DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Vergelijkende Test
Op eigen benen
Een paar jaar geleden zou dit een strijd tussen een Citroën en een Seat zijn geweest. Het is echter 2022, dus hebben we het over een DS en een Cupra. Als Cross mag de DS 4 laten zien of hij zijn merknaam méér waard is dan de Cupra Formentor.
Elektrificatie, cross-over-koetsen en nieuwe merken: het zijn dé autotrends van het moment. De DS 4 Cross en Cupra Formentor vinken ze allemaal af. De Formentor is één van de twee Cupra-modellen (met de Born) die niet als Seat bestaan, al is zijn koetswerk doorspekt met Seat-designelementen. De DS kan op basis van zijn uiterlijk niet meer worden verward met een Citroën, al zorgt het merk zelf zeven jaar na het losweken heus nog voor wat gefronste wenkbrauwen. Veel autoliefhebbers kunnen het overigens niet uitstaan, dat losweken. Logisch, want beide merken zijn natuurlijk toch vooral door marketingafdelingen bedachte vehikels, die je met veel lege termen door de strot worden geduwd. De link die DS zelf forceert met de klassieke Citroën DS is daarmee helemaal tenenkrommend.
Tegelijk moeten we toegeven dat het toch een beetje werkt. Een wat raadsel achtig, mysterieus merk heeft toch iets speciaals, zelfs als we allemaal weten dat hier stiekem bekende techniek staat. Een leuke bijkomstigheid is dat beide auto’s vrij statusloos zijn, om de simpele reden dat mensen de auto’s niet goed kunnen plaatsen. Dat zal met de tijd vanzelf veranderen, al blijft de positionering van Cupra wat vaag. Waar DS nadrukkelijk premium en dus een alternatief voor Audi en BMW wil zijn, is dat bij Cupra minder duidelijk. Het sportieve broertje van Seat, zeker, maar ook geëlektrificeerd en niet per se luxer of met meer pk’s onder de kap. De Cupra Formentor is er bijvoorbeeld ook als 204 pk sterke plug-in, een aandrijflijn die bij de Leon aan de Seat-versie is voorbehouden. Wij rijden vandaag de ‘VZ’, die met 245 pk net even sterker is. In Nederland blijft het daarbij, want hier wil Cupra uitsluitend geëlektrificeerde aandrijflijnen leveren. Bij DS kun je ook nog voor een benzineversie met 130 of 180 pk kiezen, al ligt het accent hier ook steeds meer op de E-Tense-stekkerversies. Bij de DS 4 is dat een plug-in hybride met een vermogen van 225 pk.
HATCHBACK
Interessant aan dit model is dat DS bij hoog en bij laag beweert dat het een hatchback is, terwijl de 4 toch echt een wat cross-overachtige koets heeft. En dan is onze testauto ook nog eens de Cross-versie. Veel uiterlijk onderscheid levert dat niet op, want de Cross doet het zonder extra bodemvrijheid of wielkastverbreders en onderscheidt zich slechts met uiterst subtiele dakrails en wat minimale zwarte accenten onderaan de vooren achterbumper.
Toch blijft de DS vooral chic, met veel ruimte voor chroom en karrevrachten aan bijzondere details. De Cupra is juist erg sportief gevormd voor een SUV en onderscheidt zich met een hoge schouderlijn, grote wielen en luchtinlaten en erg namaak, maar toch ook opvallende ‘uitlaten’. Cupra omschrijft hem zelf uiteraard als een ‘cross-over coupé’. Dat doet vrezen voor de binnenruimte, maar dat die vrees is deels onterecht. Op de achterbank is het namelijk goed vol te houden, al is de schouderlijn hoog en het glasoppervlak vrij klein. Ruimte is er voor de meeste volwassenen echter genoeg, ook boven het hoofd. De bagageruimte valt wel tegen. Met 345 liter blijft hij achter bij de meeste concurrenten, inclusief de DS 4. Die delft echter weer het onderspit als het gaat om zitruimte op de achterbank. De knieën komen hier al snel in aanraking met de voorstoelen.
In beide auto’s geldt dat de bagageruimte wat wordt beperkt door het feit dat het hier om plug-in hybrides gaat. Het accupakket meet bij de DS dik 12 kWh en bij de Cupra krap 13 kWh, maar toch komt de Fransman er in theorie én praktijk wat verder mee.
Het hogere vermogen van de Formentor levert wel kortere acceleratietijden en een wat fellere gasrespons op, maar eigenlijk kom je in de DS ook niets tekort. Een belangrijker verschil is dat in het karakter van beide auto’s, want de Cupra en de DS rijden wel degelijk zoals de al genoemde marketingafdelingen beloven. Al meteen bij het instappen geeft de Formentor een sportief gevoel. De zit is erg laag, de sportstoel grijpt je mooi vast en het uitzicht over de gewelfde motorkap voelt stoer.
VERMAAK
Onderweg blijft het sportieve gevoel intact, al speelt de gekozen rijmodus daarin wel een grote rol. Zo zijn de schokdempers in maar liefst vijftien verschillende standen instelbaar. Fijn, want in de Comfort-modus zijn ze net wat te soft voor de veren. Met een wat strakkere instelling van onderstel en besturing is de Formentor lekker direct en erg vermakelijk. Dat vermaak komt als je dat wilt ook van het ‘motorgeluid’. Dat klinkt uit de speakers en is nog nepper dan de uitlaateindstukken, maar levert als er niemand kijkt toch af en toe een grijns op.
Wel voelt het in combinatie met de plug-inhybride aandrijflijn wat onnatuurlijk. Bij gas los valt namelijk geregeld de motor uit, wat voor sportief rijden sowieso niet ideaal is. Bij de DS 4 loop je niet snel tegen dat probleem aan, want die nodigt helemaal niet uit tot zulk gedrag. Die auto is vooral heel comfortabel en heeft als E-Tense zelfs standaard Active Scan Suspension, dat de weg vóór de auto scant en het onderstel daarop aanpast. Hij is heel comfortabel, maar niet op een weke of al te afstandelijke manier. De auto is stil, veert soepel en stuurt licht, maar biedt ook genoeg grip en stabiliteit. Een erg prettige combinatie, maar dus wel heel anders dan de Cupra.
Ook bij DS zijn er verschillende rijstanden, die ook hier wel voor een merkbaar verschil zorgen. In Sport wordt de DS duidelijk strakker, maar het is wel duidelijk dat dit niet zijn favoriete modus is. Onder vollast is er ook een lichte maar duidelijke trilling voelbaar, zoals we eerder vaststelden bij andere auto’s met deze aandrijflijn.
EXTRA SCHERM
De DS biedt niet alleen comfort, maar ook echt een luxegevoel. Dat geldt zeker als de auto, zoals onze testauto, is uitgevoerd met een bijna wit leren interieur, dat heerlijk aanvoelt en er prachtig uitziet. DS lijkt de Europese smaak met dit model wat meer in het vizier te hebben dan met bijvoorbeeld de DS 7, die hier en daar wat kitscherig overkomt. Hier is de vormgeving over het algemeen juist strak en opgeruimd. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig en soms zelfs bijzonder en de sfeerverlichting is smaakvol indirect. Het Cupra-binnenste is veel alledaagser en zakelijker. Het is netjes, maar wijkt op enkele details na eigenlijk niet af van wat we al uit de Seat Leon kenden. De bouwkwaliteit is wel goed, maar een echt luxegevoel ontbreekt.
Wel loopt het Spaans-Duitse merk voorop als het gaat om infotainment. Het Cuprascherm is een stuk sneller dan dat van de DS en zijn instrumentarium is eindeloos veel uitgebreider. Toch hebben we ook hier wat te zeuren. Zo is het onbegrijpelijk dat de onhandig geplaatste bedienings-‘strip’ onder het scherm in het donker niet verlicht is. Ook is het jammer dat de specifiek voor Cupra en Seat ontworpen menustructuur wat onoverzichtelijk en rommelig is, met te veel verschillende kleuren en een indeling die niet altijd even begrijpelijk is. Bij DS is die indeling vrijwel helemaal zelf te maken, maar blijft het systeem wel achter als het gaat om snelheid. Ook raak je bij het van links naar rechts swipen vaak onbedoeld een functie op één van de tegels aan. Erg irritant. Bijzonder is het extra scherm, net boven de knop die de versnellingspook vervangt. Het idee is dat je daarmee zaken onderweg kunt bedienen zonder de ogen van de weg te halen, maar in de praktijk is de toegevoegde waarde zeer klein tot nihil.
Het digitale instrumentarium is via het hoofdscherm naar wens in te delen, maar wel veel minder uitgebreid dan dat van de Cupra. In beide auto’s gaat het instellen van de temperatuur via het beeldscherm. Bij Cupra gaat dat dankzij de ‘schuifjes’ onder dat scherm net even directer, maar ideaal is het in geen van beide gevallen.
WENSENLIJSTJE
DS vraagt minimaal € 42.150 voor een DS-4 E-Tense 225, flink minder dan de € 51.490 die Cupra voor een Formentor 1.4 TSI e-Hybrid met 245 pk verlangt. Bij Cupra krijg je dan echter meteen de hier geteste Performance-trim, inclusief onder meer stuuren stoelverwarming, een panorama-schuif-kanteldak, een elektrische achterklep en het grote 12-inch scherm.
Voor een vergelijkbare DS moeten we naar een duurdere uitvoering, zoals de geteste Rivoli Cross. Die maakt met een prijs van € 48.850 het gat een stuk kleiner en maakt de auto’s qua uitrusting goed vergelijkbaar. Zo beschikken beide dan ook over adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookhulp, die bij Cupra trouwens iets beter werken.
DS werkt wel met meer losse opties, zoals het leer, een panoramadak, de elektrische achterklep en ook stoelverwarming. Onder de streep komen de twee in afgeladen vorm behoorlijk gelijk uit en zal het per wensenlijstje verschillen welke het goedkoopste is. Ook het gewenste motorvermogen speelt daarbij trouwens een rol, want wie genoeg heeft aan 204 pk stapt ‘al’ voor dik 43 mille in een hybride Formentor.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Deze auto’s hebben een totaal verschillend karakter. De keuze tussen de twee is dan ook vooral een smaakkwestie, waarbij de Cupra duidelijk de sportievere auto is en DS zich juist volledig op comfort toelegt. Toch sprokkelen de Fransen één hele punt meer bij elkaar. Dat dankt de DS vooral aan zijn betere elektrische bereik en zijn veel mooiere interieur, dat iets beter past bij het prijskaartje van toch zo’n vijftig mille. Het allerbeste nieuws is echter dat beide auto’s meer toegevoegde waarde leveren dan we op basis van de theorie zouden denken. De DS voelt daadwerkelijk best premium, terwijl de Cupra écht een sportief type is. Fijn zo!
PRIVATE LEASE DS 4
Had je deze auto's al gezien?

Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Copper Edition Pano/360/Memory
- 2022
- 24.082 km

Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Performance / Kuipsportstoelen / NAVI / APP.Connect / Rondom Camera / 19"LMV
- 2022
- 48.355 km

DS 4 Performance Line 130 pk Automaat | Navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor en Achter | Alcantara Bekleding | Verwarmd Comfortstoelen | LED Koplampen | Keyless Entry/Start | 19" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2022
- 66.460 km