• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Volkswagen ID.3 | Nieuw: facelift 2023

Curlew

Gebruiker
bHR9GSI.jpg

jgEGb3S.jpg

aKLHS2C.jpg

Bz6ul3R.jpg

Wpmqbcd.jpg

Live onthulling: https://www.carscoops.com/2019/09/watch-vw-group-night-frankfurt-show-debuts-here-live-at-145-pm-est-745-pm-cest/

Curlew

Gebruiker
volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-2019.jpg

volkswagen-id-3-1st-2020.jpg

Nieuw VW-logo

97 foto's en alle info: https://www.motor1.com/news/369662/vw-id-3-unveiled-frankfurt/

Curlew

Gebruiker
Leaseknaller 2020! Niet voor de echte autoliefhebber maar uitstekend voor A naar B. Interieurkwaliteit oogt meer als dat van een B-segment auto vind ik. Exterieur vind ik niet zo heel boeiend maar oogt wel 'kloek'. Niet zoveel mis mee

Curlew

Gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=op4HO6GHC8Q

- harde deurpanelen (misschien pre-production)
- display achter stuur beweegt mee als je stuur versteld
- veel beenruimte achterin
- zitvlak achterin staat vrij schuin

Total Loss

Gebruiker
Curlew zei:
Leaseknaller 2020!

Lijkt me niet aangezien ik volgens mij hoorde "levering vanaf medio 2020". En als dat alleen de intro-serie is en de normale versies daarna pas volgen zal 2020 nog niet veel gaan betekenen wat betreft verkopen.

Timo

Gebruiker
Ik kon een gniffel niet onderdrukken bij het zien van de pedalen :)

Verder: een Golf met een futuristisch sausje, nergens heel spannend maar ziet er gewoon prima uit. Ik denk dat we deze veel gaan tegenkomen.

D Elzinga

Gebruiker
Evenwichtig en interessant vormgegeven, en tevens lekker afwijkend ten opzichte van de rest van het programma. [size=x-small]Waarbij ik overigens hoop dat de latere Skoda- en Seatversies ook duidelijk gaan verschillen van deze.[/size]

Het zal ongetwijfeld een succes worden en mits het ding doet wat er beloofd wordt lijkt dat me prima.

Barri

Moderator

Ik moet 'm toch echt even in het echt zien. Vooral die voorbumper ligt me niet lekker op het netvlies. Verder qua concept natuurlijk wel top, hierdoor zullen vast minder Golfjes verkocht gaan worden.

Zadelsnuiver

Gebruiker
Inderdaad die voorbumper is wel een afknapper, het onderste gedeelte wat in kleur is, is iets te iel. Verder een kek ding om te zien, lekker korte overgang ook (y)

s velthuis

Gebruiker
Interessantste VW in jaren (y) Misschien ook wel één van de eerste echte volkswagens in jaren. Weinig opsmuk, terug naar de basis. Nu te hopen dat het kwalitatief ook weer is wat het ooit lang geleden was en het voorzichtige 'Mea Culpaatje' van VW kon wel eens niet helemaal inhoudsloos zijn.

Rembrandt

Gebruiker
Mwah. ‘k Weet het nog niet.
Kont is leuk met die zwarte achterklep. Rest vind ik niet erg mooi.
En hopelijk kun je die stippen op c-stijl en voorbumper weglaten/verwijderen.
Voorlopig zou ik voor een Tesla Model3 gaan.

Wel verwacht ik dat dit zo’n auto gaat worden die standaard wordt opgenomen in lease-plannen (Eiffel bv, allemaal een rooie), verhuurbedrijven en overheidsinstellingen.
En dan is het wel te hopen dat Volkswagen een beetje kan leveren.

s velthuis

Gebruiker
Rembrandt zei:
Wel verwacht ik dat dit zo’n auto gaat worden die standaard wordt opgenomen in lease-plannen (Eiffel bv, allemaal een rooie), verhuurbedrijven en overheidsinstellingen.

En vergeet de carsharing en (korte) private lease ed niet. Deze auto gaat het tijdperk in waarbij je toch je eigen auto niet meer hebt. Het lege interieur is er al een prima voorbode van. De smartphone koppelen, eigen achtergrondjes op de schermpjes en gaan met die gepersonaliseerde tijdelijke banaan.

Curlew

Gebruiker
1ed70878-2020-vw-id3-37.jpg

9b970012-2020-vw-id3-121.jpg

16a56ce1-2020-vw-id3-50.jpg

45b9a5cc-2020-vw-id3-84.jpg

5c31cb5a-2020-vw-id3-57.jpg

8794e13e-2020-vw-id3-111.jpg

7b11c6d8-2020-vw-id3-128.jpg

f9770718-2020-vw-id3-86.jpg

6876dcf4-2020-vw-id3-134.jpg

95a2051b-2020-vw-id3-61.jpg

9a71bdf9-2020-vw-id3-58.jpg

Heel veel livefoto's: https://www.carscoops.com/2019/09/heres-our-first-look-at-vws-electric-id-3-in-full-production-guise/

Rutger DC

Gebruiker
Als ik even buiten beschouwing laat dat ik de zelf gecreëerde en jarenlang zorgvuldig opgebouwde (opgeklopte?) mediahype een beetje vermoeiend vind en zal blijven vinden, want aangezien de levering nog minimaal een jaar op zich laat wachten voor alleen de middelste uitvoering, zijn we er nog lang niet vanaf, terwijl de concurrentie niet stil zit en Hyundai-Kia al even iets soortgelijks met vergelijkbare specificaties levert en de concurrentie die iets minder de aandacht op zich vestigt in relatieve stilte ook hard werkt aan nieuwe elektrische auto's die tegen die tijd of maximaal een jaar na dato zullen verschijnen, nou als ik dat allemaal buiten beschouwing laat...

...dan vind ik het een leuke, fris vormgegeven auto met een mooie, minimalistische insteek, zonder crossover-nonsens die afbreuk doet aan de minimalistische, doelmatige insteek (want minder aërodynamisch en ten koste gaand van de actieradius/lage verbruik), Volkswagen-kennende een goed doordachte auto met relatief veel binnenruimte gezien de buitenmaten en goede specificaties. Nou ja, dat stukje achterlicht op de achterklep is duidelijk niet van begin af aan zo bedoeld, maar achteraf op het ontwerp aangebracht en oogt daardoor een beetje knullig, maar dat is millimeterwerk.

Foie Gras

Gebruiker
s velthuis zei:
Rembrandt zei:

En vergeet de carsharing en (korte) private lease ed niet. Deze auto gaat het tijdperk in waarbij je toch je eigen auto niet meer hebt. Het lege interieur is er al een prima voorbode van. De smartphone koppelen, eigen achtergrondjes op de schermpjes en gaan met die gepersonaliseerde tijdelijke banaan.

Carsharing zal niet alles overnemen, hooguit in stedelijk gebied. Reken er maar niet op dat wat jij zegt bewaarheid wordt.

@ID.3: Eindelijk een leuke VW, en nog elektrisch ook. Ik ben fan!

s velthuis

Gebruiker
Foie Gras zei:
Reken er maar niet op dat wat jij zegt bewaarheid wordt.

Jawel hoor. Een auto bezitten wordt onbetaalbaar, je raakt het ding nergens meer kwijt en er komt een enorme generatie aan die het hele ding geen zak meer interesseert. De stap van Netflix, Spotify, Office 365, Onedrive en Swapfiets naar Carshare is niet meer zo heel groot. Bezit wordt van ondergeschikt belang, kunnen gebruiken is voldoende. Wel de lusten, niet de lasten. Uber is een eerste stap, als de auto's nog wat autonomer worden kan de chauffeur er tussenuit en ben je er.

Foie Gras

Gebruiker
Aan welke glazen bol snuif jij?
No offense, maar volgens mij ben jij zelf geen onderdeel van die generaties, dus empirisch kan het ook niet zijn...

s velthuis

Gebruiker
Foie Gras zei:
Aan welke glazen bol snuif jij?
No offense, maar volgens mij ben jij zelf geen onderdeel van die generaties, dus empirisch kan het ook niet zijn...

O, ben je weer eens op die toer. Inhoudelijk zul je helaas ook nooit worden. Einde discussie.

s velthuis

Gebruiker
Foie Gras zei:
Precies, als je ongelijk hebt kun je maar beter 'einde discussie' roepen;)

Nee. Weinig zin om met iemand in discussie te gaan die nooit verder komt dan wat persoonlijke aanvalletjes en zelden te betrappen is op enige inhoudelijke kennis.

Curlew

Gebruiker
De stap van Netflix, Spotify, Office 365, Onedrive en Swapfiets naar Carshare is niet meer zo heel groot

Prima. We hebben al teveel mensen hier en ook teveel auto's. Het is dat VW zo'n baggerimago heeft maar ik vind dit een perfect model voor de massa. Ik hoop zelfs dat iedere leaserijder deze auto gaat leasen en elk bedrijf dit model gaat gebruiken. Mensen die een beter salaris hebben of een groter gezin hebben gaan dan nog altijd voor een mooier/ander model en autoliefhebbers kiezen dan ook even wat anders. De ID.3 zou eigenlijk merkloos op de markt moeten komen en via verschillende dealers verkrijgbaar moeten zijn.

Net als zo'n Swapfiets. Stikt hier in Amsterdam van en het stoort mij allerminst. Ikzelf ben fervent fietser dus ik heb een ander soort fiets. En zo mag het van mij ook met auto's gaan

Curlew

Gebruiker
IN0052_welcome-scenario_3-2

Ar-Heads-up-display_video-snapshot_3-2

Toffe gimmick. Ik vind overigens drie aanwijzigingen (achter stuur, op de voorruit en in het scherm in het midden) van waar je heen moet rijden wel een beetje overdreven

s velthuis

Gebruiker
Curlew zei:
De stap van Netflix, Spotify, Office 365, Onedrive en Swapfiets naar Carshare is niet meer zo heel groot

Prima. We hebben al teveel mensen hier en ook teveel auto's. Het is dat VW zo'n baggerimago heeft maar ik vind dit een perfect model voor de massa. Ik hoop zelfs dat iedere leaserijder deze auto gaat leasen en elk bedrijf dit model gaat gebruiken. Mensen die een beter salaris hebben of een groter gezin hebben gaan dan nog altijd voor een mooier/ander model en autoliefhebbers kiezen dan ook even wat anders. De ID.3 zou eigenlijk merkloos op de markt moeten komen en via verschillende dealers verkrijgbaar moeten zijn.

Net als zo'n Swapfiets. Stikt hier in Amsterdam van en het stoort mij allerminst. Ikzelf ben fervent fietser dus ik heb een ander soort fiets. En zo mag het van mij ook met auto's gaan

Inderdaad. Voor de goede orde: ik veroordeel dit ook nergens. Het is gewoon een logische volgende stap in iets wat al lang is ingezet. Deze ID.3 past daar prima in. Smartphoneontgrendeling zal ook wel onderdeel worden om die reden. Het vetgedrukte propageer ik al heel lang. Merkdealers kunnen verdwijnen, automerken kunnen veel beter met z'n allen één type per klasse uitbrengen met veel uitwisselbaar. Zoals al heel lang gebruikelijk is bij... Inderdaad.

R107

Gebruiker
Echt een leuke auto, lang geleden dat we zoiets van Volkswagen hebben gezien. Heel vernieuwend en verfrissend (y).

Foie Gras zei:
Carsharing zal niet alles overnemen, hooguit in stedelijk gebied. Reken er maar niet op dat wat jij zegt bewaarheid wordt.

Helemaal mee eens. In grote steden kan het handig zijn en zijn er kansen om carsharing op grotere schaal toe te passen, daarbuiten is dat volstrekt kansloos en zal slechts een enkeling daar voor kiezen. ik zou er ook niet aan moeten denken, houd bijvoorbeeld van een schone en nette (schadevrije) auto en zou ervoor passen om in een auto te moeten stappen waarin je de rotzooi van een ander kunt aantreffen. Carsharing kan een vorm van openbaar vervoer worden, en buiten de grote steden is er ook maar een klein deel van de bevolking die daar gebruik van maakt.

Wijn 8578185

Gebruiker
Denk ook dat carsharing op kleine schaal prima werkt (zie greenwheels). Mijn schoonzus gebruikt dat dat vaak en er zitten toch wel flink wat nadelen aan.

Rutger DC

Gebruiker
240 kg zwaarder dan een 25 cm langere Nissan Leaf met 62 kWh accupakket, 100 kg zwaarder dan de Tesla Model 3 die een volle klasse groter is. Waar is al dat gewicht toch in gaan zitten? Het is een auto die net als de vorige Opel Astra en Insignia aan vetzucht lijdt.

Rutger DC

Gebruiker
R107 zei:
Het hogere gewicht zal wellicht in een betere kwaliteit zijn terug te vinden.

Wellicht, maar dat klinkt niet heel waarschijnlijk. Ja, een Tesla heeft soms een nogal knullige afwerking, maar dat zit 'm niet in gewichtsbesparingen. 240 kg pure extra kwaliteit (ten opzichte van de Leaf), we gaan het meemaken. :T

s velthuis

Gebruiker
R107 zei:
Helemaal mee eens. In grote steden kan het handig zijn en zijn er kansen om carsharing op grotere schaal toe te passen, daarbuiten is dat volstrekt kansloos en zal slechts een enkeling daar voor kiezen. ik zou er ook niet aan moeten denken, houd bijvoorbeeld van een schone en nette (schadevrije) auto en zou ervoor passen om in een auto te moeten stappen waarin je de rotzooi van een ander kunt aantreffen. Carsharing kan een vorm van openbaar vervoer worden, en buiten de grote steden is er ook maar een klein deel van de bevolking die daar gebruik van maakt.

Inderdaad, zo denken mensen die zelf ook geen swapfiets zouden willen hebben. Mensen die opgegroeid zijn met eigen bezit. Hun CD'tjes koesteren. Die lievelings DVD altijd onder handbereik willen hebben. Ik ken echter niet zo heel veel mensen die zich één zak aantrekken van het feit of er een dikke kras op hun Über taxi zit, of dat de bekleding van hun hoofdsteun in het vliegtuig wat los zit. Instappen en wegwezen. De vraag is overigens of carsharing straks nog wel een keuze is. In grote steden beginnen ze de auto's er nu al steeds meer uit te bannen. Kan is dat Jij straks best een eigen auto mag hebben, maar in een garage buiten het stedelijk gebied, 10 kilometer verderop.

MBdoubleyou

Gebruiker
s velthuis zei:
Foie Gras zei:
Reken er maar niet op dat wat jij zegt bewaarheid wordt.

Jawel hoor. Een auto bezitten wordt onbetaalbaar, je raakt het ding nergens meer kwijt en er komt een enorme generatie aan die het hele ding geen zak meer interesseert. De stap van Netflix, Spotify, Office 365, Onedrive en Swapfiets naar Carshare is niet meer zo heel groot. Bezit wordt van ondergeschikt belang, kunnen gebruiken is voldoende. Wel de lusten, niet de lasten. Uber is een eerste stap, als de auto's nog wat autonomer worden kan de chauffeur er tussenuit en ben je er.

En wanneer denk je dat die autonome Uber ook werkelijk in drukke steden rondrijdt? We gaan vast die kant op. Jij doet het voorkomen alsof we over 5 jaar in een automome Uber stappen en geen jongere nog een auto heeft.

JoelD

Gebruiker
Rutger DC zei:
240 kg zwaarder dan een 25 cm langere Nissan Leaf met 62 kWh accupakket, 100 kg zwaarder dan de Tesla Model 3 die een volle klasse groter is. Waar is al dat gewicht toch in gaan zitten? Het is een auto die net als de vorige Opel Astra en Insignia aan vetzucht lijdt.

Dat heeft dus blijkbaar te maken met de vloot-uitstoot waar de fabrikanten aan moeten voldoen. Die is afhankelijk van de massa van de gehele vloot. Elektrische auto telt nu ook nog dubbel mee, dus heeft 2x effect. En geen uitstoot en hogere massa.

Pietzoveel

Gebruiker
@ Joel: Klinkt wel vertrouwd weer; beetje sjoemelen om op totaal 'gewichtsniveau' goed uit te komen...… "Volkswagen, wie anders?", deze reclamekreet kunnen ze na het verliezen van de politieauto aanbesteding weer vers leven inblazen.

Engineer2

Gebruiker
Rutger DC zei:
Als ik even buiten beschouwing laat dat ik de zelf gecreëerde en jarenlang zorgvuldig opgebouwde (opgeklopte?) mediahype een beetje vermoeiend vind en zal blijven vinden, want aangezien de levering nog minimaal een jaar op zich laat wachten voor alleen de middelste uitvoering, zijn we er nog lang niet vanaf, terwijl de concurrentie niet stil zit en Hyundai-Kia al even iets soortgelijks met vergelijkbare specificaties levert en de concurrentie die iets minder de aandacht op zich vestigt in relatieve stilte ook hard werkt aan nieuwe elektrische auto's die tegen die tijd of maximaal een jaar na dato zullen verschijnen, nou als ik dat allemaal buiten beschouwing laat...

...dan vind ik het een leuke, fris vormgegeven auto met een mooie, minimalistische insteek, zonder crossover-nonsens die afbreuk doet aan de minimalistische, doelmatige insteek (want minder aërodynamisch en ten koste gaand van de actieradius/lage verbruik), Volkswagen-kennende een goed doordachte auto met relatief veel binnenruimte gezien de buitenmaten en goede specificaties. Nou ja, dat stukje achterlicht op de achterklep is duidelijk niet van begin af aan zo bedoeld, maar achteraf op het ontwerp aangebracht en oogt daardoor een beetje knullig, maar dat is millimeterwerk.

100% met je eens... en ik heb zelfs wel een zwak voor deze ID.3 - kanshebber bij mij ook wel ooit

Engineer2

Gebruiker
Durashift zei:
Waarom heeft VW eigenlijk voor de motor en aandrijving (neem ik aan?) achterin gekozen?

Packaging - alle climate control dingen zitten niet meer in het dashboard maar onder de "mnotorkap" waardoor er heel veel ruimte voorin vrijgekomen is. Waar Tesla nog steeds een lange neus heeft (met bagaeruimte voorin) heeft VW een heel korte neus juist. En daarnaast heeft VW nu heel veel vrijheid voor andere modellen op dit platform om een heel ander soort neus erop te zetten.

Het nadeel is wel dat er iets minder energie kan worden teruggewonnen en dat de elektronica allemaal iets sneller en nauwkeuriger moet zijn. De voorwielen hebben meer druk bij afremmen en als je even teveel (rem of aandrijf)koppel op de voorwielen zet gebeurt er niet zoveel. Doe je dat bij de achterwielen dan is de auto meteen instabiel. Voor de kenners: verschil ASIL C met ASIL D

Engineer2

Gebruiker
Volt zei:
Rutger DC zei:
240 kg zwaarder dan een 25 cm langere Nissan Leaf met 62 kWh accupakket...

Dat zou niet best zijn maar een Nissan LEAF met een 62 kWh accupakket weegt natuurlijk niet 1480 kg maar 1631 kg!

1700kg is het nieuwe normaal toch? Zeker voor een EV. Met dat gewicht helemaal onderin gaat de auto er wel heel goed mee rijden. Kia e-Niro en ook de Hyndai Ioniq zitten ook in de rond 1700kg klasse.
En laten we niet doen of auto's nou zulke lichtgewichts zijn tegenwoordig. 1500kg is lichtgewicht te noemen ook voor een normale auto.
Mijn 15 jaar oude Volvo XC70 weegt ook gewoon 1700kg. En de 20 jaar oude Alfa 164 weegt 1340kg.

Barri

Moderator

Nou, zo'n XC70 is ook wel zwaar hoor. Een C-segmenter zit nu zo rond de 1250kg, dus ik vind 1700kg wel veel.

JosTM

Gebruiker
Krijg zojuist een mailing van VW met de volgende link:
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id3?utm_campaign=vw_nb_elektrisch_september_2019

Heb op de IAA in Frankfurt in deze ID. 3 gezeten, en dat viel me niet mee.
De auto ziet er zeer eigentijds uit, ook van binnen.
Maar de slogan is de binnenruimte van een Passat binnen de afmetingen van een Golf.
Nu rij ik zelf in een Tiguan en dacht dat de ruimte misschien wel voldoende zou zijn voor mij.
Maar dat valt tegen: de stoelen zijn smal en de zit in de breedte is niet te vergelijken met de Tiguan.
Een heel "iel" gevoel...
De ruimte achterin is inderdaad prima, maar voorin zit ik niet prettig.

Guest
Opvallend dat Vag eerst aangeeft voor 330km versie 30.000 euro. Maar ze geven dus Duitse prijsstelling weer. Even verderop wordt duidelijk dat 330km versie vanaf 36.000 gaat kosten...... in Nederland . Leert Pon nu nooit eens te stoppen met liegen??????

Nico GTR

Gebruiker
JosTM zei:
Krijg zojuist een mailing van VW met de volgende link:
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id3?utm_campaign=vw_nb_elektrisch_september_2019

Heb op de IAA in Frankfurt in deze ID. 3 gezeten, en dat viel me niet mee.
De auto ziet er zeer eigentijds uit, ook van binnen.
Maar de slogan is de binnenruimte van een Passat binnen de afmetingen van een Golf.
Nu rij ik zelf in een Tiguan en dacht dat de ruimte misschien wel voldoende zou zijn voor mij.
Maar dat valt tegen: de stoelen zijn smal en de zit in de breedte is niet te vergelijken met de Tiguan.
Een heel "iel" gevoel...
De ruimte achterin is inderdaad prima, maar voorin zit ik niet prettig.

Ik zou wachten op de Skoda versie. Wedden dat die beter is.

Erik 8409934

Gebruiker
Op de IAA uitgebreid de ID3 kunnen bekijken. Inderdaad veel ruimte achterin. Leuk eigentijds exterieur maar binnen enorme tegenvaller. Plastic Fantasic. Krasgevoelige hard plastic deurpanelen en dat is echt de productieversie en geen pré productie zoals sommige uit ijdele hoop verkondigen. Afleidende bediening via middenscherm waar veel functies in verstopt zitten. Nieuwe temperatuurregeling via (haptische?) schuifjes werkten niet of het systeem stond in default. Middenconsole met opbergruimte voldoende maar wederom weer hard krasgevoelig plastic. Geluidskwaliteit (standaard?) radio klonk beroerd, blikkerig en kraakte. Blijkbaar moet VW ergens bezuinigen in de productie. Gemiste kans maar wellicht ben ik van een andere generatie en kijk anders tegen auto’s aan. Overigens een paar hallen verder bewijst Honda met zijn olijke E zien dat je ook fraaie interieurs kan bouwen met duurzame gerecyclede materialen. Nee zo’n Tupperware auto zoals de ID 3 komt er bij mij op die manier niet in.

Bovenaan