DS 7 Crossback BlueHDi 180 SoChic (2018)
Alternatief voor Duitsland
Natuurlijk is een middelgrote Duitse SUV heel fijn, maar je leeft maar één keer. Dus waarom niet eens de stoute schoenen aantrekken en voor iets heel anders kiezen? De nieuwe DS 7 Crossback bijvoorbeeld.
Alsof je rondrijdt in een sportwagen van het kaliber McLaren, Ferrari of Porsche. Zoveel aandacht valt je ten deel wanneer je onderweg bent met de nieuwe DS 7 Crossback. Het eerste echt nieuwe model sinds DS zichzelf heeft losgeweekt van Citroën, slaat in als een bom. De stylingafdeling mocht duidelijk helemaal losgaan op het design en heeft die mogelijkheid met beide handen aangegrepen om iets bijzonders neer te zetten en daarmee een naam te maken voor het merk DS. In Azië gaat het namelijk heel aardig met de Franse premiumtak van Citroën, hoewel in Europa en vooral Nederland de klanten nog niet de showroomdeur plat lopen. De combinatie van een fikse prijs en een relatieve naamsonbekendheid maakt klanten behoedzaam en jezelf tussen de bestaande premiummerken vechten, vergt dan ook het nodige geduld en onderscheidend vermogen.
De Fransen positioneren hem nadrukkelijk als cross-over en niet als een echte SUV. Vierwielaandrijving staat dus niet op de optielijst; zelfs de 180 pk topdiesel waarmee wij rijden, kan er niet mee worden uitgerust. In plaats daarvan stuurt de viercilinder 2,0-liter HDI-motor zijn vermogen altijd naar de voorwielen. De transmissie ertussen is nieuw voor het PSA-concern. Dat is een achttraps Aisin-bak die ook andere fabrikanten gebruiken in modellen met dwarsgeplaatste motor. Op zich levert die automaat keurig werk. Schakelmomenten gaan bliksemsnel en bijna onmerkbaar voorbij, wat een comfortabele aandrijflijn oplevert. Alleen de schakelmomenten die de automaat kiest, zouden nog beter kunnen. Vooral de eerste en tweede versnelling worden wel eens lang vastgehouden, terwijl de motor genoeg koppel onderin produceert om een hogere versnelling mogelijk te maken. Dat valt vooral vlak na de start op, als de HDI ook nog niet helemaal kan verhullen dat het een diesel is. Dat geluid verdwijnt gelukkig snel naar de achtergrond, waarna de motor voldoende souplesse biedt om de forse DS 7 rap en gemakkelijk op gang te helpen en te houden. De viercilinder doet het voornamelijk op koppel en dat past prima bij het karakter van de 7.
Hoewel luchtvering niet tot de mogelijkheden behoort, beschikt DS wel over een andere troef in de vorm van Active Scan Suspension. Een camera achter de voorruit leest daarmee het wegdek en past de adaptieve schokdempers aan op wat er wordt waargenomen. Dat werkt in de praktijk erg goed. De 7 richt zich vooral op comfort, maar vangt de klappen goed op als dat nodig is. Bovendien werkt de besturing nauwkeurig en hoewel alle kracht alleen naar de voorwielen gaat, worden die niet makkelijk overmeesterd.
De DS laat het wat liggen op het vlak van de ergonomie binnenin en dan vooral die van de touchscreenbediening. Het ziet er keurig uit, maar het duurt soms simpelweg te lang voordat er iets gebeurt. Daardoor wordt het bedienen van alle functies die in het scherm verstopt zitten onnodig afleidend. En afleiding krijg je sowieso al in overvloed, want de binnenzijde van de DS gaat nog verder dan de buitenkant. Dat maakt hem smaakgevoelig, maar ook gedurfd. Het digitale instrumentarium voor de neus van de bestuurder is goed uitgevoerd en volledig naar eigen inzicht in te delen. Op sommige delen kan de afwerking nog beter, maar dit komt al heel aardig in de buurt. Ook blijkt de DS heel praktisch. Zowel de achterbank als de bagageruimte is riant, terwijl bij concurrenten doorgaans een deel van het één wordt ingeleverd voor het ander.
Oordeel
Het PSA-concern heeft nog nooit zó dicht bij de premiummerken in de buurt gezeten. De nieuwe DS 7 mist alleen technologisch en ergonomisch nog de laatste puntjes op de i.
Signalement
Merk | Ds |
---|---|
Model | DS7 Crossback BlueHDi 180 So Chic |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 59.000 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 133 kW / 180 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.573 mm / 1.906 mm / 1.625 mm |
Wielbasis | 2.738 mm |
Massa leeg | 1.510 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,2s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km (fabrieksopgave: 4,4 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 161 g/km |
PRIVATE LEASE DS 7
Had je deze auto's al gezien?

DS 7 E-Tense 4x4 Performance Line | Panoramadak | Adaptive cruise | Leder/Alcantara | Keyless | Full LED | Carplay | Navigatie | Camera | PHEV
- 2020
- 131.513 km

DS 7 225 PK E-Tense Louvre | Rijklaar | Panorama dak |
- 2021
- 47.635 km

DS 7 1.6 PureTech Deluxe 225Pk Automaat (PANORAMADAK, APPLE CARPLAY, MEMORY SEATS, STOELVERWARMING, 360 CAMERA, FOCAL AUDIO, KEYLESS, ADAPTIVE CRUISE, GETINT GLAS, NIEUWSTAAT)
- 2019
- 121.472 km
Lees ook
DS komt met zakelijk voordeel: DS 3, DS 4 en DS 7 als Ligne Business
Hyundai hogerop, DS zoekt 't daar al langer: Hyundai Santa Fe vs. DS7
Praktijkervaring DS 7 Crossback: de eerste, de beste?
DS 7 Vauban: gepantserde SUV komt in kleine oplage
DS 4 en 7 Esprit de Voyage: met de nadruk op reizen
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (90) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.