Citroen Saxo 1.1 X (1998)

Boodschappen doen

Citroen Saxo 1.1 X
Soms is AutoWeek net een gewoon huishouden: ook wij moeten boodschappen doen. Wij dus nadenken over een goede boodschappenauto. Voor deze test kozen we de Citroën Saxo. De grote vraag: komt hij bovenaan ons lijstje?

De basis-Saxo (circa 21 mille) beschikt over een 1,1-liter motor van 60 pk: geen asfaltverschroeier dus. Maar om nou te zeggen dat je telkens te laat thuiskomt met je boodschappen - dat zeker ook niet. Want de Saxo weet van wanten: die sprint in zowaar in 14,1 seconden naar de 100. Ook bij de tussensprints vielen de prestaties niet tegen. In vier hadden we 13 seconden rond nodig en in vijf 19,1. Boven de 120 is de fut er wel uit, al loopt hij gestaag door richting topsnelheid. De Saxo heeft wel een goede "snelheidssensatie". Waar hem dat precies in zit? Een combinatie van factoren. Ten eerste zit je vrij laag en u weet: hoe dichter bij het wegdek, des te harder lijkt het te gaan. Bovendien voelt hij lichtvoetig aan; geen wonder, met een gewicht van 780 kilo. Daarvan profiteert ook het verbruik, met 1:13,5. Het geluidsniveau bij 100 en 120 km/h bedraagt 70 en 74 dB. We zijn ons er volledig van bewust dat de term "boodschappenauto" iets denigrerends heeft, maar wat motorische prestaties betreft hebben we niets op de Citroën aan te merken. Hij is lekker vlot en zonder meer bruikbaar op de snelweg.
De Citroën Saxo heeft in deze uitvoering geen stuurbekrachtiging. Als je net een paar kratjes hebt ingeladen, zul je het waarschijnlijk niet meteen voelen, maar hij stuurt gewoon behoorlijk zwaar. Eenmaal aan de rol is er weinig aan de hand. Wie de auto voor veel kort werk gebruikt, willen we zeker aanraden die extra hulp te bestellen. Dan verschijnt er overigens zo"n f 1200 extra op het bonnetje.
Bij het weggedrag is ten opzichte van voorgaande tests weinig nieuws aan het licht gekomen. Bij onze standaardoefening, waarbij we midden in een snelle bocht opeens van het gas gaan, wil de achterkant van de Saxo wel een stapje opzij doen. Voor de sportief ingestelde rijder is dat prachtig, maar voor de typische boodschappenrijd(st)er lijkt ons dat niet echt nodig. Nu zal deze Citroën niet vaak op de limiet worden gereden, maar het is goed om te weten dat de Saxo wat nadrukkelijk reageert op bepaalde handelingen. Dat maakt de Fransman echter wel meer een typische rijders-auto.
Oké de besturing is dus wat zwaar, maar hoe zit het verder met de bediening? Laten we eens naar het schakelen kijken. De Saxo heeft wat schakelnadruk nodig en de bak is niet bepaald van het type boterzacht. Remmen? In de boodschappenroutine geen enkele klacht. De traditionele combinatie van schijven vóór en trommels achter is ruim voldoende.

Ruimte voor feest

Wat natuurlijk van groot belang is: kun je wel "n beetje boodschappen meenemen in de Saxo? Nou, best. Al zijn er concurrenten met meer ruimte. Natuurlijk is de achterbank neerklapbaar en dan heb je genoeg ruimte voor al het eten en drinken voor een fijn feest... Nuttig is de verlichting in de bagageruimte. Handig in verband met de uitgebreide openingstijden van veel supermarkten - hoef je je spullen tenminste niet in een donker gat te gooien.
De stoelen van de Saxo zitten lekker. Ze zijn ruim en geven een goede steun. Maar daar moeten we gelijk weer bij aantekenen dat het stuur veel te laag staat en niet verstelbaar is. Mensen met lange benen hebben daar erg veel last van, zij moeten hun onderstel als het ware om het stuur heen leggen of een stuk naar achteren schuiven en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
De ambiance in ons verstouwertje is in orde - zeker als we in aanmerking nemen dat we hier met een basismodel te maken hebben: kaler is hij niet te krijgen. Maar wat is kaal? We hebben het wel over een auto die standaard is voorzien van een airbag, van binnenuit te verstellen spiegels en getint glas. Hoezo basis? Verwend zijn we toch wel een beetje, want je kunt je ergeren aan het iets te nadrukkelijke gebruik van plastic op de deuren: 't is zwart, hard en staat toch wat goedkoop. De bumpers zijn overigens standaard meegespoten. Een startblokkering is standaard.
Wij hebben ruim een week de tijd gehad om de aanbieding van Citroën eens goed te bekijken. En nu is dus de grote vraag: komt de Saxo bovenaan ons lijstje? We hebben geconstateerd dat de uitrusting goed is. Ook rijdt de Saxo lekker: lichtvoetig en snel. Dus: wij doen onze boodschappen met de Citroën!

Signalement

Merk Citroen
Model Saxo 1.1i X
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 9.752

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.124 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 88 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.718 mm / 1.595 mm / 1.379 mm
Wielbasis 2.385 mm
Massa leeg 780 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 390 kg
Banden155/70TR13Prijzen
Topsnelheid 162 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,1 s (fabrieksopgave: 15,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,0 s / 19,1 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km