Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1997)
Anders dan anders
In één oogopslag doet de achterpartij van de Xsara Berline met zijn brede raamstijl denken aan de Xantia. Van voren is "ie helemaal nieuw met een krachtige grille en een vouw in de motorkap. Het nieuwe model ziet er elegant uit, ondanks de fors bemeten beschermstrips in de voor- en achterbumpers en aan de zijkanten.
In tegenstelling tot het exterieur, dat helemaal door Citroën is getekend, is het interieur ontstaan in samenwerking met Bertone. Het ziet er fris en modern uit, met de bedieningsknoppen en hendels op de plaats waar je ze zou wensen. Bovendien is er opbergruimte zat: de portieren hebben naast open vakken van een fatsoenlijk formaat ook onder de armleuningen nog opbergplaatsjes. Het tweede dashboardkastje kan vervangen worden door de passagiersairbag. De basisuitrusting van de nieuwe Citroën mag er trouwens best zijn, met airbag voor de bestuurder, centrale deurvergrendeling, een in hoogte en diepte verstelbaar stuur, getint glas, interieurverlichting met vertraagde uitschakeling en elektronische startvergrendeling.
Onze Xsara is uitgevoerd in de Ligne Prestige. En dat is: passagiersairbag, elektrisch bediende zijruiten voor, afstandsbediening op de portiervergrendeling, elektrisch verstelbare rechterbuitenspiegel, toerenteller, digitaal klokje, slot op het dashboardkastje, asymmetrisch neerklapbare achterbank met hoofdsteunen, kantelbare hoofdsteunen vóór, velours bekleding en opbergtassen aan de voorstoelen.
Nauwelijks gewijzigd
De Xsara mag dan een totaal nieuw model zijn, onderhuids is de techniek van de ZX terug te vinden. Niet zo vreemd, wanneer je je bedenkt dat juist op dat gebied weinig op de ZX was af te dingen. Daarom zijn bodemplaat, motoren, transmissies en in grote lijnen ook de wielophanging en de meesturende achteras van de ZX gebruikt, waarbij echter wel een aantal kleine wijzigingen en/of verbeteringen zijn uitgevoerd voor de toepassing in de Xsara.
De nieuwe Citroën heeft voor dit optreden de beschikking over de kleinste, 1,4-liter motor met 75 pk. Met deze oude bekende in "t vooronder heeft de Xsara weliswaar geen sportief karakter, maar is "ze" ook niet suf. De sprint van 0-100 km/h legt ze fluitend af binnen de door de fabriek opgegeven tijd van 14,1 s. Voor een motor die nog maar nét was ingereden is 13,9 s heel netjes. Inhalen in "4" is nog acceptabel, maar in "5" kun je dat beter laten. Wanneer de kleine viercilinder op toeren wordt gehouden is hij best levendig. Nadeel is het monotone gebrom, dat vooral boven 120 km/h nadrukkelijk de cockpit binnendringt. Bij 100 km/h is "t in het interieur nog mooi rustig (67 dB). Het testverbruik viel allerminst tegen.
We kunnen ons nog herinneren dat de ZX met zijn meesturende achteras een prima wegligging had. De Xsara is uitgerust met hetzelfde onderstel, maar de wegligging is niet zoals we verwachtten. Bij een normale wisseling van rijbaan op de snelweg is de auto niet superstabiel. Je komt niet in de problemen, maar je moet wel bij de les blijven. De korte uitwijkmanoevre geeft hetzelfde beeld te zien en ook in lange snelle bochten lijkt de achterkant er een eigen mening op na te houden.
Nu spelen er een aantal zaken een rol. De Xsara staat achter wel erg hoog op de benen. Het veercomfort is geweldig goed, maar dat houdt wel in dat de veerwegen lang zijn; de concessie die is gedaan aan de wegligging pakt ons inziens verkeerd uit. Verder staat de 1.4 standaard op Michelin Energy-banden van het type MXT. Die versie levert geen bijdrage aan de stabiliteit van de auto. Maar de banden zijn bij de Xsara niet de veroorzakers van de problemen, al zullen ze het negatieve effect wel benadrukken.
Intussen is er verder met de besturing en de bediening van de nieuwe Citroën niets mis. In het verkeer staat ze haar mannetje en laat ze zich gemakkelijk manoeuvreren. De remmen vertragen stevig, koppelen gaat zoals "t hoort en de vijfbak schakelt netjes en precies.
De jonge FranÇaise is - zoals gezegd - erg comfortabel geveerd en dat merk je natuurlijk op slechte wegen. Dan zoeft de Xsara op een ouderwets-Franse manier voorbeeldig over de obstakels.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Xsara 1.4i Ligne Prestige |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.270 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.360 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 112 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.167 mm / 1.698 mm / 1.401 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.005 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 550 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,9 s (fabrieksopgave: 14,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,5 s / 20,2 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 172 g/km |