AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Ferrari
  • 458 Italia
51

Bruut met manieren

Ferrari 458 Italia (2010)

Het interieur van de 458 Italia is luxueus uitgevoerd, zodat het ook op wat langere ritten genieten is. In het instrumentarium neemt de toerenteller de grootste plek in. De 4,5-liter V8 levert een vermogen van 125 pk per liter, waanzinnig veel voor een atmosferische motor.
  • Autotest
9 juli 2010 om 15:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Ferrari 458 Italia verlegt grenzen met zijn ronduit sensationele design, zijn V8 met directe inspuiting en zijn transmissie met dubbele koppeling. Heeft Ferrari zijn 'instapmodel' nu overgeciviliseerd gemaakt of schuilt er als vanouds een beest in hem?

Op het eerste oog is de 458 Italia geen klassieke schoonheid. Hij oogt echter modern, sierlijk, opwindend en ánders. Sensationeel eigenlijk. Er zit een snufje Enzo in – vooral in de achterste wielkasten en de korte achteroverhang – en details van Pininfarina's P4/5, zoals de hoog oplopende voorspatborden en de zeer prominente achterlichten in kokervorm.

Zodra we op pad zijn, wordt de eerste significante verandering ten opzichte van zijn  voorganger al snel duidelijk: de besturing is veel directer. Het volgende dat opvalt, is hoe goed de versnellingsbak is. Net als de California maakt de 458 gebruik van een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (DCT). Die is perfect aangepast aan het motorkarakter qua reactiesnelheid en nauwkeurigheid. De 4,5-liter-V8 klimt hij veel hoger op de toerenladder dan z'n 4,3 liter metende voorganger. Bij 9.000 tpm levert hij 570 pk. Het maximumkoppel van 540 Nm mag er ook zijn. Desondanks verbruikt de nieuweling mede dankzij directe inspuiting beduidend minder brandstof en stoot hij veel minder CO2 uit dan zijn voorganger. Hoewel het soepele karakter over het gehele toerengebied behouden blijft, is de 458 Italia alles behalve klinisch of zielloos. Vooral boven de 7.000 tpm is zijn energie en aanvalslust simpelweg verslavend, net als het geluid.

Veel vertrouwen

Glibberige wegen zijn geen probleem. Niet alleen is de 458 voorzien van de laatste versie van Ferrari's E-Diff, maar ook biedt de voorzijde veel vertrouwen. Dit is echt de grootste stap voorwaarts ten opzichte van het oude model. Er is niet alleen meer grip, maar vooral meer samenhang en een betere communicatie, onder meer door de verbeterde  multilinkachterwielophanging. Daardoor zijn de rolbewegingen verminderd en werd de besturing nauwkeuriger. Ook onder natte condities kun je je prima vermaken met de 458 Italia, zonder bang te hoeven zijn in het struikgewas te eindigen. Zowel op de weg als op het circuit is de 458 een vermakelijke, competente en redelijk comfortabele sportauto. De weg- en rijwindgeluiden zijn acceptabel en het rijgedrag is rustig. Het is mogelijk om de  veringinstellingen los te koppelen van de manettino-settings. Zo kun je de dempers in hun meest soepele stand  zetten en toch de snelste schakelacties kiezen. Dan kan de Italia zelfs heel erg hobbelige wegen prima aan. Toch is het weggedrag zelfs in de meest straffe stand allesbehalve nerveus, mede  dankzij het veel stijvere aluminium space frame.

De 458 Italia is een Ferrari die absoluut gebruikt kan worden voor langere ritten, zeker gezien het luxe interieur. Ferrari heeft nog nooit problemen gehad met riant leergebruik, maar soms oogden de minder belangrijke knoppen nogal goedkoop. In de 458 is de kwaliteit echter consistent en het interieur zit innovatief in elkaar. Zo zijn er twee tft-kleurenschermen en schitteren hendels aan de stuurkolom door afwezigheid. Zaken als knipperlichten, overige verlichting en ruitenwissers bedien je met knoppen op het stuur. De standaard stoelen zijn overigens goed, maar wij zouden kiezen voor de optionele sportkuipen, die lager staan en meer zijdelingse steun geven, zonder dat ze minder comfort bieden.

