Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest

Compromiss-verkiezing

Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest
AutoWeek 5 2021
AutoWeek 5 2021

Je leest het in AutoWeek 5 2021

Ze zijn sportief, zien er zelfverzekerd uit en hun grootste wens is wereldvrede. Op het eerste gezicht zijn de Cupra Formentor en BMW X2 M35i alles wat een moderne automobilist zou kunnen wensen en meer. Of zijn het stiekem rijdende compromissen?

Eigenlijk is het idee van de sportieve SUV natuurlijk het ultieme voorbeeld van een compromis. Massa die hoger in de auto zit laat zich immers lastiger controleren en dat doet de bochtprestaties meestal geen goed. En een SUV is nu eenmaal per definitie hoger dan een hatchback. Als je zo’n auto gaat verlagen, eindig je dus altijd met een compromis: niet zo scherp als een hatchback, niet zo comfortabel als een ‘normale’ SUV. Toch scoort dit type auto wel. Zo’n beetje elke SUV van BMW heeft daarom een M- of M-Performance-variant en dat is vast niet omdat niemand er één wil hebben. Het is voor het pas van Seat losgeweekte merk Cupra zelfs reden genoeg om het eerste echt eigen model, de Formentor, meteen maar als dikke 310 te introduceren, met 310 pk en vierwielaandrijving duidelijk gericht op de wat sportievere bestuurder. Beide auto’s proberen zichzelf zo te verkopen als Miss Universe. Ze kunnen alles, zijn overal goed in en zien er aantrekkelijk uit. Vooral bij de Formentor lukt dat laatste goed.

De auto is negen centimeter langer dan de BMW bij nagenoeg dezelfde wagenhoogte en dat resulteert in een sportief silhouet. Die enorme tribal op de grille moet je weliswaar vaak nog even uitleggen, over het uiterlijk zijn veruit de meeste mensen overduidelijk positief. En als je dan tussen neus en lippen door vertelt dat er 310 pk in die opmerkelijk gestileerde frontpartij ligt, is de interesse al helemaal gewekt.
Dankzij die 310 pk en de vierwielaandrijving om het vermogen op de weg te krijgen, is de Formentor echt bizar snel. De fabrieksopgave staat al op een amper geloofwaardige 4,9 seconden; wij krijgen de Spanjaard op heel licht vochtig asfalt zelfs nog een tiende van een seconde sneller op de grenswaarde. Met ingeschakelde launchcontrol voel je alle systemen in de Formentor werken om het uiterste te bereiken. Eerst even de voorwielen alles laten doen om de aandrijflijn te ontzien en dan bliksemsnel de koppeling van de vierwielaandrijving dicht om elke pk maximaal te laten renderen. Belangrijker is misschien dat de 2,0-liter TSI en de DSG- automaat, zeker in de sportievere modi, alert en snel reageren. Turbovertraging is er in de bovenste toerenhelft amper en hoewel de motor bovenin wat afvlakt, loont het wel om door te halen tot de toerenbegrenzer. Met de bak in manual reageert de transmissie bovendien snel en alert op input van de flippers. In D kan de bak wat te fanatiek zijn met opschakelen, maar dat verdwijnt in S als sneeuw voor de zon.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Cupra Formentor

Gerelateerde forumtopics