nog niet eerder heeft meegemaakt. Maar ze heeft het uitstekend gedaan, zonder ook maar enige twijfel.
De auto rijdt heerlijk, verbaas me er echt over. Heerlijk touren zonder haast. Landweggetjes, stukje weiland, regen, nergens trekt ze zich iets van aan en tuft simpelweg dapper door.
Eerste beurt nu net gehad. Zeer vriendelijk geholpen bij Garage Snipperling in Deventer. Kreeg gewoon vervangend vervoer, geen extra kosten, buiten dan de benzine, zeer vriendelijke en duidelijke service. Buiten het grote onderhoud was ook de multi riem aan vervanging toe, moest er worden uitgelijnd en kon er wat lucht bij in de banden (van 2,2 naar 2,4), komt uit op € 525,-, inclusief btw, multi riem vervangen, uitlijnen en dus de grote beurt.
Verder werd aangegeven dat bij de volgende beurt mogelijk de banden en de rubbers van de schokdemper achter aan de beurt zijn.
Zo’n 2000 km geleden controleerde ik even de olie en heb er toen een scheutje (200ml) bij gedaan. Had de olie ook al eerder enkele keren gecontroleerd, maar toen was dit nog niet nodig. Toch even op letten denk ik, iedere 5000 km of zo. Motortje heeft een kleine hoeveelheid olie, dus ze vindt het wel fijn wanneer dit op peil blijft....
Verder niets dan lof, vrees ik. Je kan er flink wat spullen in kwijt, niet zoveel als in mijn vorige auto of in een V70, maar hoevaak had ik werkelijk die volledige capaciteit nodig? Nu zou ik dan een keertje extra moeten rijden om hetzelfde resultaat te krijgen, doch tegen de helft van de kosten per km.....
Als leen auto kreeg ik een Panda Hybride mee. Was wel even wennen met rijden, je mist dan toch die turbo wel. Die geeft de huidige Panda juist ook dat beetje extra speelse en eigenwijze karakter. Doch de hybride rijdt dan wel weer een procent of 20 goedkoper. Denk dat je daarmee echt wel 1:25 kan halen. Maar vreemd genoeg lijkt dat op de snelweg niet echt meteen te maken te hebben met het hybride zijn, zonder hulp lijkt de 3 cylinder het ook een stuk beter te doen. Of het is het verschil tussen 4x4 of 2 wiel aandrijving. De motor van de hybride draait ook een stuk soepeler, al heeft ie wel minder pit dus. Toch komt het niet in me op om over te stappen, veel te leuk de 4x4 en de pit in het huidige motortje is gewoon net even iets leuker. Wel goed om te weten dat over een jaar of 2-3, wanneer het huidige wurm op de 200k+ staat er mogelijk weer andere wurmen te krijgen zijn die de eerste afschrijvingen achter de rug hebben. Doch kijk ik dan het liefst wel weer uit naar een 4x4, en het is dan afwachten of deze dan weer gemaakt wordt. De dealer verwacht dat dit wel weer zal gebeuren, en dan ook met een iets krachtigere motor. Verder vind ik het uiterlijk van de Cross wel iets minder. Maar goed, je zit er voornamelijk in, en dan zie je dat niet.....
Het uitlijnen en de lucht in de banden merk ik bij het terugrijden al in het verbruik. Het verbruik was iets opgelopen de afgelopen anderhalve maand. Eens zien of dat nu weer iets afneemt. Gaat om zo’n 5-10%.
Al met al zeer tevreden en blij dat ik m’n wurm weer terug heb!
125.000 km
- 125.000 km
125.000 km en het karretje doet het nog uitstekend! Verschillende beurten gehad, waarbij niets schokkends aan de hand was, eenvoudige onderhoudsbeurten met bijbehorende vriendelijke kosten.
Ondertussen ook enkele keren wat tripjes naar het buitenland achter de rug, 800-900 km op een dag is geen probleem, geen last van de rug en comfort in de auto is uitstekend, ook bij 130, en soms ietsje meer.
Wel mis je dan de cruise controle, maar goed, het is niet anders. Voorgaande generaties hebben het ook zonder overleefd denk ik dan maar….
Wel was er onlangs een sensor van de 4x4 aan de achterkant defect, vervangen kostte 180 euro, heel schappelijk.
Soms lijkt ie iets te “bokken”, maar dat schijnt normaal te zijn bij de wat eenvoudigere 4x4-systemen, of dat las ik ooit ergens….
Hoe dan ook, na 2 jaar nog helemaal in mijn nopjes met mijn trouwe kameraadje, alles gaat er altijd in, bomen, struiken, puin, spullen van de bouwmarkt, etc. Je houdt natuurlijk wel een beetje rekening met wat je dan mee kan nemen, maar nog nooit onverwachts iets moeten achterlaten.
En telkens is het weer een klein feestje om het knorrende motortje aan te horen gaan, het mag dan lijken op het geluid van een brommobiel, maar het heeft de pit van een flinke rode peper!!
De lange sprint is natuurlijk niet zijn sterkste kant, maar bij een stoplicht links of rechts af, dan moet je toch van goede huizen komen om sneller weg te zijn dan deze kleine rakker.
Al met al dan ook niets dan lof!! Op naar de toekomst, samen redden we het wel!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.