Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion – 2015 – 438.010 km - Klokje rond

Echt gas geven

67 reacties

Video

De Volkswagen Golf is niet alleen de populairste occasion, het is ook een graag geziene gast bij rijscholen. In welke stad of plaats je ook rijdt, je komt altijd wel een Golf diesel met een L op het dak tegen. Maar rijschoolhouder Erik Kruidhof koos heel bewust voor aardgas als brandstof.

Het goede voorbeeld

Precies twintig jaar geleden hadden we Pieter van Geel als staatssecretaris van Milieu in drie kabinetten Balkenende. Elektrische auto’s waren er nog niet, maar Van Geel zette in op aardgas en lpg. Hij gaf zelf het goede voorbeeld door als dienstauto een Mercedes E200 NGT (op aardgas, cng dus) te rijden. Iemand die ook het goede voorbeeld wil geven is Erik Kruidhof. “Tegenwoordig is duurzaamheid een veelgebruikt begrip, maar dat was niet altijd zo. Toch speelt het voor mij al heel lang een rol en dat vormde voor mij de aanleiding om over te stappen op aardgas als brandstof. Misschien was ik ook wel een beetje dieselmoe destijds. In 2016, toen ik deze Golf kocht, was aardgas echt in opkomst.” Erik verwachtte destijds dat cng een opkomende markt was, maar inmiddels weten we wel beter. Toch is hij nog altijd tevreden over zijn keuze van destijds. “We hebben nu vijf van deze Golfs op aardgas en dat bevalt heel goed.”

Met 438.010 heeft deze Golf de hoogste kilometerstand. “We hebben er nog twee met rond de vier ton en de andere twee hebben iets minder op de klok", vertelt Erik. “Elke instructeur heeft zijn eigen auto, dat werkt voor iedereen prettiger dan delen en het is niet duurder. Met vijf identieke auto’s in de vloot hebben we een aardig beeld van de onderhoudskosten en eventuele zwakheden. Structurele problemen zijn er niet, ze zijn heel bedrijfszeker.”

Hij heet Sjors

Suzanna Ringsma is de vaste instructrice op de Golf die hier de hoofdrol speelt. “Het is een erg fijne auto om les in te geven. Precies het goede formaat, comfortabel, stil, degelijk en de leerlingen zijn er ook goed over te spreken. Je rijdt er zo mee weg, koppelen en schakelen gaat gemakkelijk, net als inparkeren en alle andere bijzondere verrichtingen. Door de jaren heen is het mijn vriend geworden, daarom kreeg hij een naam: Sjors.” Dat het stuur er zo slecht uit ziet, komt voornamelijk door de coronatijd, legt Suzanna uit. “Iedere keer als er een andere leerling instapte, moesten we het stuurwiel schoonmaken met een desinfecterend middel. Dat heeft zijn sporen nagelaten. De bekleding is jonger dan de auto zelf. De voorstoelen waren versleten, dus heeft de garage een compleet interieur uit een jongere Golf met weinig kilometers gemonteerd. Alleen vergat hij de stoelverwarming, die heeft hij achteraf overgebouwd van de oude set. Dat was een hele klus, maar ik ben er blij mee.”

Ook de monteur van dienst, Arjen van Es, is meegekomen naar Soesterberg. Hij kent alle Golfs van Kruidhof van haver tot gort. “Het gassysteem functioneert in alle gevallen probleemloos, ik heb er nooit iets aan hoeven doen. Ze krijgen elke 15.000 km een beurtje met verse olie en twee kleine euvels zijn typerend: een vervuild inlaatspruitstuk en een kapotte lambdasonde. En natuurlijk komt de koppeling een keer aan de beurt, die heeft het zwaar te verduren.”

Einde van het aardgashoofdstuk

De overstap op aardgas valt bij rijschool Kruidhof samen met dieselschandaal bij VW, misschien speelde dat ook wel een rol. Sjoemelsoftware heeft de motor van de Golf TGI niet nodig, de uitstoot van NOx is slechts 10 mg/km, zo bleek uit een Duitse praktijktest. Tanken is wel een dingetje. Dat kan lang niet overal, Nederland telt nu nog zo’n 170 stations met cng, waarvan slechts twee langs de snelweg. “Wij tanken in Zwolle, Staphorst of Meppel, dat past prima in onze routes", legt Erik uit. “Dat moet meestal elke dag, er gaat 15 kg aardgas in en daar kun je ongeveer 250 kilometer mee rijden. Op dit moment betaal je voor een kilo ongeveer € 1,88. Toen de energieprijzen een paar jaar geleden omhoogschoten, was dat veel meer. En het komt een enkele keer voor dat er niet genoeg druk in de tank zit bij het vulstation, bijvoorbeeld als er net een vrachtwagen heeft getankt. Geen ramp, we kunnen dan gewoon op benzine verder rijden.”

De twee nieuwste Golfs van Rijschool Kruidhof zijn van de huidige generatie, 1.5 TSI op benzine. En natuurlijk is er ook al een elektrische auto, een Tesla Model 3. Erik: “Die auto is ideaal voor bijvoorbeeld de eerste les, dan hoeft de leerling niet te schakelen. Het hoofdstuk aardgas loopt helaas op zijn einde, dat is eigenlijk best jammer. In ieder geval hebben wij bewezen dat het net zo betrouwbaar is als een diesel en minstens zo lang meegaat. En stukken stiller, heel fijn als je de hele dag rijdt.”

Eigenaar Volkswagen Golf

Naam Erik Kruidhof
Bouwjaar van jezelf 1976
Woonplaats Nieuwleusen
Beroep Rijinstructeur
Eerste auto VW Golf 1981
Vorige auto Veel: VW Polo, VW Touran, VW Passat, Audi A4 & A3
Wat zou je aan je auto willen veranderen? Niets
Wat is je langste reis met deze auto? Heeft alleen maar in rijles gedraaid

Onderhoudshistorie

  • 155.129 km: beurt
  • 175.470 km: beurt, 2 banden, schakelkabels afstellen
  • 193.686 km: beurt, achterschokdempers
  • 215.046 km: beurt, 2 banden,versn.bakolie ververst, distr.riem
  • 226.838 km: beurt, remblokken-schijven voor, spanningsregelaar
  • 235.351 km: koppelingskabel dubbele bediening
  • 239.677 km: beurt, aircoservice, wisserbladen
  • 252.230 km: beurt, 2 banden, koppeling en druklager
  • 264.706 km: beurt, aircoservice
  • 279.905 km: beurt, 2 banden, koppelingskabel gesmeerd
  • 295.123 km: beurt, inlaatspruitstuk gereinigd, multiriem, 4 benzine-injector
  • 309.526 km: beurt, 2 banden, H7-lamp, APK
  • 323.308 km: lambdasonde
  • 325.357 km: beurt, wisserblad, 2 banden, inlaatspruitstuk gereinigd
  • 340.032 km: beurt, remblokken achter, wisserbladen
  • 343.805 km: veer rechtsachter, reparatie band
  • 355.317 km: beurt, apk, motorkapisolatie
  • 371.051 km: beurt, wisserbladen, 2 banden, wiellager r.a.
  • 387.737 km: beurt, APK
  • 397.513 km: gasklep, stelmotor temperatuurregeling
  • 404.870 km: beurt, 2 banden, waterpomp, multiriem
  • 410.310 km: remschijven/blokken voor, fittingen koplampen
  • 430.573 km: binnen- en buitenkabel dubbele bediening
  • 436.802 km: beurt, 3 banden, sensor kachelbediening

Wat mankeert er aan de Volkswagen Golf?

  • Het stuur is nogal versleten
  • Het stuur staat een tikkeltje scheef met rechtuit rijden
  • De auto kraakt bij rijden over drempels (kwaaltje, komt uit de achterste draagarmrubbers aan de voorzijde)
  • De behuizing van de afsluiter van de gasinstallatie is aan het scheuren
  • De velg rechtsachter is krom

De mening van Carrec Technocenter

“De eerste keer dat we een Golf 7 op aardgas in de werkplaats hebben. Een nagenoeg perfecte auto, ondanks de hoge kilometerstand. Hier wordt goed voor gezorgd, dat zie je en dat voel je.”

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.995

Specificaties

Brandstof aardgas
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 15 l
Lengte / breedte / hoogte 4.255 mm / 1.799 mm / 1.452 mm
Wielbasis 2.637 mm
Massa leeg 1.282 kg
Laadvermogen 568 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 690 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 194 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 94 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum