Eerste rijtest Volkswagen IDX: zo rijdt de 340 pk sterke ID.3

ID340

Volkswagen ID3 GTX
AutoWeek 38 2021
AutoWeek 38 2021

Je leest het in AutoWeek 38 2021

Een Volkswagen ID3 met 340 pk, is dat nu echt nodig? Nee, maar het is wel leuk. We maken kennis met het ‘matte beest’, dat laat zien dat een compacte EV best sportief kan zijn. Het is nog een prototype en hij heet IDX. Een test met de snelle elektrische hatchback die een Golf GTI Clubsport eruit trekt.

Met het principe ‘probeer het maar eens’ hebben ze in Wolfsburg goede ervaringen opgedaan. Zo zag in 2015 uit het niets het MEB-platform het levenslicht en daarop zijn vrijwel alle elektrische modellen van de Volkswagen Group gebaseerd. Ontwikkelingsingenieur Andreas Reckewerth is zo iemand die het ‘weleens probeert’. Hij bekommert zich vanaf het prille begin om de ID3. De afgelopen tijd is hij met zijn team flink aan het sleutelen, programmeren en testen geweest. En wat bleek? Er was wel degelijk meer mogelijk. Maak kennis met de IDX, een 340 pk sterke variant van de elektrische Volkswagen. We mochten exclusief ­kennismaken met het prototype, vergezeld door Ralf Brandstätter, bestuursvoorzitter van het merk Volkswagen. “Dat je met een elektroauto elke stoplichtsprint wint, dat weten de meeste mensen al”, vertelt de ­directeur. “De IDX verslaat bij de sprint van 0 naar 100 km/h ook de GTI Clubsport. Je hoeft geen concessies te doen als je in een EV gaat rijden en het betekent ook niet dat je geen rijplezier meer beleeft, ­integendeel zelfs.”

De wild ogende ID3 in mangaangrijs met neongele striping, die in Wolfsburg ‘het matte beest’ wordt genoemd, ­voltooit de 0-100-spurt in 5,3 seconden. De Golf GTI Clubsport heeft hiervoor 5,7 seconden nodig. Bij de tussensprint van 80 naar 120 km/h is de IDX de GTI een volle seconde te snel af: 3,5 tegen 4,5 seconden. “Het model is gewoon een achterwielaandrijver; vierwielaandrijving zou technisch te ­complex worden”, vertelt Brandstätter .

Bij de kennismaking op de test-oval en het circuit, waarbij Brandstätter en wij om ­beurten rijden, is dat goed te merken. Je kunt kiezen voor de modi ESC Sport en ESC Off, waarbij de elektronica pas op het allerlaatst ingrijpt (wat de banden overigens niet fijn vinden). Wat een verschil met de 146 tot 204 pk die de reguliere ID3 te bieden heeft. Met deze uitvoering kun je driften.

Volkswagen ID3 GTX

VW-tegenhanger

Natuurlijk heb je daar in de praktijk van ­alledag niet veel aan, maar het is toch ­prettig en leuk om zoveel vermogen achter de hand te hebben. Herbert Diess, de ­hoogste baas van het concern, zei over de Tesla Model 3 Performance ooit dat die auto ‘als de brandweer’ ging. Dit moet dan de VW-tegenhanger worden. Er is ­overigens meer veercomfort overgebleven dan we hadden verwachten, ondanks de 21-inch wielen met 245-banden. En hij biedt een flinke dosis rijplezier. We hopen dat ze bij Volkswagen het geluid van deze auto ongemoeid laten, want hij klinkt echt lekker. Het is niet kunstmatig, je hoort het turbine-achtige gezoem van de elektromotor.

Het team onder leiding van Reckewerth heeft met dit model een knap staaltje duurzaamheid gerealiseerd. De IDX kwam ­namelijk voort uit een ID3 First Edition die verschroot zou worden, een 62 kWh-­accu uit een ID3 die bij een aanrijding ­betrokken was geweest en een ID4 GTX die aan een crashtest was onderworpen.

Facelift eerder

De draagarmen, remmen, veerpoten en ­veren stammen van de ID4, net als de ­Performance-motor plus as. De software werd onder handen genomen, de aandrijflijn ook. De IDX weegt 1.933 kilo en levert een stevig koppel van 460 Nm. In het interieur werd een en ander aangepast dat bij de klanten niet in de smaak valt; Volkswagen integreert dat vanaf eind november in nieuwe ­uitrustingsvarianten van de ID3. Het display meet 12 inch in plaats van 10 inch, de weinig geliefde ‘sliders’ zijn nu eindelijk verlicht, de bekleding is hoogwaardiger en de binnenzijde van de por­tieren zijn vanaf nu met alcantara bekleed. “We hebben de kritiek van onze klanten ter harte genomen”, aldus Brandstätter. De facelift van de ID3 gaat eerder plaatsvinden, namelijk ­begin 2023. Daarbij krijgt het model onder meer nieuwe portier­panelen, sierstiksels in plaats van plastic in afvalcontainergrijs, een nieuwe voorbumper en een andere ­motorkap. De ­niet-functionerende delen van de gedeelde ­achterlichten zijn straks wél voorzien van verlichting. Jozef Kabaň, de nieuwe hoofddesigner, is verantwoordelijk voor de ­veranderingen die de ID3 moeten opwaarderen. Ook is de EV straks duurzamer, ­geheel volgens de wens van CEO Brand­stätter. Zo is de dakhemel bekleed met ­stoffen geweven uit plasticafval uit zee. “Het is het duurzaamst om materialen te ­gebruiken die al eens geproduceerd zijn”, ­aldus de VW-directeur. Daarop sluit de IDX perfect aan.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Veel dynamiek, ook in bochten
  • +Overtuigend prestatieniveau
  • -Productieversie laat nog even op zich wachten
  • -Prijs zal niet mals zijn

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum