Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Daewoo Nubira

Nieuwe ronde voor de Nubira

Daewoo Nubira
  • Arno Böckling
  • Eerste rijtest
3 augustus 2003 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2003 nummer 27
AutoWeek 2003 nummer 27

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 27

Vergeet de bij ons nooit erg populaire 'oude' Daewoo Nubira. Z'n opvolger is helemaal nieuw en bijdetijds. Voor de Nubira betekent dat: nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Daewoo heeft de laatste negen maanden het modellenprogramma flink verjongd. De Leganza – Daewoo's middenklasser - werd vervangen door de Evanda, de compacte Lanos kreeg een opvolger in de vorm van een ruimteauto, de Kalos, en nu is er de nieuwe Nubira. Inderdaad, de kleine middenklasser van Daewoo hield z'n naam. Maar dat is ook het enige, want de Nubira 2003 is een compleet nieuwe auto. Hij lijkt nauwelijks op z'n voorganger. Dat is prima, want het vorige model was nu niet bepaald een auto die met succes een gooi kon doen naar de schoonheidsprijs.

De wagen waar we in stappen, heeft een beschaafd-eigentijdse vormgeving met strakke lijnen en een lichte wigvorm. Z'n enigszins uitgebouwde wielkasten staan stoer en geven de nieuwe Nubira iets sportiefs. Als het om vormgeving gaat, weten ze bij Daewoo waar Abraham de mosterd haalt; in Italië. Net als de Tacuma is de nieuwe Nubira ontworpen door de designstudio van Pininfarina in Turijn. De Kalos en de Matiz kregen hun vorm trouwens ook in Turijn, maar dan bij de ItalDesign studio's van Giorgetto Giugiaro. Voor een 'kleine' middenklasser maakt de nieuwe Nubira de indruk nogal flink uit de kluiten gewassen te zijn. Dat klopt, want de sedan is 4,50 m lang en heeft een wielbasis van 2,60 m.
In het interieur dezelfde beschaafd-moderne vormgeving die ook de carrosserie laat zien. Het bovenste deel van het dashboard – uitgevoerd in goed ogende, zachte kunststof – welft bijna achteloos over het instrumentenpaneel heen. Dat paneel telt drie in aluminium-look uitgevoerde klokken. De lengte van de Nubira 'nieuwe-stijl' maakt nieuwsgierig naar de ruimte achterin. Die blijkt dik in orde. Er is flink wat beenruimte en met de hoofdruimte zit het ook wel goed. Volgens de eisen van de tijd krijgt de Nubira achterin drie driepuntsrolgordels en drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen mee.

Australische motor
We gaan op weg en constateren dat het nieuwe model van Daewoo stevig en solide aanvoelt. De Koreaanse fabrikant heeft er dan ook werk van gemaakt om de nieuwe Nubira een stijve carrosserie te geven. Met z'n 122 pk, 1,8-liter motor komt 'onze' Nubira Class – de topversie – best vooruit. Alleen is de krachtbron – gebouwd door GM-dochter Holden in Australië – een beetje rumoerig, als je hem flink aan het werk zet. Net als andere Koreaanse merken wil Daewoo in ons werelddeel scoren. Logisch dus, dat de wensen van de Europese automobilist serieus worden genomen. De Nubira's die voor ons continent bestemd zijn, krijgen een straffer afgestemd onderstel mee dan de wagens voor de thuismarkt en ook de besturing van de Europese versies werkt directer. En zo komt het dus dat je je als Europeaan meteen thuis voelt in de nieuwe Nubira. Hij deint helemaal niet en gaat strak door de bocht. De bevelen die de wagen via het stuurwiel krijgt, worden heel vanzelfsprekend opgevolgd. In de Nubira Class werkt de stuurbekrachtiging zelfs snelheidsafhankelijk. Dat maakt het uitvoeren van parkeermanoeuvres makkelijker. De Class wordt altijd met de 1,8-litermotor geleverd. Als optie kan deze krachtbron, in plaats van aan een handgeschakelde vijfbak, gekoppeld worden aan een viertrapsautomaat. De topsnelheid zakt dan van 194 naar 184 kilometer per uur en het aantal seconden dat nodig is om van nul naar honderd op te trekken, stijgt van 9,5 naar 10,7 s. Onder de Class komen we in het Nubira-programma nog twee andere uitvoeringen tegen; de Spirit en de Style. Die worden aangedreven door een 1,6-litermotor met een vermogen van 109 paardenkrachten. Hij helpt de nieuwe 'kleine' middenklasser nog altijd aan heel behoorlijke prestaties; een top van 187 en een acceleratie van nul naar honderd in 10,7 seconden. Met de 1,6-liter viercilinder is de Nubira beslist niet ondergemotoriseerd, maar deze krachtbron maakte op ons de indruk nog wat rumoeriger te zijn dan de 1,8-litermachine.

