Daewoo Lanos 1.5 SX (1999)

't Is een optie

Daewoo Lanos 1.5 SX
Hoe rijdt de Nexia-opvolger met basis-motor, de 1500? We roepen een Daewoo Lanos 1.5 in luxueuze SX-uitmonstering op voor deze test. Hoeveel compacte vijfdeurs hatchback biedt deze auto voor zo'n 31 mille?

Van verbazing tot irritatie: de komst, nu bijna vijf jaar geleden, van het Koreaanse Daewoo in Nederland is aan weinigen voorbij gegaan en iedereen heeft wel een mening. De een kiest gewoon zo'n auto die veel biedt voor zijn geld, de ander kreeg hem een tijd voor niks, nummer drie liep er met een grote boog omheen. Dat laatste mede door de manier waarop Daewoo binnen wilde komen: met een 'opgewarmde Kadett'. En dat was te zien ook. Dat is nu al 'n tijdje over. De Lanos ziet er fris en modern uit. Heeft een flink gestegen eigen Daewoo-gehalte en... de prijs lijkt nog steeds scherp als je kijkt wat je krijgt.

Ruime uitrusting
Deze Lanos is voorzien van airco, airbags voor bestuurder en passagier, verstelbaar stuur, breedstralers voor, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor en een elektrisch bedienbare rechter buitenspiegel. Daar kun je mee voor de dag komen. Dan het uiterlijk. Daewoo heeft Italiaans designtalent ingekocht om de compacte hatchback eigentijdse lijnen te geven. Daar kunt u van vinden wat u wilt. Die neus bijvoorbeeld, komt wel erg prominent en een beetje 'toegevoegd' over. De bilpartij is wel harmonieus en passend bij het soort en formaat auto. De zijkant zouden we als anoniem omschrijven. Hoe dan ook: de Lanos is een eigentijdse verschijning, passend binnen het huidige blik op de weg.
Eigentijds is ook de juiste samenvatting als het gaat over de aandrijflijn van de Lanos 1.5. Met deze motor kom je er wel.
Waar je ook naar toe wilt. Want al is de viercilinder achtklepper(!) in de vijfde versnelling zo dood als 'n pier, in de dagelijkse omgang is 'ie ronduit prettig. Op constante snelheid zeker stil genoeg, in de eerste vier versnellingen gretig genoeg en hij drinkt domweg niet te veel.
Lof is er ook voor de vijfbak. Niemand zal daarmee moeite hebben.
Besturing en koersvastheid zijn niet de sterkste punten van de Lanos. In rechte lijn moet je teveel bijsturen. De auto is gewoon veel te vaag rond de middenstand. Daarbij komt dat de vering/demping niet optimaal is. Dat is 'ie zelden, omdat het hierbij altijd aankomt op een compromis. De Lanos is best zacht geveerd, hangt iets teveel in bochtenwerk en de zijdelingse steun van de voorstoelen kan dat onvoldoende opvangen.
Keerzijde is wel dat de auto lange, maar ook korte oneffenheden uitstekend kan verwerken. Dat zien we tegenwoordig bij andere, gereputeerde merken wel anders. Vele fabrikanten kiezen voor een stevige afstelling die scherp stuurwerk toelaat maar hobbels keihard doorgeeft. Daewoo met de Lanos 1.5 niet. Hij is ronduit comfortabel geveerd. Ook wel weer eens lekker.
Met het ruimteaanbod valt de Daewoo Lanos niet uit de toon. De beschikbare hoofdruimte op de achterbank wordt behoorlijk bedreigd door de prominent zakkende daklijn en de langeren onder u komen gegarandeerd in de problemen. Maar het is iets dat we bij compacte hatchbacks vaker tegenkomen, zeker als ze uit het Oosten stammen. De bagageruimte blinkt niet uit in aantal liters maar het volume is wel goed bruikbaar.

Sportief?
Is het een sportieve auto? Nee. Zoals gezegd werkt de vering daaraan niet mee. Dat betekent niet dat de Lanos bang is voor snel bochtenwerk. Als een goedmoedige dertien-in-een-dozijn voorwielaandrijver is de auto voorspelbaar en goedmoedig.
En de remmen? ABS is niet leverbaar op de 1.5-modellen en standaard op de 1.6 SXi, de meest luxueuze hatchback van de reeks. Dat is jammer, want onze Daewoo wilde best vlot blokkeren tijdens herhaalde noodstops. Over de stabiliteit tijdens noodstops (oefent u ze ook elke week?) en het uithoudingsvermogen van de remmen hebben we geen klachten.
Goed, deze Lanos dan. Als auto is er geen reden om hem niet serieus te nemen.
Niet perfect, nee, maar dat geldt voor nagenoeg elke vierwieler in deze klasse. En met de wetenschap dat deze Koreaan stukken origineler is dan waar Daewoo mee is begonnen, mag het merk in uw achting rustig een stukje stijgen. Kijken we u niet op aan.

Signalement

Merk Daewoo
Model Lanos 1.5 SX
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 13.611

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 63 kW / 86 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 130 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.074 mm / 1.678 mm / 1.432 mm
Wielbasis 2.520 mm
Massa leeg 1.011 kg
Laadvermogen 584 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 480 kg
Banden175/70TR13Prijzen
Topsnelheid 172 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 12,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,7 s / 16,2 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 203 g/km