Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Fiat
  • Bravo

Fiat Bravo 2.0 HGT (1997)

Als de brandweer

1
Fiat Bravo 2.0 HGT (1997)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met grote veerkracht heeft Fiat zich bevrijd van de malaise waarin het lang heeft verkeerd. De nieuwe koers werd ingezet met de verrassende Punto, en de Bravo/Brava-serie is nóg uitdagender.

Sinds hun verschijning hebben de opvolgers van Fiats Tipo- en Tempra-modellen zeer veel lof geoogst en bewonderende commentaren uitgelokt. Geen wonder, want het komt maar zelden voor dat een grote autofabrikant zó trefzeker een nieuwe lijn uitzet, dat de concurrentie het antwoord schuldig moet blijven. Niet alleen in vergelijking met hun voorgangers, maar ook naast het overige marktaanbod springen de 3-deurs Bravo en de vijfdeurs Brava er dan ook overtuigend uit.
Fiats nieuwe zelfbewustzijn uit zich het opvallendst in de verrassend gestileerde carrosserie, die functioneel trouwens ook sterk voor de dag komt. En het interieur blijft daar niet bij achter: het getuigt volop van originele gedachten en een inventief gebruik van actuele technische mogelijkheden. Dat laatste geldt sowieso voor het hele Bravo/Brava-ontwerp, want de produktie van Fiats laatste modellen is inmiddels in hoge mate geautomatiseerd. Dat zie je aan de strakke, evenwijdige carrosserienaden, dat hoor je aan de afwezigheid van kraakjes en rammeltjes en dat voel je aan het sluiten van portieren en aan het resolute functioneren van de techniek achter alle bedieningsorganen.
Dat zijn zo wat algemene opmerkingen als aanloop tot de bespreking van een model uit een omvangrijk programma, dat Fiat net als voorheen bij de Punto in één keer op de markt zet. Voor deze test kozen we de Bravo HGT, die met z'n bijna 150 pk sterke 2-liter vijfcilinder als topmodel bovenaan de lijst staat.
Die HGT is, afgezien van z'n nieuwheidsaspecten, een bijzonder fijn rijdende auto, die zich niet als een nerveus brulmonster etaleert, maar bijna langs z'n neus weg zeer imponerende prestaties op het asfalt neerlegt. Met z'n acceleratie van 0- 100 in 8,5 seconden laat hij veel sportief-getrimde scheurijzers zijn achtersteven zien en op de snelweg zijn er überhaupt niet veel auto's die z'n tussensprint van 80-120 km/h in 7,7 seconden kunnen volgen.

Opvallend soepel
Het mooie is, dat je van al dat geweld weinig merkt. De sterke vijfpitter is bij lage toerentallen opvallend soepel en brengt bij stevig doortrekken weinig meer dan een plezierig klinkend, opgewekt geknor ten gehore. Bij de in ons land geldende snelheden is de HGT voor een sportieve auto zelfs ongewoon stil; pas als de pk's boven de 3500 toeren in toenemende mate worden ontketend, laat de twintigklepper fors accelererend meer voelen dan horen dat hij er zin in krijgt. Ook aan de buitenkant is nauwelijks te zien dat je met een krachtfiguur te maken hebt: behoudens het HGT-schildje achterop blijkt slechts uit een stel zijskirts en de brede, lichtmetalen wielen welke vleessoort je in de kuip hebt.
De rij-eigenschappen van de Bravo HGT houden overigens gelijke tred met de motorkwaliteiten. In lange, snelle bochten blijft hij tot in verre grensbereiken geruststellend neutraal en bij het korte slalomwerk heb je opvallend weinig last van de wielspin die veel krachtige voorwielaandrijvers vaak wat over- enthousiast demonstreren. Over de prettige, gevoelige besturing en de uitstekend doseerbare ABS-remmen valt evenmin te klagen, zodat we mogen vaststellen dat de HGT met zijn bedrieglijk onschuldige uiterlijk een pur-sang rijmachine is, die z'n berijder zelden voor problemen stelt.
Bij het opmaken van de eindafrekening moet je voor de meeste sportief bedoelde auto's bijna altijd concluderen dat er voor het genot van bovengemiddelde rij-eigenschappen moet worden ingeleverd. In dit opzicht is de Fiat Bravo HGT echter een uitzondering, want het enige dat we hem bij dagelijks gebruik zouden kunnen aanwrijven is de wat stugge vering en demping, waar we overigens weinig op tegen hebben.
Twee echte minpunten zijn het bovenop te sterk glimmende, lichte dashboard, dat bij lage zon hinderlijk in de voorruit reflecteert en de te korte stoelzittingen voorin. Daar moet Fiat echt iets aan doen, maar voor het overige is die HGT, zoals eerder gezegd, een erg aantrekkelijke auto met een ergonomisch zeer goed doordacht interieur. Daarbij gaat de hoofdprijs naar de bijna op ooghoogte in het dashboard gemonteerde radio. Het eerste drukknoptoestel dat je onder het rijden kunt bedienen zonder je ogen van de weg te halen. Bravo!

Signalement

Merk Fiat
Model Bravo 2.0 HGT
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.305

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 108 kW / 147 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 186 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.031 mm / 1.755 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.190 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd 1.300 kg
Banden195/55VR15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,7 s / 10,4 s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Fiat Bravo
Fiat Fiat Bravo

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Bravo specificaties
  • Fiat Bravo occasions
  • Fiat Bravo video's
Advies en informatie
  • Fiat Bravo tests
  • Fiat Bravo gebruikersreviews
  • Fiat Bravo index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 S (1997)

    Fiat Bravo 1.4 S (1997)

    10
    • 30 december 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 16v Dynamic (2007)

    Fiat Bravo 1.4 16v Dynamic (2007)

    4
    • 8 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Sport Plus (2009)

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Sport Plus...

    5
    • 10 april 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport (2011)

    Fiat Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport (2011)

    9
    • 3 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Sport (2009)

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Sport (2009)

    • 19 april 2018
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Dynamic (2011)

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Dynamic (2011)

    2
    • 26 april 2017
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Edizione Sport (2007)

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Edizione Sport...

    3
    • 28 november 2016
meer reviews
Fiat Ducato - Camper Op de Brug

Fiat Ducato - Camper Op de Brug

15

Zeg ‘Fiat Ducato’ in de camperwereld en niemand trekt een wenkbrauw op; het model is sinds...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Fiat Bravo 1.4 T-Jet – 2009 – 371.422 km - Klokje Rond

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet – 2009 – 371.422 km...

    • 28 februari 2022
  • Fiat Bravo - 2007 - 448.543 KM - Klokje Rond

    Fiat Bravo - 2007 - 448.543 KM - Klokje...

    89
    • 13 november 2017
  • PREMIUM
    Fiat Bravo 1.9 MultiJet

    Fiat Bravo 1.9 MultiJet

    • 7 november 2017
  • Nieuws
    Fiat Aegea voorbode van Bravo-opvolger

    Fiat Aegea voorbode van Bravo-opvolger

    85
    • 21 mei 2015
  • Nieuws
    Fiat steekt ruim 800 miljoen in nieuwe Bravo

    Fiat steekt ruim 800 miljoen in nieuwe...

    28
    • 7 november 2014
  • Nieuws
    Facelift voor Braziliaanse Fiat Bravo

    Facelift voor Braziliaanse Fiat Bravo

    24
    • 4 november 2014
  • Nieuws
    Fiat Bravo Extreme toont spieren in Sao Paulo

    Fiat Bravo Extreme toont spieren in Sao...

    29
    • 25 oktober 2012
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden