Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Fiat
  • Bravo

Fiat Bravo 1.4 SX (1998)

Goed alternatief

Fiat Bravo 1.4 SX (1998)
  • Autotest
4 juli 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de Bravo en Brava biedt het Italiaanse Fiat een paar interessant gelijnde modellen aan in de middenklasse. Maar kan de driedeurs Bravo zich een beetje meten met de concurrentie? Deze test moet het gaan bewijzen.

De SX-uitvoering van de driedeurs Fiat Bravo 1.4 is de 'net-geen-basisuitvoering'. Aan de buitenzijde zie je dat bijvoorbeeld aan bumpers in carrosseriekleur, terwijl de instapper 'S' ongespoten bumpers heeft. De SX kost ruim f 30.500.
De Fiat Bravo is in de drie'nhalf jaar van zijn bestaan uitgegroeid tot een goede bekende. Van voren gezien verschilt deze hatchback nauwelijks van de Brava, zijn vijfdeurs-broertje, maar van achteren valt hij meteen op door zijn aparte achterlichten. Kortom: de Bravo is een pittig ogende hatchback.

Voldoende ruimte

Bij de Fiat Bravo SX is de achterbank in ongelijke delen neerklapbaar. Om 't de passagiers gemakkelijk te maken op de achterbank te gaan zitten, is de auto uitgerust met een walk-in-systeem op de voorstoelen. Achterin is overigens voldoende beenruimte.
Het interieur van de Bravo is al eerder bezongen om zijn vormgeving. En dat blijven we nog even doen: binnenin ziet hij er nog steeds apart uit en de atmosfeer is licht en aangenaam. De radio is in het dashboard geïntegreerd en de afgeronde vormen komen overal terug: zelfs in de naden van de bekleding van de achterbank. Die heeft overigens een lekker hoge rugleuning en de achterpassagiers hebben bovendien nog de beschikking over armsteunen, met greep.
De uitrusting van de Bravo SX staat op een relatief hoog niveau. Dat zie je aan zaken als bestuurdersairbag, getint glas, startblokkering en een in hoogte verstelbaar stuur. Maar ook aan elektrisch bediende zijruiten voor, centrale deurvergrendeling en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Zelfs de radio-cassettespeler is standaard! Wie voor de passagiersplaats een airbag nodig heeft, betaalt zo'n f 750. Hoofdsteunen voor de achterpassagiers zijn niet leverbaar.

Terugschakelen

Fiats 1,4-litermotor levert 80 pk. Over de sprint van 0-100 km/h doet de Bravo 13,5 seconden. Dat is trouwens sneller dan de fabrieksopgave. Ook inhalen van 80-120 km/h in de vierde versnelling doet hij redelijk vlot in 13,4 s, maar in vijf valt het tegen. Maar met een waarde van 18 tellen kun je sowieso maar beter terugschakelen naar '4'.
De 12-klepper in de Bravo is niet echt zuinig. Bij een vlotte rijstijl kwamen we uit op 1:10,7. En dat is eigenlijk te veel voor zo'n auto. Het interieurgeluid is daarentegen weer netjes.
De stuurbekrachtiging van de Bravo is licht, maar we zien hem graag een tikkeltje gevoeliger. Het is niet zo dat je je ongemakkelijk voelt, maar je hebt het idee dat het beter kan. De Fiat is verder ietwat stug afgesteld, maar beslist niet oncomfortabel. Juist dat compromis speelt hem in de regen een beetje parten. Want dan moet je vooral in wat snellere bochten eerder 'van het gas' dan je zou verwachten, omdat hij dan gemakkelijker uitbreekt aan
de achterkant.
Onder normale omstandigheden komt de Bravo 1.4 zonder problemen keurig op tijd tot stilstand. ABS staat voor zo'n drie mille op de prijslijst. Koppelen gaat precies en met normale druk, terwijl het schakelen ook goed verloopt; niet boterzacht en superprecies, maar het voldoet in de praktijk uitstekend.

Conclusie

Hoe moeilijk is 't om een auto te kiezen in deze klasse? De meeste concurrenten zijn immers goed aan elkaar gewaagd. De Bravo onderscheidt zich door zijn opvallende styling, het moderne interieur en de royale uitrusting. Aan de andere kant is hij best onzuinig en zijn er concurrenten die beslist een betere wegligging hebben. Dat laatste is overigens geen reden om hem te laten staan. Wij durven daarom de Fiat Bravo 1.4 SX best aan te bevelen als goed alternatief.

Signalement

Merk Fiat
Model Bravo 1.4 SX
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 14.044

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.370 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 112 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.025 mm / 1.755 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.010 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd 1.000 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 13,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,2 s / 18,0 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Fiat Bravo
Fiat Fiat Bravo
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Bravo specificaties
  • Fiat Bravo occasions
  • Fiat Bravo video's
Advies en informatie
  • Fiat Bravo tests
  • Fiat Bravo gebruikersreviews
  • Fiat Bravo index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 S (1997)

    Fiat Bravo 1.4 S (1997)

    10
    • 30 december 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 16v Dynamic (2007)

    Fiat Bravo 1.4 16v Dynamic (2007)

    4
    • 8 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Sport Plus (2009)

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Sport Plus...

    5
    • 10 april 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport (2011)

    Fiat Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport (2011)

    9
    • 3 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Sport (2009)

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Sport (2009)

    • 19 april 2018
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Dynamic (2011)

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Dynamic (2011)

    2
    • 26 april 2017
  • Gebruikersreview
    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Edizione Sport (2007)

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Edizione Sport...

    3
    • 28 november 2016
meer reviews
Fiat Ducato - Camper Op de Brug

Fiat Ducato - Camper Op de Brug

15

Zeg ‘Fiat Ducato’ in de camperwereld en niemand trekt een wenkbrauw op; het model is sinds...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Fiat Bravo 1.4 T-Jet – 2009 – 371.422 km - Klokje Rond

    Fiat Bravo 1.4 T-Jet – 2009 – 371.422 km...

    • 28 februari 2022
  • Fiat Bravo - 2007 - 448.543 KM - Klokje Rond

    Fiat Bravo - 2007 - 448.543 KM - Klokje...

    89
    • 13 november 2017
  • PREMIUM
    Fiat Bravo 1.9 MultiJet

    Fiat Bravo 1.9 MultiJet

    • 7 november 2017
  • Nieuws
    Fiat Aegea voorbode van Bravo-opvolger

    Fiat Aegea voorbode van Bravo-opvolger

    85
    • 21 mei 2015
  • Nieuws
    Fiat steekt ruim 800 miljoen in nieuwe Bravo

    Fiat steekt ruim 800 miljoen in nieuwe...

    28
    • 7 november 2014
  • Nieuws
    Facelift voor Braziliaanse Fiat Bravo

    Facelift voor Braziliaanse Fiat Bravo

    24
    • 4 november 2014
  • Nieuws
    Fiat Bravo Extreme toont spieren in Sao Paulo

    Fiat Bravo Extreme toont spieren in Sao...

    29
    • 25 oktober 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022
  • Autotest
    Fiat Tipo Hybrid - Eerste rijtest

    Fiat Tipo Hybrid - Eerste rijtest

    29
    • 29 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden