Citroën Saxo 1.1i X (1999)

autoreview

Citroën Saxo 1.1i X (1999)

Signalement

UitvoeringSaxo 1.1i X
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf59.000 km
KM-stand laatst122.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 110.700 km

De Citroën Saxo hebben wij gekocht, omdat we een kleine, praktische en vooral zuinige auto wilde hebben, waar we gerust veel kilometers mee kunnen maken. De keuze voor een Citroën was snel gemaakt. Ik ben immers citrofiel, ook al had ik al flinke slechte ervaringen met de vorige Citroën, de ZX, kan ik natuurlijk moeilijk me geloof afvallen.

De Saxo stond te koop bij onze vaste dealer. Een auto kopen is emotie. Maar deze Saxo was toch duidelijk een praktische beslissing. Weinig kilometers, altijd goed onderhouden bij de dealer en bovenal zuinig. Daarnaast is het een 5 deurs en naar twee witte auto’s (een AX en ZX) vonden we de kleur groen, fris en fleurig.

Ondanks dat de Saxo niet een echte Citroën is (het is immers een Peugeot 106) heeft dit kleine autootje toch een leukere styling dan zijn oudere broer. Het dashboard zit er 1000x leuker uit als die van de 106, maar ook het frontje en het kontje is naar onze mening meer geslaagd.

Vrouw des huizes gebruikt de auto dagelijks voor haar werk, ongeveer 70 km per dag. Wij zijn erg blij met het verbruik, ook al merken we, naar mate de auto ouder wordt, hij toch wat onzuiniger wordt. Ons gemiddelde gebruik is 1 op 15 a 16. Maar in de winter mag je toch wel blij zijn dat je 1 op 14 haalt. De 1.1 motor is goed genoeg voor deze auto, maar een 1.4 was lekkerder geweest. Maar eenmaal op snelheid, kan je keurig meekomen.

In middels is er een tweede auto bij gekomen. Het is een auto van de zaak en natuurlijk is dit weer een Citroën geworden. Het is een C4 coupe VTS met hele leuke extra’s, waardoor de heffing voor prive gebruik hoog is. Hierdoor rijden we deze auto niet prive en stappen wij in het weekend keurig in onze Saxo. Ondanks dat deze auto’s totaal niet te vergelijken is, rij ik toch weer met veel plezier in de Saxo. Het is eigenlijk gewoon een kleine kart. Normaal gesproken koop ik om de 2 jaar een andere auto, maar de Saxo bevalt ons prima en blijft daardoor nog een tijdje bij ons.

Update 23 November 2008
De Saxo heeft de APK keuring weer keurig doorstaan. Alleen de achterbanden zijn vervangen. Daarnaast hebben we toch besloten om de C4 prive te gaan rijden per 1 januari. Mijn bedrijf gaat namelijk verhuizen naar de plaats, waar mijn vrouw al werkt. Grote voordeel is dus dat mijn vrouw mee kan rijden. Dus al met al kan het meer uit om de C4 prive te gaan rijden. De Saxo houden we er nog gewoon bij. Maar deze gaat stuk minder kilometers rijden door deze situatie. We zijn nog erg blij met de Saxo, ook al hebben we dit jaar duidelijk meer kosten gemaakt. Maar ja dat mag je ook wel verwachten van een auto van 10 jaar oud. En ik ben erg blij dat de auto zonder problemen door de APK komt. Een prima tweede autootje.

PROBLEMEN

  • 121.000 km

Toen we de auto kochten stond er 59.059 op de teller. Wij hebben de auto in Juni 2006 gekocht:

- Jan. 2007: APK keuring + 2 nieuwe voorbanden (70.000 km)
- Nov. 2007: APK Keuring + grote beurt + vervanging distributieriem (88.289 km)
- Maart 2008: Lekke band (stoeprandje) (98.809 km)
- Juli 2008: Nieuwe achterremschoenen + wielremcilinders (104.343)
- Okt. 2008: Tussenstuk van de uitlaat vervangen (109.159)
- Nov. 2008: APK Keuring + kleine beurt + 2 nieuwe achterbanden (110.649 km)
- Nov. 2009: APK Keuring (116.000)
- Aug. 2010: Vlampijp + demper uitlaat vervangen (119.700)
- Jan. 2011: APK Keuring + kleine beurt (121.000)

Nieuwe APK

  • 116.000 km

Dit jaar erg weinig kilometers gereden met de Saxo, door het prive gebruik van de C4. We hebben er dit jaar maar 6.000 km opgezet maar dankzij dat kwam hij weer glansrijk door de APK, waar we erg blij mee zijn. Een prima autootje! Dus weer APK tot en met 15 Januari 2011!!!

Nog een jaartje...

  • 121.000 km

Weer een nieuwe apk. Er was een stadslichtje kapot en de wisserbladen en voor de rest weer door de apk. Even ook nog even nieuwe olie erin. Wel paar opmerkingen. Koppakking lekt een beetje olie en remmen voor worden minder. Maar ja, we rijden er maar 5000 km per jaar mee, dus gewoon weer jaartje verder mee.

Na vijf jaren trouwe dienst...

  • 122.000 km

... hebben we besloten om gek te doen. De auto staat veel stil, en wordt nog maar af en toe gebruikt. Ik rij zelf zakelijk een DS3 en mijn vrouw rijdt af en toe in de Saxo. We hebben besloten om de Saxo in te ruilen tegen een cabrio. Helaas geen Citroën (ik ben nou eenmaal citrofiel) maar een Pluriel is niet echt een mooi cabrio. Het is uiteindelijk een Opel Tigra twintop geworden. Opel ja, ik moest ook even slikken, maar mijn vrouw is verliefd geworden op de auto. Dus hierbij is deze review gesloten...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.