Citroën C3 1.1 Attraction (2012) - Doorgelicht
Onvolmaakt Frans
- AutoBild
- Doorgelicht
Deze kleine Fransman oogt sympathiek en houdt het simpel. Dat laatste is ook gunstig voor de reparatiekosten.
Bijzondere kleine auto’s, daar zijn de Fransen al tientallen jaren sterk in. De 2CV, 205, R4, R5 en de Twingo: stuk voor stuk revolutionaire modellen die de wereld van de compacte auto’s op de kop hebben gezet. Van recentere datum zijn de Twizy, Zoe en C3 Aircross. De C3 is met zijn lengte van 3,94 meter en halfronde vorm een stuk conventioneler.
De tweede generatie van deze Citroën verrijkt sinds eind 2009 het straatbeeld. Van deze kleine Galliër is op de occasionmarkt een breed palet aan uitvoeringen te vinden met motoren van 60 tot 120 pk, waaronder een HDi diesel met veel koppel. In 2013 onderging de C3 een facelift om hem uiterlijk en qua motorenprogramma weer enigszins marktconform te maken.
In de stad zou de door ons geteste 1,1-liter benzinemotor met 60 pk moeten volstaan. Hier is de bescheiden C3 een goed alternatief voor bijvoorbeeld een Dacia: hij rijdt prettig en doet zonder poespas waarvoor hij is gemaakt. In het basismodel met de veelbelovende naam Attraction zoek je vergeefs naar bijzondere attracties. Het interieur is spartaans: vol deprimerend plastic en met goedkope bekledingsmaterialen, geen standaard airco of hoofdairbags. Veel kaler dan dit bestaat er niet. De stoelen zijn vormloos, de bediening van de vijfbak is vaag en de trommelremmen achter brengen het gevoel terug van autorijden in de jaren 90.
Wie meer verfijnde techniek wil of een voorruit die tot hoog in het dak doorloopt, moet een stuk dieper in de buidel tasten dan wij deden voor deze instapper uit de vrije handel. Een gebruikte C3 is echt iets heel anders dan een SUV met overgewicht of een leasebak die alleen al door alle technische snufjes zowat door zijn hoeven zakt. Deze Citroën kan het prima stellen zonder privégarage of een abonnement op de wasstraat en in de stad of bij het woon-werkverkeer is hij in zijn element. Goed, bij verkeerslichtsprintjes is het geen uitblinker, maar hij biedt wel een hoop ruimte op de achterbank en in de bagageruimte (met neergeklapte achterbank groeit die van 500 tot 1.121 liter). De bediening is simpel en het goede uitzicht rondom is een zegen bij het parkeren in een stedelijke omgeving. In ons geval is het spijtig dat de vorige eigenaar van de luciferrode C3 wat nonchalant is omgesprongen met zijn bezit.
Het onderhoudsboekje is onbeschreven, het plaatwerk wordt ontsierd door tal van butsen en krassen. Die krijg je er na acht jaar en bijna 220.000 kilometer gratis bij, zullen we maar zeggen. Wie een goed kope doch betrouwbare C3 zoekt, adviseren we dan ook om goed naar de onderhouds historie te kijken en indien mogelijk iemand mee te nemen die verstand van zaken heeft. En bij een exemplaar met Bovag-garantie is de kans op problemen ook een stuk kleiner.
NIET ZONDER PROBLEMEN
De tweede generatie van de Citroën C3 roest niet, maar heeft wel last van olieverlies bij de motor, een uitlaatsysteem dat niet lang meegaat en remmen met een beperkt uithoudingsvermogen. Zorgvuldig onderhoud maakt hier het grote verschil.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Citroën C3 is als occasion een sympathieke, goed uitgerijpte auto en een leuk alternatief voor één van de Duitse of Aziatische merken. Een waterdichte onderhoudshistorie is wel van belang.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 1.1i Attraction |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.640 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.124 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 61 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 95 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.941 mm / 1.728 mm / 1.524 mm |
Wielbasis | 2.466 mm |
Massa leeg | 985 kg |
Laadvermogen | 542 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 775 kg / 450 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 18,1 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 137 g/km |