Airco met koelvak
Elke Nubira krijgt ABS mee. Ook airbags voor bestuurder en bijrijder en zijairbags vóór zijn standaard. De basisversie – de Spirit – is geen karig bedeeld instapmodel. Elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuur en elektrisch bedienbare buitenspiegels zijn bij de prijs van 16.695 euro inbegrepen. Voor € 17.695 heb je de Spirit met airco. Die koelt dan ook een apart vakje in het handschoenenkastje, waar je bijvoorbeeld een paar blikjes kunt opbergen. Bij de Nubira Style – met een prijs van 18.695 euro – is de airco standaard. Andere extra's waarmee deze versie is uitgerust zijn: centrale portiervergrendeling mét afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen achter en een bestuurdersstoel met verstelbare lendensteun. Dat is nog niet alles. De Style is ook voorzien van een in hoogte én lengte verstelbaar stuur en een centrale armsteun vóór met bekerhouder plus een opbergvak. Het stuurwiel en de knop van de versnellingspook zijn met leer bekleed. Nóg meer in huis heeft natuurlijk de topversie; de Class. Om het vermogen van z'n 1,8-literkrachtbron beter op de weg te kunnen brengen, is hij voorzien van traction control, de stuurbekrachtiging werkt zoals eerder genoemd snelheidsafhankelijk, en het wissen van de voorruit kun je laten regelen door een regensensor. In plaats van een eenvoudige airco heeft hij een automatische klimaatregeling, en z'n radio kun je met toetsen aan het stuur bedienen. Een cd-speler is eveneens bij de prijs inbegrepen, net als een middenarmsteun met bekerhouders achter. Om te laten zien dat de Class een auto van klasse is, heeft Daewoo het dasboard en de portieren afgewerkt met panelen in houtstructuur. Alleen maken die niet zo'n hoogwaardige indruk.
Eind juli staat de nieuwe Nubira bij de Nederlande Daewoo-dealers in de showroom. Voorlopig is hij er alleen als sedan. Maar een vijfdeurs hatchback en een stationwagon zullen niet al te lang op zich laten wachten. In 2005 wordt de Nubira ook met dieselmotor leverbaar.

  • Houd me op de hoogte over de Daewoo Nubira
Daewoo Daewoo Nubira
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daewoo Nubira specificaties
  • Daewoo Nubira occasions
  • Daewoo Nubira video's
Advies en informatie
  • Daewoo Nubira tests
  • Daewoo Nubira gebruikersreviews
  • Daewoo Nubira index
PREMIUM
Daewoo Tacuma 1.6 Style - Kia Carens 1.8 EX

Daewoo Tacuma 1.6 Style - Kia Carens 1.8 EX

Met een budget van twintig mille is het lastig winkelen voor een flinke MPV. Een Kia Carens...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Daewoo Nubira 1.6 SE (1998)

    Daewoo Nubira 1.6 SE (1998)

    1
    • 9 mei 2010
  • Gebruikersreview
    Daewoo Nubira 2.0 CDX (1998)

    Daewoo Nubira 2.0 CDX (1998)

    11
    • 21 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Daewoo Nubira 1.6 SE (2002)

    Daewoo Nubira 1.6 SE (2002)

    • 6 augustus 2005
  • Gebruikersreview
    Daewoo Nubira 2.0 CDX (2001)

    Daewoo Nubira 2.0 CDX (2001)

    • 19 mei 2005
  • Gebruikersreview
    Daewoo Nubira Wagon 1.6 SX (2003)

    Daewoo Nubira Wagon 1.6 SX (2003)

    • 24 april 2005
  • Gebruikersreview
    Daewoo Nubira Wagon 1.6 SE (1998)

    Daewoo Nubira Wagon 1.6 SE (1998)

    • 18 november 2004
  • Gebruikersreview
    Daewoo Nubira 2.0 CDX (2001)

    Daewoo Nubira 2.0 CDX (2001)

    • 13 september 2004
meer reviews
Klokje Rond - Daewoo Nubira Wagon

Klokje Rond - Daewoo Nubira Wagon

165

Het Koreaanse merk Daewoo verdween net zo snel weer van de markt als het in de jaren 90 verscheen....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Daewoo Nubira

    Facelift Friday: Daewoo Nubira

    46
    • 10 november 2017
  • Nieuws
    De Persplaat: Daewoo Nubira

    De Persplaat: Daewoo Nubira

    70
    • 26 maart 2016
  • Klokje Rond - Daewoo Nubira Wagon

    Klokje Rond - Daewoo Nubira Wagon

    165
    • 25 augustus 2014
  • Nieuws
    Daewoo Lacetti opnieuw opgewarmd

    Daewoo Lacetti opnieuw opgewarmd

    34
    • 27 mei 2013
  • PREMIUM
    Kia Cerato 2.0 CVVT EX automaat – Hyundai Elantra 2.0i Dynamic Version – Daewoo

    Kia Cerato 2.0 CVVT EX automaat – Hyundai...

    • 10 augustus 2004
  • Nieuws
    Gereden: Daewoo Nubira Wagon

    Gereden: Daewoo Nubira Wagon

    • 19 juli 2004
  • Autotest
    Daewoo Nubira sedan 1.6 Style (2004)

    Daewoo Nubira sedan 1.6 Style (2004)

    • 18 mei 2004
Merk
Merk
  • Achtergrond
    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    17
    • 9 januari 2022
  • Achtergrond
    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    29
    • 5 december 2021
  • Nieuws
    Chevrolet Kalos/Aveo - Facelift Friday

    Chevrolet Kalos/Aveo - Facelift Friday

    15
    • 22 oktober 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: SsangYong Musso - Mercedes-Benz Musso - Daewoo Musso

    De Tweeling: SsangYong Musso - Mercedes-Benz...

    21
    • 18 augustus 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Opel Kadett - Daewoo LeMans - enz.

    De Tweeling: Opel Kadett - Daewoo LeMans...

    45
    • 16 december 2018
  • Nieuws
    Facelift Friday: Daewoo Matiz

    Facelift Friday: Daewoo Matiz

    44
    • 6 juli 2018
  • Nieuws
    Doek valt voor eerste Daewoo Matiz

    Doek valt voor eerste Daewoo Matiz

    27
    • 8 juni 2018

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden