Daewoo Matiz Spirit (2001)

In de geest van de Mini

Daewoo Matiz Spirit
De hoogtijdagen van de mini waren de jaren zestig. Minimode bleef zich lang handhaven. Mooie tijden, maar ze zijn voorbij. Bij auto's, want de échte Mini is niet meer. In plaats daarvan zijn er auto's in de geest van het origineel, zoals de Matiz.

De Mini - de auto dus - stond voor het minimaal noodzakelijke om een gezin te vervoeren, in een zo klein en efficiënt mogelijke verpakking. Tegenwoordig zijn daar diverse voorbeelden van, zoals bijvoorbeeld de Daewoo Matiz, die nog niet zo lang geleden een opgevrolijkt aanzien heeft gekregen. De hoge, ruimtelijk aandoende vijfdeurs Daewoo is best een vreemde eend in de mini-bijt. Keuze in de motorisering is er niet, tenminste op dit moment. Daewoo brengt eind 2001 een éénliter Matiz naast de gereden 800 cc versie. Dan schijnt tevens een automatische transmissie te komen. Wel kun je kiezen uit vier uitvoeringen: Pure, Spirit, Style en Class. Tsjonge, als we dáár nog eens aan terugdenken: een meisje in mini dat zich voor- of achteruit in een Mini hees... Sorry, dames, het moest er even uit. Toen mini helemaal mode was, had je eigenlijk al zo"n hoge Daewoo moeten hebben, waar je heel kuis in- of uit kunt stijgen zonder acrobatiek. Ook achterin natuurlijk, met standaard vijf deuren. Als je niet te lang bent, kun je achterin zelfs aardig zitten. De laadruimte is best redelijk: twee tassen weekend-boodschappen kunnen erin, voor méér kan de achterbank omklappen. Als geheel bij deze Daewoo - da"s minder handig. We wijzen erop dat op de foto"s een Matiz Style staat. Duizend gulden (e 454) duurder dan de beschreven Spirit, en wel voorzien van een gedeelde achterbank. Een afknapper is hier het supergoedkope vloertje van plastic verpakkingsmateriaal. Het interieur biedt erg veel hard plastic en onbedekt blik, maar toch een verdienstelijke poging tot aantrekkelijke vormgeving. Twee kleuren in het dashboard helpen daarbij, en de diverse onderdelen passen nu een stuk mooier in elkaar dan bij de eerste Matizzen. Wat bergvakjes en zelfs bekerhouders vóór de versnellingspook, een keurige rij knoppen op het middenconsole. Jammer dat de verwarmingsknop weinig effectief lijkt, de Matiz warmt niet best op.
Met 51 pk in een 751 kg zware auto, dat schiet niet op; daar ben je snel achter. Je komt mee met Nederlands snelwegtempo, maar inhalen op secundaire wegen vraagt al een goed getimede aanloop. Dit komt mede door wat merkwaardige verhoudingen in de versnellingsbak: heel korte één en twee, een lange sprong naar drie/vier/vijf. De schakeling werkt nog wat hakerig ook. De vervaarlijk knorrende driecilinder voor je voeten moet echt toeren maken, wil je op tempo blijven. Bij de 80-120 km/h meting merken we dat de minste helling, hobbel of tegenwind de benodigde acceleratietijd zomaar de helft langer maakt. Is de belading van de Matiz niet "mini", dan zit er weinig gang meer in. Kortom: laat gauw komen, die éénliter versie.

Stampen en trillen

De motor klinkt bij gematigd toerental gedempt. Maar als je hem vol belast, staat de motor te stampen en te trillen. Maar het kleine knorretje is nog verbazend soepel, pakt gehoorzaam op bij laag toerental, al versnel je dan maar uiterst gezapig.
Voorin de Daewoo zit je relatief goed voor een moderne mini. De stoelen geven zelfs bijna zijdelingse steun - terwijl het hellen in bochten van de hoge Matiz nog meevalt. De achterbank is erg vlak. Weinig verbazend is dat meer dan elementaire stoelverstelling er niet af kan, en dat het stuur vast staat. Als u nou es écht wilt weten wat "onderstuur" is, moet u de Matiz eens proberen rap door een bocht te jagen. Heel nadrukkelijk wil dit vedergewichtje rechtuit blijven vliegen. En dus maakt hij ook een flinke zwiep als je dan maar het gas lost. Hij wordt wat schichtig, maar staat niet meteen achterstevoren. Met goede besturing vang je dat zo op. De bekrachtigde besturing van de Matiz is dan een pluspunt. Gevoelig sturen doet "ie niet, maar het gaat wel direct, en niet zwaarder naarmate het onderstuur erger wordt.
De vering werkt lang niet onverdienstelijk hobbels en kuilen weg. Hij helt niet overdreven veel in de bocht, is alles bijeen de goedmoedigheid zelve. En bovendien is de Matiz motorisch te zwak om hem toch eens met hoog tempo uit te dagen. Ook omdat je bij het opbouwen van zo"n tempo gauw in de knoop komt met de korte tweede en lange derde gang.
We vinden de Matiz door de facelift toch nog guitiger geworden. Hij kost weer wat meer, als hier gereden Spirit zo"n f 19.500 (e 8.450). Het lijkt aannemelijk dat de éénliter versie straks toch niet meer onder de twintig mille (e 9.075) kan blijven, en dát zou onze keus zijn. Maar ook nu is de Daewoo een geslaagde mini: geinig, ruim en goedig in gedrag.

Signalement

Merk Daewoo
Model Matiz 0.8 Spirit
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 8.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 796 cc
Maximaal vermogen 38 kW / 51 pk bij 5.900 tpm
Maximaal koppel 69 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 38 l
Lengte / breedte / hoogte 3.495 mm / 1.495 mm / 1.485 mm
Wielbasis 2.340 mm
Massa leeg 751 kg
Laadvermogen 459 kg
Banden145/70SR13Prijzen
Topsnelheid 144 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 18,6 s (fabrieksopgave: 17,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 21,9 s / 29,5 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km