Daihatsu Gran Move 1.6i 16V CX (1999)
MPV meer mans?
Voor de grootste van de twee ruimtewagens, die Daihatsu in het programma heeft, meldden zich in 1998 bijna 900 kopers. Het jaar daarvoor waren het er nog 810. Maar het kan altijd beter. Om nog meer van die MPV's in ons land aan de man en vrouw te kunnen brengen, doet Daihatsu iets dat wij Nederlanders graag zien: ze bieden meer Gran Move voor minder geld. Tegen betaling van zo'n f 32.500 kun je nu eigenaar worden van de luxere CX. Eerder moest je daar f 2.500 méér voor neertellen. En het mooie is dat de wagen ondanks de prijsverlaging een grotere motor heeft gekregen. De inhoud van de viercilinder steeg namelijk van 1499 naar 1590 cc. Maar de extra ruimte in de cilinders geeft niet zoveel extra vermogen. Dat nam maar met één kilowatt toe en bedraagt nu 67 kW/91 pk. Wel ging het aantal toeren, waarbij de machine alle paardenkrachten mobiliseert, omlaag van 6.200 naar 6.000. Het maximum koppel steeg van 119 naar 126 Nm bij 3600 tpm. De gevolgen van dit alles voor de prestaties zijn gering. Zo bedraagt de topsnelheid, onveranderd 165 km/h. De 0-100 tijd zakte volgens de folder van 12,3 naar 11,7 s; een winst van 0,6 s. Wij klokten hem op 11,8 s. De tijd voor de inhaalsprint (80-120) in 4 ging omlaag van 12,8 naar 12,4 s. In 5 werd de wagen, met een tijd van 17,1, zelfs 1,3 s sneller.
Enorme groei
Veel kopers van een midi-MPV voelen zich aangetrokken vanwege de specifieke karaktertrekken. Zo zit je bijvoorbeeld hoger dan in andere personenauto's. Daardoor heb je een beter overzicht over het verkeer. En de hogere zitpositie geeft ook wel een gevoel van veiligheid. Bovendien biedt 'n ruimte-auto - het woord zegt het al - meer ruimte. En wel in meer dan één opzicht. Er zitten meer centimeters tussen de kruinen van de inzittenden en de autohemel, en de binnenruimte kan op meer manieren worden ingedeeld. Om te beginnen zijn de twee - gelijke - delen waaruit de achterbankleuning van de Gran Move bestaat, afzonderlijk verstelbaar. Twee achterpassagiers kunnen daardoor, elk afzonderlijk, hun zitpositie instellen. Maar dat is nog maar het begin van de multifunctionaliteit, want de twee delen van de rugleuning gaan ook apart voorover. Wil je echt veel ruimte dan klap je eerst de zitting van de achterbank naar voren en vervolgens de rugleuning. Daardoor verandert de Gran Move in een soort van 'bestelwagen' met een mooi vlakke laadvloer. Klap je de leuning van de achterbank juist helemaal achterover, en doe je hetzelfde met de leuningen van de voorstoelen, dan heb je het leefgedeelte van de Daihatsu omgetoverd tot een slaapplaats voor twee. En er is meer. Verder vind je helemaal achterin nog wat opbergruimte onder de vloer en bovendien is er plaats voor kleine spullen in vakken aan weerskanten van de bagageruimte.
Als je wat hoger in een auto zit valt het des te meer op als het koetswerk in bochten overhelt. Maar in de Gran Move heb je van dit hinderlijke verschijnsel niet veel last. Om te beginnen omdat je in de Daihatsu nu ook weer niet echt hoog op de bok zit. En ten tweede omdat het hellen ondanks een toch redelijk soepele vering en demping binnen de perken blijft. Wat nog niet wil zeggen dat de Gran Move tot een sportieve rijstijl uitnodigt. En ondanks de op comfort toegesneden wielophanging worden richels in de weg niet zo goed verwerkt als je zou wensen. Bij eerdere tests waren we niet zo te spreken over de rechtuitstabiliteit en vonden we de besturing rond de middenstand wat vaag. Maar deze keer kwamen die klachten niet bij ons op. Op het schakelen hadden we al niets aan te merken, en dat is zo gebleven. Het geluidsniveau van 69 decibel bij 100 constant en 71,5 dB bij 120 mag voor dit type auto 'normaal' heten.
Voorin vinden we een simpel dashboard en instrumentenpaneel. Opberg/aflegruimte? Bescheiden kaartenvakken, wat kleinere vakjes en een groter maar ondiep exemplaar boven het handschoenenkastje.
Wil je een flinke binnenruimte en de mogelijkheid om in de indeling daarvan op diverse manieren variatie aan te brengen, dan kom je vanzelf uit bij een MPV als de Daihatsu Gran Move. Die is een stuk multifunctioneler dan een wagon, waarmee de vraag aan het begin van dit artikel lijkt beantwoord.
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Gran Move 1.6i CX |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.649 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 67 kW / 91 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.100 mm / 1.640 mm / 1.600 mm |
Wielbasis | 2.395 mm |
Massa leeg | 965 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 11,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,4 s / 17,1 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 181 g/km |
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.