Chrysler Voyager 2.8 CRD LX (2004)
Luxe ruimtereiziger
De Voyager in deze test is van de uit 2001 stammende derde generatie. Deze heeft onlangs een frisse neus gekregen en is nu ook leverbaar met een 2,8 liter CRD-dieselmotor, de viercilinder die we ook kennen uit de Jeep Cherokee. Het 149 pk en 360 Nm leverende turboaggregaat is gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. Wie liever zelf de versnellingen kiest, is aangewezen op de 2,5 liter CRDmotor. De 2.8 is er namelijk alleen in combinatie met de automaat, de 2.5 slechts met de handgeschakelde vijfbak. Je levert dan 8 pk en 20 Nm in, maar dramatisch is dat nog niet.
De common-rail dieselmotor laat zich bij de start even horen en ook wanneer je het gaspedaal helemaal onderin trapt, klinken er dieselgeluiden door het schutbord. Eenmaal op kruissnelheid is de viercilinder echter erg stil en heb je eerder het idee met een benzinemotor van doen te hebben dan met een zelfontbrander. Wat minder uit de verf komt, zijn de prestaties van de aandrijflijn. Nee, geen zenuwachtig geschakel van de automaat, dat niet, wel een vrij trage reactie van de motor. Je hebt eerder het gevoel met een 2,2 liter van doen te hebben dan met een flinke 2,8, en dat is jammer.
Flexibel opgesteld
Voor het overige is de Voyager de vertrouwde people mover gebleven die hij altijd is geweest. Dit soort auto's koop je namelijk niet voor de messcherpe rij-eigenschappen, wel voor z'n ruimte en comfort en dat is dan ook ruimschoots aanwezig in deze Amerikaan. Hobbels en kuilen dringen slechts beperkt tot de inzittenden door. Voor een groot deel is dit te danken aan het onderstel, maar ook het meubilair neemt het nodige voor z'n rekening. Prettig. En dan komen we meteen bij de veelzijdigheid van deze MPV. Met de stoelen en banken zijn flexibel interieuropstellingen te creëren. Door de stoelen op de tweede rij achterstevoren in hun rails te zetten, krijg je een vergaderopstelling, desgewenst met tafeltje als je een rugleuning vlak legt. Wanneer je de tweede en derde rang verwijdert, ontstaat de mogelijkheid om de complete huisraad van een kleine woning te vervoeren. Helaas gaat het verwijderen van bank en stoelen niet zo eenvoudig als het klinkt. Het vergt nogal wat spierkracht om de vergrendeling te bedienen en de zetels uit de auto te tillen. Maar... Chrysler heeft beterschap beloofd. Vanaf februari 2005 wordt de Grand Voyager met Stow 'n Go uitgerust, een systeem waarbij de tweede en derde zitrij in de wagenbodem opgeborgen kunnen worden. Bijkomend voordeel: wanneer de stoelen overeind staan, is er onder de vloer extra bergruimte.
Geen koopje
Met een basisprijs van € 47.990 is de Voyager 2.8 CRD LX geen koopje. Maar wie kan leven zonder houtmotief op het dashboard, mistlampen niet direct nodig heeft, een met leer bekleed stuurwiel te luxe vindt, een vanaf het stuurwiel te bedienen audio-installatie ook niet tot de eerste levensbehoefte rekent en het buiten nog een aantal comfortverhogende extra's kan stellen, kan ook kiezen voor de SE Luxe, want die staat al voor € 39.990 in de prijslijst. Dan heb je plotseling een scherp geprijsde full size MPV.
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | Voyager 2.8 CRD LX |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.935 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.776 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 149 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.808 mm / 1.997 mm / 1.750 mm |
Wielbasis | 2.878 mm |
Massa leeg | 1.915 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 450 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,9 s |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,8s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 221 g/km |