Daewoo Kalos 1.4 Style (2003)

Timing vereist

Daewoo Kalos 1.4 Style
De Daewoo Kalos is een volwassen auto tegen een concurrerende prijs. Onze verwachtingen waren niet al te hoog, maar de Kalos zal niemand teleurstellen. Zijn motor is weliswaar geen topper, zijn pittige vormgeving mag er zeker zijn.

Daewoo kijkt onder de hoede van General Motors weer wat blijmoediger de toekomst tegemoet. De Kalos reflecteert dat, al had GM met de ontwikkeling van dit model niets te maken. Italdesign, de stylingstudio van Giugiaro, heeft een guitige carrosserie gemaakt. Kalos is Grieks voor 'mooi' en die aanduiding vinden wij niet misplaatst.
De Daewoo is er niet alleen met de hier geteste 83 pk sterke 1,4-litermotor, maar ook als 1.2 en als 1.4 16V. Wij kozen de Style-uitvoering van 12.995 euro, en daarbij is ABS standaard. Het uitrustingsniveau van de Kalos Style is geheel bij de tijd. Standaard zitten er twee airbags voorin, terwijl je voor zij-airbags 300 euro bijbetaalt. Airco is standaard, net als centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbaar stuur, elektrische bediening op de voorste zijruiten en een in delen neerklapbare achterbank. Er zijn echter zaken die de Kalos moet missen, zoals elektrisch bediende buitenspiegels, drie hoofdsteunen en evenveel driepuntsgordels achterin. Daar staat een standaard audioinstallatie met cd-speler tegenover.
Net zo leuk als het uiterlijk van de Daewoo Kalos, is de vorm van zijn dashboard. Ronde en speelse lijnen overheersen, maar we missen een vrolijke noot van wat kleur. Als je de binnenkant van het portier bekijkt, zie je ook ronde vormen, zoals de wat onhandige deurgreep en de aparte clusters voor de elektrische ruitbediening en de armsteunen.

Lange versnellingen
Auto's in de compacte klasse zijn tegenwoordig vaak lekker ruim. Dat geldt ook voor deze Koreaan. De Kalos heeft een forse wielbasis van 2,48 meter. En de inhoud van de bagageruimte van de Kalos is 175 liter. Maar rijden we met drie volwassenen op de achterbank naar Frankrijk? Nee. Daewoo ontneemt de koper op voorhand die illusie door geen derde hoofdsteun te plaatsen en een heupgordel te monteren. De stoelen zijn wat vlak in de Kalos, maar het vinden van een goede zit achter het stuur is geen probleem. De bestuurdersstoel is ook in hoogte verstelbaar.
In deze Kalos ligt een ouderwetse achtkleps 1,4-litermotor. Hij levert 83 pk en heeft een maximumkoppel van 123 Nm bij 3.000 tpm. De motor is voor gebruik in ons platte polderlandje niet onderbemeten en als je actief schakelt, kun je best plezierig opschieten. Maar voor wie regelmatig met volle bezetting op stap gaat, valt deze Kalos als optie af. De Koreaan sprint in dertien tellen naar 100 km/h. De Kalos accelereert behoorlijk traag in de vierde en vijfde versnelling. In het hoogste verzet moet je het accelereren van 80-120 km/h gewoon uit je hoofd laten en in vier is het een kwestie van timing en goed vooruitkijken.
De versnellingen van de Kalos zijn gewoon te lang. Toch heeft dat geen gunstig effect op het verbruik. Wij noteerden gemiddeld 1 op 11,5. U weet dat onze testwaarden altijd wat ongunstiger uitkomen dan in de praktijk. Maar de fabrieksopgave van 1:13,3 zal nauwelijks haalbaar zijn.
Het weggedrag van de Koreaan valt ons lang niet tegen. De verwachtingen ten aanzien van de Kalos waren ook niet zo hoog. De Daewoo ligt stabiel, maar zoekt in bochten de buitenkant op. Laat je dan het gas los, dan doet hij weer wat de bestuurder wil. Hierbij moeten we eerlijkheidshalve wel vermelden dat Daewoo de Kalos-testwagen op Michelin Pilots heeft gezet. Die zijn niet standaard en breder dan de af fabriek geleverde 185/60-banden.

Signalement

Merk Daewoo
Model Kalos 1.4 Style
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 13.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.399 cc
Maximaal vermogen 61 kW / 83 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 123 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.880 mm / 1.670 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.480 mm
Massa leeg 995 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 500 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 12,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,9 s / 9,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,5 s / 30,0 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 175 g/km