Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Daewoo
  • Kalos

Daewoo Kalos 1.2 Spirit (2004)

Gemengd genoegen

Daewoo Kalos 1.2 Spirit (2004)
  • Autotest
21 maart 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zo veel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk geld; dat klinkt iedereen als muziek in de oren. Vooral Koreaanse merken proberen hiermee te scoren. Een bescheidener motor maakt de Kalos nóg interessanter voor wie op zijn centen zit!

Toen de Kalos het levenslicht zag, had 'ie een 1,4-litermotor onder de kap. Inmiddels is het gamma aangevuld met een 1,2-litervariant. Wij voelen de Spirit aan de tand, die bijna 12.000 euro kost. Het prijsverschil tussen de 1.2 en de 1.4 bedraagt – als beide in Spirit-trim zijn uitgevoerd – driehonderd euro. Welke variant je ook neemt, je krijgt in ieder geval een goed ogende 'compact'.

Giugiaro's Italdesign heeft een fris en jeugdig model neergezet, dat met z'n looks de concurrentie aankan. De korte overhang van de carrosserie, de hoge daklijn en de uitgeklopte wielkasten verlenen de Kalos een dynamisch uiterlijk.


Broodtrommels
De binnenzijde van de Kalos oogt minstens zo guitig als het exterieur. Vooral het dashboard bekoort ons qua vormgeving. Het speelse design kan echter niet voorkomen dat het materiaal doet denken aan het plastic van broodtrommels. De enigszins goedkope uitstraling doet afbreuk aan de vormgeving. Ook de hendels voor richtingaanwijzers en ruitenwissers voelen iel en goedkoop aan. Maar ja, alle waar naar z'n geld, zullen we maar zeggen. De uitrusting is echter oké. Twee airbags zijn standaard in de Kalos Spirit, net als een in hoogte verstelbaar stuurwiel en elektrisch bedienbare portierramen voorin. Naar een airco zoeken we tevergeefs; daarvoor moet je uitwijken naar de Class-versie van het model. De zit achter het stuur is niet optimaal. Dat is te wijten aan de versnellingspookknop, die te ver naar achteren is geplaatst. Bovendien zit de middenconsole in de weg voor de rechterknie.

Daewoo geeft hoog op van de binnenruimte van de Kalos. Voorin vinden we het voor de onderste ledematen een beetje behelpen. Achterin is het beter gesteld met de ruimte. Zowel hoofd als armen en benen genieten een hoge mate van bewegingsvrijheid. De kofferruimte valt met een inhoud van 175 liter weer tegen.


Rechtdoor
Rijden in een Kalos 1.2 is een gemengd genoegen. In de rechte lijn en rustig toerend valt vooral het comfort van de Daewoo op. Wie zonder drama van A naar B wil, kan goed leven met de Kalos 1.2. Maar wie het gaspedaal met wat meer enthousiasme beroert, wordt in rappe bochten geconfronteerd met een tamelijk ver overhellende koets. De Kalos heeft bovendien de neiging nogal nadrukkelijk de buitenkant van de bocht op te zoeken. Het liefst zou de Daewoo rechtdoor gaan. Maar het onderstuurde karakter zorgt er ook voor dat je niet op zoek gaat naar de grenzen van z'n kunnen en dat is misschien wel zo veilig.
Dat de Kalos niet gebouwd is om de grenzen van de adhesie met het wegdek op te zoeken, maken ook de motor en bak je vanaf het eerste moment duidelijk. De versnellingspook voelt sponzig aan, geeft weinig gevoel en vertoont bovendien te veel speling. Kraakvrij schakelen gaat overigens prima, je stuurt de pook de goede kant op en hop de bak staat in het volgende of vorige verzet, maar het gevoel is gewoon niet fijn. Met de twaalfhonderdmotor hebben we te doen. Hij heeft het zwaar in de Kalos en daarbij stottert de krachtbron regelmatig bij het optrekken. Voor driehonderd euro extra zouden wij de Kalos 1.2 links laten liggen en de 1.4 bij z'n kladden grijpen. Je moet niet altijd het onderste uit de kan willen hebben.

Signalement

Merk Daewoo
Model Kalos 1.2 Spirit
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 11.945

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.148 cc
Maximaal vermogen 52 kW / 71 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 104 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.880 mm / 1.670 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.480 mm
Massa leeg 960 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 500 kg
Banden155/80R13Prijzen
Topsnelheid 157 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,6 s / 11,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 16,1 s / 23,9 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Daewoo Kalos
Daewoo Daewoo Kalos

Uitgelicht aanbod

    Daewoo Kalos 1.2 Ace 121000km Nieuwe APK en kleine onderhoudsbeurt!

    Daewoo Kalos 1.2 Ace 121000km Nieuwe APK en kleine onderhoudsbeurt!

    • 2004
    • 121.354 km

    € 1.450

    Daewoo Kalos 1.4 Spirit

    Daewoo Kalos 1.4 Spirit

    • 2004
    • 169.224 km

    € 1.399

    Daewoo Kalos 1.4 Spirit 5deurs/Elek. Ramen/Nieuwe Apk

    Daewoo Kalos 1.4 Spirit 5deurs/Elek. Ramen/Nieuwe Apk

    • 2003
    • 168.150 km

    € 1.350

Meer Daewoo Kalos occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daewoo Kalos specificaties
  • Daewoo Kalos occasions
  • Daewoo Kalos video's
Advies en informatie
  • Daewoo Kalos tests
  • Daewoo Kalos gebruikersreviews
  • Daewoo Kalos index
PREMIUM
Daewoo Tacuma 1.6 Style - Kia Carens 1.8 EX

Daewoo Tacuma 1.6 Style - Kia Carens 1.8 EX

Met een budget van twintig mille is het lastig winkelen voor een flinke MPV. Een Kia Carens...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Daewoo Kalos 1.2 Spirit (2004)

    Daewoo Kalos 1.2 Spirit (2004)

    • 26 september 2019
  • Gebruikersreview
    Daewoo Kalos 1.4 Class (2004)

    Daewoo Kalos 1.4 Class (2004)

    2
    • 30 oktober 2008
  • Gebruikersreview
    Daewoo Kalos 1.2 Spirit (2004)

    Daewoo Kalos 1.2 Spirit (2004)

    • 27 juli 2008
  • Gebruikersreview
    Daewoo Kalos 1.2 Pure (2004)

    Daewoo Kalos 1.2 Pure (2004)

    4
    • 22 oktober 2004
  • Gebruikersreview
    Daewoo Kalos 1.2 Pure (2004)

    Daewoo Kalos 1.2 Pure (2004)

    • 19 september 2004
  • Gebruikersreview
    Daewoo Kalos 1.2 Pure (2004)

    Daewoo Kalos 1.2 Pure (2004)

    • 26 augustus 2004
  • Gebruikersreview
    Daewoo Kalos 1.4 Style (2002)

    Daewoo Kalos 1.4 Style (2002)

    1
    • 22 juli 2004
meer reviews
Klokje Rond - Daewoo Nubira Wagon

Klokje Rond - Daewoo Nubira Wagon

165

Het Koreaanse merk Daewoo verdween net zo snel weer van de markt als het in de jaren 90 verscheen....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Chevrolet Kalos/Aveo - Facelift Friday

    Chevrolet Kalos/Aveo - Facelift Friday

    15
    • 22 oktober 2021
  • Nieuws
    Daewoo Kalos Sprint

    Daewoo Kalos Sprint

    1
    • 26 oktober 2004
  • PREMIUM
    Suzuki Ignis 1.3 GLS – Daewoo Kalos 1.4 Style – Suzuki Ignis 1.3 GLS Diesel

    Suzuki Ignis 1.3 GLS – Daewoo Kalos 1.4...

    • 20 januari 2004
  • Nieuws
    Daewoo Kalos sedan op komst

    Daewoo Kalos sedan op komst

    • 4 november 2003
  • Autotest
    Daewoo Kalos 1.4 Style (2003)

    Daewoo Kalos 1.4 Style (2003)

    • 29 juli 2003
  • Nieuws
    Daewoo Kalos met nieuwe motoren

    Daewoo Kalos met nieuwe motoren

    • 12 februari 2003
  • Nieuws
    Kalos Irmscher

    Kalos Irmscher

    • 2 januari 2003
Merk
Merk
  • Achtergrond
    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    17
    • 9 januari 2022
  • Achtergrond
    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    29
    • 5 december 2021
  • Nieuws
    Chevrolet Kalos/Aveo - Facelift Friday

    Chevrolet Kalos/Aveo - Facelift Friday

    15
    • 22 oktober 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: SsangYong Musso - Mercedes-Benz Musso - Daewoo Musso

    De Tweeling: SsangYong Musso - Mercedes-Benz...

    21
    • 18 augustus 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Opel Kadett - Daewoo LeMans - enz.

    De Tweeling: Opel Kadett - Daewoo LeMans...

    45
    • 16 december 2018
  • Nieuws
    Facelift Friday: Daewoo Matiz

    Facelift Friday: Daewoo Matiz

    44
    • 6 juli 2018
  • Nieuws
    Doek valt voor eerste Daewoo Matiz

    Doek valt voor eerste Daewoo Matiz

    27
    • 8 juni 2018

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden