Test: Citroën C3 Picasso 1.6 VTi (2013)
Leve de levenslust
Kwade tongen beweren dat de échte Franse auto niet meer bestaat. Dan hebben ze toch mooi even buiten de Citroën C3 Picasso gerekend. Het frivole, hoekige ruimtewagentje kan natuurlijk nergens anders vandaan komen dan uit het land waar de levenslust zo hoog in het vaandel staat.
Ook in Frankrijk ontkomen ze echter niet aan de waan van de dag. Na drie jaar is een auto toe aan een facelift, en aan die wetmatigheid in autoland conformeert ook Citroën zich gewoon. Dus halen wij weer eens zo'n koddig kubusje op. We laten ons verwennen met de Exclusive-uitrusting én een riante 1,6-liter VTi-motor, die van deze MPV een prettige auto maken om lekker lang mee onderweg te zijn. Konden we met de EGS-transmissie aan boord maar net zo tevreden zijn! Over die gerobotiseerde handbak hebben we wel vaker geklaagd en van die woorden kunnen we helaas nog niets terugnemen. Het lijkt wel alsof je met een prototype van een transmissie onderweg bent. Bij de gangwissel kijken passagiers je verbaasd aan: "Ben jij het echt die de koppeling zo beroerd bedient?" Kortom, altijd kiezen voor de handbak, net als voorheen.
Enkele jaren geleden struikelden autofabrikanten over elkaar heen om een kleine ruimtewagen op de markt te brengen. Het leverde ons Modussen, Venga's, Meriva's, Roomsters en Verso's op. Maar de markt bleek niet zo groot als ze dachten. Van deze C3 Picasso verkocht Citroën sinds 2009 nog maar 4.500 exemplaren, en dat kan niet de bedoeling zijn geweest. Toch begrijpen we het idee achter de auto heel goed. Met zijn ruimteaanbod en verschuifbare, gemakkelijk om te klappen achterbank is het een mooi alternatief voor een klassieke C-segmentauto. Daar komt nog eens bij dat je door de hoge zit iets boven het overige verkeer uitkijkt. Vooral door het glazen dak heb je een heerlijk licht interieur, zoals alleen Fransen dat kunnen creëren. Een heus ruimtegevoel dus, al is het dan maar een B-segmentauto.
Alles aan boord
Wat is er precies nieuw aan onze Picasso? Daar kunnen we kort over zijn. De parelmoertint is nieuw in het assortiment, en met zijn nieuwe uiterlijk heeft de auto wat meer chroom op de neus gekregen. Bij de minder luxe versies zijn er bovendien wat verschillen in uitrusting. De Exclusive heeft alles aan boord wat je hartje begeert, tot leren bekleding aan toe. Dat de Picasso een rasechte gezinsauto is, ontdek je als kinderen, die jarenlang hebben gelobbyd voor een plek vóór in de auto, ineens weer achterin willen zitten. Dan hebben ze de vliegtuigtafeltjes (mét lampjes) ontdekt, en de zonneschermpjes voor de achterste zijruiten. Het is gewoon een walhalla daar achterin, zo hebben we begrepen. Ook na de facelift is de C3 Picasso nog steeds een frivool MPV'tje. Maar of er reden is om aan te nemen dat de verkopen nu ineens een vlucht zullen nemen, is afwachten. Wellicht verandert er nog iets als de nieuwe driecilinder in deze auto verschijnt. Die zal, door zijn lage CO2-uitstoot, de prijs wel een beetje drukken. Maar of we er ook de 1,6-liter VTi voor zouden inleveren…
Oordeel
De C3 Picasso is een opvallende verschijning, een alternatief voor een C-segmentauto. Jammer dat de semi-automaat het rijplezier verpest.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 Picasso VTi 120 Tendance |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 22.390 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.101 mm / 1.766 mm / 1.631 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 589 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 640 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 132 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Nissan Note - Hyundai iX20 - Citroën C3 Picasso

Extra drukte op de weg verwacht wegens Duitsers en goed weer

Zo kun je het handigste parkeren in Amersfoort

GTI Treffen vindt toch dit jaar alweer plaats

Honda Elevate: nieuwe compacte cross-over ook als EV

Speciale Jaguars E-type komen in paartjes
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.