Daewoo Lanos 1.6 SXi (2000)

Interessant(e) blik

Daewoo Lanos 1.6 SXi
De Daewoo Lanos kijkt ons geïnteresseerd aan met zijn bolle koplampen. En wij kijken belangstellend terug, want we hebben hier te maken met een complete auto met een redelijke prijs en veel pk"s. Toch, "t wil maar niet vlotten met de Lanos. U moet "m niet. Dom?

Een ouderwets achterhoedegevecht. Daewoo leeft van de nieuwverkoop van de Matiz en grotere broer Lanos knokt om zich in de nationale top-100 te handhaven. Maar bij de pakken neerzitten, da"s niks voor een autofabrikant. Dus gaf Daewoo z"n Lanos vernieuwde stoelen, een ander dashboard en een heel licht gewijzigd exterieur mee, alvast voor 2001. Voor zie je dat bijvoorbeeld aan nieuwe koplampen en achter aan wat andere achterlichten. En zo zijn er hier en daar nog wel wat andere "andere" details.
De Daewoo is een nette, eigentijdse (hier en daar wat chroom) vierdeurs hatchback. Niemand valt in katzwijm, niemand maakt zich boos. Z"n proporties kloppen. Hier mag je best in gezien worden.
De Daewoo heeft 106 pk aan boord en is dus gewoon een vlotte auto om mee onderweg te zijn. Als je het gaspedaal maar lang genoeg ingetrapt houdt, is volgens de Koreaanse fabriek een topsnelheid van 180 km/h mogelijk. De sprint vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur kost 11,7 seconden, 0,2 s langer dan Daewoo opgeeft. Voor de inhaalsprint buiten de bebouwde kom, van 50 naar 80 km/h dus, heeft hij in drie 5,4 tellen nodig en in het vierde verzet 7,4 seconden. Ook op de snelweg kun je best vlot inhalen. Versnellen van 100 naar 120 km/h kost in vier 10,9 s en in vijf 14,8 s. En daarbij is hij voor een auto van dit formaat niet eens super rumoerig. Bij 100 km/h constant gaf de geluidsmeter 68 dB aan. Reden we 20 km/h sneller dan werd dat 70 dB. Echt zuinig kunnen we de Lanos 1.6 niet noemen, want een gemiddeld testverbruik van 8,9 l/100 km (1:11,2) kan tegenwoordig toch echt beter in deze klasse.

Rijgedrag

De Lanos stuurt wat indirect, de pedalen voelen wat vaag aan en reageren niet zo snel. De Lanos-vijfbak: schakelt iets te zompig.
Het Daewoo-onderstel is niet helemaal zoals wij dat graag zouden zien, maar slecht wegdek verwerkt "ie best goed. Hij wordt er even wat minder nerveus van. Net als zovele voorwielaandrijvers ook hier geruststellend onderstuur. In bochten helt de Daewoo wat over, maar er is voldoende zijdelingse steun in de voorstoelen. Het is beslist geen GTI, zo ver is hij nog niet. Laat dat duidelijk zijn.
Een compacte, moderne middenklasser uit het Verre Oosten, zo ziet de Lanos er vanbinnen uit. De titanium-look is momenteel in, dat heeft de Lanos dus ook. Typisch is dat giga-grote stuurwiel van de Daewoo waarachter de gebruikelijke Oriëntaalse bedieningshendels schuilgaan. We hebben niets aan te merken op de lay-out van de cockpit. Het is netjes, overzichtelijk en het werkt allemaal goed en logisch. Ook de zitpositie achter het stuur is in de Lanos fijn. Zitting en rugleuning laten zich per draaiknop traploos verstellen, dat maakt een goede zit mogelijk. Ja, we zitten lekker in de Lanos. Drie opmerkingen nog: zowel de elektrische raambediening als de plaats van de pookknop hadden iets meer naar voren gemogen. En het uitzicht schuin naar achteren is door die enorme C-stijl slecht.
Het is geen reus, maar je kunt wel veel met de Lanos. De instap naar de achterbank is even opletten geblazen. Fikse wielkasten achter en prominente C-stijlen beperken de bewegingsruimte. Achterin biedt hij voldoende hoofdruimte. En ook de beenruimte is heel bruikbaar. De kofferbak slikt met 250 liter niet overdreven veel.
De SXi is de topversie van de Lanos. Dat betekent dus een relatief uitgebreide standaarduitrusting die onder meer de volgende zaken omvat: airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voorin, elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel, ABS, twee airbags voor en lichtmetalen velgen. Oh ja, de prijs. De hier ten tonele gevoerde Lanos komt op zo"n 34 mille.
Ook wij worden midden in de nacht zelden opgewonden wakker van een Lanos hatchback. Toch biedt "ie best een hoop. Hij koppelt goede prestaties aan meer praktisch gebruiksgemak, een goede uitrusting en een fijne zit/rijpositie. Daarbij spreekt z"n bescheidenheid ons ook wel weer aan.
Maar dan gaan we rekenen. Een prijs van zo"n 34 mille is wel scherp, maar niet zó scherp. En ook het verbruik is niet uitzonderlijk. Wel moeten we constateren dat de Lanos wéér "n stukje beter is geworden. Als u eens wat anders wilt, kom je met de Lanos best netjes voorrijden.

Signalement

Merk Daewoo
Model Lanos 1.6 SXi
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.972

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 78 kW / 106 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.074 mm / 1.678 mm / 1.432 mm
Wielbasis 2.520 mm
Massa leeg 1.031 kg
Laadvermogen 564 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 480 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 14,8 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 196 g/km