Daihatsu Terios 2WD

Blubber? Bah!

Daihatsu Terios
AutoWeek 2000 week 49
AutoWeek 2000 week 49

Je leest het in AutoWeek 2000 week 49

Genoeg van het schoenen poetsen na weer een modderbad? Neem dan de vernieuwde Daihatsu Terios 2WD. Die kán niet eens de blubber in. Wij toch proberen natuurlijk...

Honda HRV, Suzuki Jimny en nu ook Daihatsu Terios; het zijn alle terreinauto-achtigen die tevens leverbaar zijn met 2WD. Het blijft iets bijzonders. Zoiets als een 1600-motor in een Opel Omega hangen onder het motto 'je mag toch niet harder dan 100'.... Aan de andere kant: negen van de tien kopers gaan voor de looks van zo'n terreinbakkie, en kunnen of willen niet eens terreinrijden. En doen dat dan ook nooit. Autofabrikanten spelen daar handig op in. Ze bieden een goedkopere 2WD-versie (die er net zo blits uitziet) en verkopen daar nog lekker voor een paar duizend piek aan accessoires bij. Bingo! En geef het maar eerlijk toe: zo'n bakkie poremt toch een stuk vlotter dan een Polo, Astra of Escort?

Wij gaan met een 2WD-Terios van de nieuwe generatie op pad. Het valt meteen op dat het een smal autootje is. Je zit echt knus schouder aan schouder. Schakelen naar vijf betekent voor de bijrijder benen bij elkaar houden. Fijn is de hoge zit, maar dat levert maar ten dele een goed verkeersoverzicht op. Naar achteren toe is het uitzicht vanuit de Terios helemaal niet zo top. We rijden Japans en dat betekent in de regel een fijne bediening en een fel, maar hoorbaar motortje. En met het opgefriste dashboard en interieur ziet de Daihatsu er helemaal bij de tijd uit. Vanbinnen en vanbuiten, want Daihatsu gaf de Terios nieuwe voor- en achterlichtunits, een nieuwe grille en nieuwe bumpers.
Was de eerste Terios al geen slome sukkel, de nieuwe (86 pk) is voorzien van de verse 1,3-litermotor met variabele kleppentiming (Sirion!) en dat maakt 'm nog wat vlotter. En desondanks nog zuiniger, volgens de fabrikant.
Een Terios is niet praktischer dan andere vijfdeurs compacts van deze afmetingen, dat merk je als je achterin stapt of de auto met spullen vol laadt. Het is bovendien domweg minder een rijders-auto, want al is geen stoeprand te hoog en geen straat te smal, en ook al is de Daihatsu superwendbaar, hij nodigt door z'n hoge, smalle koets niet uit tot heftig bochtenwerk.
Dus koop je de 2WD-versie (vanaf f 34.495) echt alleen op z'n uiterlijk en misschien z'n hoge zit, nergens anders voor.