Daewoo Nubira sedan 1.6 Style (2004)

Stijlvolle sedan

Daewoo Nubira
Daewoo heeft de Nubira laten vormgeven door de studio's van het Italiaanse Pininfarina. Het frisse uiterlijk wordt helaas niet ondersteund door een overtuigend interieur of een indrukwekkend onderstel. Daar kan Daewoo vooruitgang boeken.

De Nubira is sinds augustus 2003 op de markt, uitsluitend als sedan. De hatchback staat vanaf februari 2004 in de showrooms. Het is opmerkelijk dat de Koreanen voor deze volgorde kiezen; meestal komt de hatchback het eerst. Ondanks de zeldzaamheid van deze auto bleven nieuwsgierige blikken van medeweggebruikers achterwege. Wat uiterlijk betreft hebben sedans uit de (compacte) middenklasse in de regel hun achterkant niet mee. Daewoo heeft echter al sinds enige tijd een lijntje met Italië en ook nu weer schakelden ze meesterontwerper Pininfarina in. Het opmerkelijk frisse uiterlijk van de Nubira is dus te danken aan het Italiaanse stylinghuis. Dat heeft gekozen voor een strakke, doordachte lijnvoering. Zo lopen er vanaf de bovenste hoek van de koplampen twee lijnen. Eén naar de A-stijl en de ander over de hele flank naar achteren, waar hij uitkomt in de bovenkant van het achterlicht (een beetje zoals de 'schouders' van Volvo). De achterkant is trouwens atypisch voor dit formaat sedan. Meestal wordt er een vierkante kont aangeplakt. Maar Pininfarina heeft werk gemaakt van de Nubira sedan. Tussen de van enkele scherpe hoeken voorziene achterlichten ligt de kofferklep. Die is echter net iets hoger dan de armaturen, wat de vormgeving 'breekt'. Ook leuk; van opzij gezien staat de achterzijde onder een kleine hoek naar voren wat de auto zelfs stilstaand wat snelheid geeft, alsof hij in de startblokken staat.

Afwerking
De materialen die Daewoo gebruikt voor het dashboard voelen en staan goed. Het zijn dan ook niet zozeer de materialen waardoor de Nubira punten verliest, maar de algehele vormgeving. Het stuur van de Nubira oogt bijvoorbeeld wat grof, net als de versnellingspook. En het is niet echt een fraai geheel. De afwerking van de Koreaan komt onder een vergrootglas als we kofferbak openen. Op de laadvloer ligt een miezerig matje en we kijken zo tegen het staal van de achterbank aan. Op deze plek is het eigenlijk nauwelijks van belang, maar toch zegt het iets over het geheel. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, net als het stuur. Het stuur heeft echter ook lengteverstelling, waardoor een prettige zitpositie is te vinden. De Koreaan heeft praktische bekerhouders en slimme opbergvakken, en elektrisch bedienbare ramen voor en achter.

Sponzig
Het rempedaal van de Nubira heeft een kleine vrije slag en voelt een tikkeltje sponzig aan. Verder schakelt de versnellingsbak hakerig en heeft hij erg lange schakelwegen. Als je het gaspedaal intrapt en weer lift, voel je de aandrijflijn kantelen, wat zich uit in een pook die heen en weer gaat als een mixer in een kom. Da's vooral hinderlijk bij filerijden, want het gaat gepaard met schokken. Daar valt voor de Koreaanse ingenieurs nog eer te behalen, evenals op het gebied van de wegligging. De Nubira heeft McPherson-veerpoten voor en achter past Daewoo ook de McPherson-constructie toe. De besturing van de Nubira is niet erg direct en het onderstel is ook nog eens behoorlijk zacht afgestemd. Hierdoor helt bij insturen eerst de carrosserie wat over, waarna de auto een fractie van een seconde later de ingestuurde richting volgt. De Daewoo is wel stil en op de snelweg is de besturing prettig rustig. Jammer dat het onderstel niet kan voldoen aan de verwachtingen die het uiterlijk van de auto oproept.

Signalement

Merk Daewoo
Model Nubira 1.6 Style
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.695

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.500 mm / 1.725 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.163 kg
Laadvermogen 497 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 500 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,6 s / 8,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,2 s / 16,2 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 166 g/km