DS 7 Crossback E-Tense 4X4 - Eerste Rijtest
Uit nood geboren
Het eerste volledig eigen model van DS is er nu ook als plug-in hybride en dat is meteen de enige versie met vierwielaandrijving. Daarom rijden we de DS 7 Crossback E-Tense 4X4 niet alleen in de stad en op de snelweg, maar ook door de modder.
Is het je ook al opgevallen dat we bijna struikelen over de plug-ins? Het segment leek even uitgestorven, maar om te kunnen voldoen aan de uitstooteisen en lokale emissienormen, grijpen autofabrikanten terug op de stekkerhybride. Want op papier hebben deze semi-elektrische auto’s een extreem laag brandstofverbruik, ook al is het nogal onlogisch om continu een zware motor en een tank brandstof mee te sjouwen wanneer de insteek is om juist elektrisch te rijden.
In elk geval is dat zo bij de DS 7 E-Tense, die altijd elektrisch vertrekt. Dit in tegenstelling tot alle andere plug-ins, die altijd in de hybridemodus rijden en alleen volledig elektrisch gaan nadat je zelf het knopje met het opschrift ‘EV’ hebt ingedrukt. DS heeft bewust voor deze strategie gekozen en misschien heeft het er wel mee te maken dat het merk zich sterk op stedelijke gebieden richt. Niet voor niets vindt de presentatie in Parijs plaats en opent DS in de 125 grootste steden wereldwijd een DS Store. Die vindt je nu bijvoorbeeld al in Tokio, Kiev, Kuala Lumpur, Buenos Aires en Hamburg. In die winkels speelt het merk in op de vijf zintuigen met onder meer een speciaal parfum, de DS Playlist en koffie van Nespresso.
ONTSPANNEN IN DE FILE
Na onze koffie – geen Nespresso trouwens – nemen we plaats achter het stuur van de DS 7. De batterij is vol en daarmee zouden we in theorie 58 kilometer moeten kunnen rijden. In het drukke verkeer van Parijs zoef je lekker mee op de elektromotor en bij gas los gaat de remenergie terug de batterij in. De vertraging is niet zo sterk als bij een EV, maar wel voelbaar. We voegen in op de bekende ringweg, waar het al net zo vol is. Mooie gelegenheid om de (optionele) DS Connected Pilot te testen, die ons heel ontspannen door het fileverkeer loodst. Hij stopt keurig en zolang het verkeer voor je minder dan drie seconden stilstaat, trekt de DS vanzelf weer op. Duurt het langer, dan volstaat een lichte tik op het gaspedaal of je drukt op het pauzeknopje van de cruisecontrol. Langzaam maar zeker komt het verkeer op gang en nog altijd rollen we elektrisch. Maar die 58 km zit er niet in, zien we al snel. Bij DS gaat men ervan uit dat je altijd de eindbestemming in het navigatiesysteem zet. Op basis daarvan berekent het systeem of je de rit al dan niet volledig elektrisch gaat maken en het zorgt er voor dat er genoeg batterijcapaciteit beschikbaar is om de laatste stadskilometers emissievrij te kunnen afleggen.
LASTIGE MARKTPOSITIE
Dat het ook heel snel kan, merken we als we de sportieve modus kiezen. Dan leveren alle motoren hun maximale vermogen en sprint de zware DS 7 binnen de kortste keren naar snelwegtempo. Zeg je DS, dan zeg je comfort. En dan vooral veercomfort. Maar zo hemels als in een oude Snoek gaat het niet worden, ondanks een camera die de weg leest (optioneel). We vinden de koets op de smalle en hobbelige Franse binnenwegen te beweeglijk, het onderstel is niet in staat om oneffenheden goed en adequaat weg te filteren.
Samen met de besturing doet de vering nogal synthetisch aan. In het heuvelachtige gebied buiten de stad heeft DS een stukje terreinrijden voor ons in petto. Dat doen we elektrisch, in de modus 4WD. Stil en zelfverzekerd ploeteren we door diepe moddersporen en ook steile hellingen gaan we moeiteloos op en af. Het neemt niet weg dat we toch nog even vast komen te zitten in een blijkbaar iets te diep spoor. Met een klein duwtje van het aanwezige hulpteam rijden we weer. Op de terugweg naar de stad laden we tijdens het rijden de batterij bij. Gevolg: een zeer hoog brandstofverbruik omdat de verbrandingsmotor de grote dynamo aandrijft. Dus om verderop emissievrij te rijden, verstoken we nu bijna twee keer zoveel benzine.
Voor de Nederlandse markt is de plug-in hybride lastig te plaatsen. De kilometervreter is misschien beter af met de dieselversie. Wie veel kilometers in stedelijk gebied maakt en zoveel mogelijk laadt, kan vrij vaak elektrisch rijden. Maar het blijft een soort noodoplossing en die is fiscaal gezien niet interessant, afgezien van de lage bpm en 50 procent korting op de mrb (tot en met 2024). Dezelfde aandrijflijn vind je ook in de Opel Grandland X Hybrid4 en de Peugeot 3008 Hybrid4, tegen lagere prijzen. Maar niet zo fraai verpakt als in de DS 7.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Emissievrij door de stad
- +Onderscheidend interieur
- -Veercomfort valt tegen
- -Fiscaal niet interessant
Signalement
Merk | Ds |
---|---|
Model | 7 Crossback E-Tense 300 4x4 So Chic |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 58.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 220 kW / 300 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 520 Nm bij 3.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 13 kWh |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.573 mm / 1.906 mm / 1.625 mm |
Wielbasis | 2.738 mm |
Massa leeg | 1.800 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 205/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s |
Brandstofverbruik | 1,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 34 g/km |