Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe (2006)

Chrysler Voyager
Chrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler Grand Voyager - interieurChrysler Grand Voyager - interieurChrysler Grand Voyager - interieur

UitvoeringVoyager 2.8 CRD SE Luxe
Bouwjaar2006

Na van mijn comfortabele C5 Break diesel te zijn overgestapt naar deze Voyager 2,8 diesel kan ik na 12.000 km het volgende concluderen.
Het is een echte reisauto waar het voor vier volwassenen zeer goed toeven is. Het veercomfort is prettig, goede rechtuit stabiliteit en de motorgeluiden van de krachtige dieselmotor dringen nauwelijks door in de cabine.

Toen ik uitkeek naar een nieuwe auto moest die aan een aantal criteria voldoen:
1) Een diesel met automaat: ik wilde relaxed autorijden. De automaat (met de 4e versnelling als overdrive) is een genot zowel in de stad als op de snelweg of in de file. Bovendien krijg je door de hoge zit een gevoel over je van: laat het gestresste verkeer zijn gang gaan, ik kom wel. Voor sportief rijden is de hoge en brede Voyager niet bedoeld.
2) Vier goede zitplaatsen met de mogelijkheid om meer personen te vervoeren als dat nodig mocht zijn. Eigenlijk is de Voyager de enige MPV in een normale uitvoering, waar je als volwassene op de tweede rij goed kunt zitten. Na proefritten met de Citroen C8, de Peugeot 807 en de Renault Espace, moest ik helaas constateren dat de drie zitplaatsen van de tweede rij meer lijken op krukken: smal en kort. Meer bedoeld om daarop kinderen te laten plaatsnemen met natuurlijk de ouders op de 1e rij.
3) Representatief als zakenauto: Als ondernemer/consultant bezoek ik ook regelmatig mijn klanten. Met deze Voyager kun je voor de dag komen. Ik vind zijn uitstraling stoer (echte mannenauto) en toch chique (mijn kleur is Mineral Grey=donker grijs)

Benzineverbruik:
Met mijn rustige rijstijl ligt het verbruik op zo’n 1 op 10 gemiddeld. Op de snelweg is een verbruik van 1 op 11,5 mogelijk en in de stad verbruikt de Voyager zo’n 1 liter diesel op 9 km. Persoonlijk vind ik dat mooie waarden gezien de grote 2,8 liter motor, het gewicht van de auto (bijna 2 ton) en het grote frontale oppervlak van de MPV.

Gebruiksgemak:
Als je regelmatig grote spullen wilt vervoeren, zou ik de GRAND Voyager nemen, vanwege het Stow & Go systeem waarmee je de stoelen en de achterbank eenvoudig in de vloer kunt laten verdwijnen. Let wel dat de stoelen van dat Stow & Go systeem dunner (minder comfortabel) zijn uitgevoerd dan bij de stoelen van de kortere Voyager die je er uit moet tillen. Vooral de driepersoons achterbank is zwaar (40 kg) en onhandig bij het eruit halen
Punten ter verbetering:
1) Stow & Go systeem voor de 3e bank die je toch niet zo vaak gebruikt
2) Stoelen op de 2e rij verschuifbaar maken. Ze zijn wel kantelbaar maar kunnen niet naar voren of naar achteren verschoven worden.
3) De afwerking van het interieur. Sommige onderdelen zijn soms wel erg plastic en dun uitgevoerd. Bovendien let bij aankoop en aflevering op de panelen van de voorspijlen en de spijl van de achterklep. Waren in mijn auto slordig geassembleerd.
Maar niettemin moet ik toegeven dat ik tot nu toe nog helemaal geen rammeltjes heb gehoord, zoals ik dat wel al snel hoorde bij mijn Citroen C5. Kortom, de Voyager zit kennelijk toch wel degelijk in elkaar. Ik houd u op de hoogte na 50.000 kms.
4) De polyester bescherming aan de onderkant van de auto schraapt wel erg snel over de verkeersdrempels
5) De bijverwarming van de diesel. Deze maakt lawaai en geeft ook nog een stinkende diesellucht af als die stilstaat na een korte rit. Dit is geen pretje als je de auto na een kort ritje in je eigen afgesloten garage parkeert.
6) De uitvoering van het interieur is verouderd vind ik (denk bijvoorbeeld aan de niet verschuifbare stoelen op de 2e zitrij)en komt niet overeen met de tijdloze, modern aandoende carosserie. Voor een auto van € 45.000,- mag je toch een interieur
verwachten die up to date is.

Tot slot wil ik een pleidooi houden om een nieuwe auto te kopen bij het onhankelijke garagebedrijf. Ik koop al jaren mijn occasions en mijn nieuwe auto’s bij Wooldrik & Van Miltenburg te Montfoort (vlakbij Woerden) en niet bij de officiele merkdealer. Het voordeel is dat een onafhankelijke garage meer naast jou staat dan een merkdealer bij (garantie)problemen t.o.v. de importeur.

Tot slot kan ik u als raad meegeven om de Voyager uit te voeren met het WPC-pakket zolang dat nog kan. Je brengt de basisuitvoering (SE-luxe)tot een hedendaags en eigentijds luxe niveau voor een scherpe meerprijs van een kleine € 1.600,-. Aan dit pakket vond ik heel prettig de uitstekende geluidsinstallatie, de Climate Control, de Navigatie (weliswaar een niet erg moderne uitvoering) en de parkeersensoren.

Ik zal na de zomervakantie (juli 2007) een update schrijven van deze review. Dan staat er ongeveer 40.000 km op de teller.

Tot nu toe zijn er geen problemen geweest en ben ik tevreden met mijn aankoop van de Voyager.