Signalement

Merk Ferrari
Model 458 Italia
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 256.127

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.499 cc
Maximaal vermogen 425 kW / 570 pk bij 9.000 tpm
Maximaal koppel 540 Nm bij 6.000 tpm
Inhoud brandstoftank 86 l
Lengte / breedte / hoogte 4.527 mm / 1.937 mm / 1.213 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.490 kg
Laadvermogen 295 kg
ongeremd 0 kg
Banden voor235/35R20Prijzen
Banden achter295/35R20Prijzen
Topsnelheid 325 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,4 s (fabrieksopgave: 3,4 s)
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 307 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ferrari 458
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
  • Lees meer over supercars en sportscars
Ferrari Ferrari 458 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    4.5 V8 Italia 2010 Flippers/Akrapovic/TOP DEALER ONDERHOUDEN

    Ferrari 458 4.5 V8 Italia 2010 Flippers/Akrapovic/TOP DEALER ONDERHOUDEN

    • 2010
    • 59.512 km

    € 134.995

    4.5 V8 Spider HELE 1eEig Origineel NL Auto Full Options 100% Dealeronderhouden 54dkm NIEUWSTAAT NP.325k

    Ferrari 458 4.5 V8 Spider HELE 1eEig Origineel NL Auto Full Options 100% Dealeronderhouden 54dkm NIEUWSTAAT NP.325k

    • 2013
    • 54.424 km

    Op aanvraag

    4.5 V8 Spider HELE | NL Auto | LED Steer |

    Ferrari 458 4.5 V8 Spider HELE | NL Auto | LED Steer |

    • 2013
    • 66.500 km

    € 179.950

Meer Ferrari 458 occasions

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ferrari 458 specificaties
  • Ferrari 458 occasions
  • Ferrari 458 video's
Advies en informatie
  • Ferrari 458 tests
  • Ferrari 458 gebruikersreviews
  • Ferrari 458 index
PREMIUM
Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Een cabrio-duel op het scherp van de snede, het heeft altijd iets onheus. Alsof je niet helemaal...

Lees meer
Rij-impressie - Ferrari 458 Speciale

Rij-impressie - Ferrari 458 Speciale

64

Voor wie een 458 Italia nog niet heftig genoeg is, heeft Ferrari sinds kort een hardcore variant:...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Ferrari 458/488

    Facelift Friday: Ferrari 458/488

    13
    • 25 december 2020
  • Autonieuws
    Mysterieuze Ferrari blijkt one-off te zijn

    Mysterieuze Ferrari blijkt one-off te zijn

    29
    • 31 mei 2016
  • Autonieuws
    Misha Designs kleedt Ferrari 458 Italia aan

    Misha Designs kleedt Ferrari 458 Italia...

    22
    • 19 maart 2015
  • Autonieuws
    En de Ferrari 458 Speciale A kost...

    En de Ferrari 458 Speciale A kost...

    10
    • 4 maart 2015
  • Autonieuws
    Levering 458 Speciale bekritiseerd *update*

    Levering 458 Speciale bekritiseerd *update*

    22
    • 24 november 2014
  • Autonieuws
    AutoWeek-lezer spot: Ferrari M458-T

    AutoWeek-lezer spot: Ferrari M458-T

    17
    • 7 november 2014
  • Autonieuws
    Geruchtenmolen: Biturbo-V8 voor Ferrari M458-T

    Geruchtenmolen: Biturbo-V8 voor Ferrari...

    20
    • 20 oktober 2014
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Ferrari 812 GTS volgens Novitec

    Ferrari 812 GTS volgens Novitec

    2
    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Ferrari Purosangue (SUV) als testmule betrapt

    Ferrari Purosangue (SUV) als testmule betrapt

    19
    • 9 februari 2021
  • Autonieuws
    Ferrari optimistisch gestemd na uitdagend jaar

    Ferrari optimistisch gestemd na uitdagend...

    10
    • 2 februari 2021
  • Autonieuws
    Niels van Roij Design presenteert Breadvan Hommage

    Niels van Roij Design presenteert Breadvan...

    34
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Ferrari F8 Tributo aangepakt door Novitec

    Ferrari F8 Tributo aangepakt door Novitec

    8
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    'Ferrari werkt aan meerdere elektrische SUV's'

    'Ferrari werkt aan meerdere elektrische...

    55
    • 30 december 2020
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Ferrari 458/488

    Facelift Friday: Ferrari 458/488

    13
    • 25 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep