Chrysler Vision 3.5i V6 24V LE (1996)

Zeldzame verschijning

Chrysler Vision 3.5i V6 LE
De Chrysler Vision is met z'n spits toelopende neus en z'n nogal ver naar voren geplaatste passagierscompartiment op de Europese wegen een vrij zeldzame, en alleen daarom al opvallende verschijning. AutoWeek reed een blokje om.

Stap binnen in de Vision en een van de eerste dingen die opvalt, is het dashboard. De koepel over het instrumentenpaneel loopt naadloos over in het vlakke rechter deel. Door het wat ouderwets aandoende tweespaaks stuur heb je uitzicht op de instrumenten, waarvan snelheidsmeter en toerenteller opvallen door hun halfronde vorm. Opvallend is ook de standaard gemonteerde, typisch Amerikaanse, grote radio/cassettespeler. Een paneel met houtstructuur, over de volle breedte van het dashboard, loopt tot in de voorportieren door. Zo'n detail zorgt voor een wat huiselijke sfeer. In die sfeer passen ook de ruim bemeten zetels. Twee airbags zijn standaard. Dankzij het in hoogte verstelbare stuurwiel en een op acht manieren elektrisch verstelbare stoel kan de bestuurder voor een prima aan z'n verlangens aangepaste werkplek zorgen. De portiervakken van de Chrysler zijn redelijk lang, maar ook nogal smal. Andere plaatsen waar wat opgeborgen kan worden, zijn een vak in de middenarmsteun en, echt Amerikaans, een vakje in het plafond, speciaal bedoeld voor een zonnebril. In de Vision vinden we nog wel meer Yankee-eigenaardigheden zoals een dakconsole met kompas en verlengstukken aan de zonnekleppen, waarmee ook het gedeelte achter de achteruitkijkspiegel kan worden afgeschermd. De uitrusting omvat verder ABS, airco en een audiosysteem.
Achterin de Vision is er geen gebrek aan plek voor hoofd en benen. De achterpassagiers kunnen zelf de ventilatie regelen. De bank is voorzien van een middenarmsteun, twee hoofdsteunen en twee driepuntsgordels. De kofferbak heeft royale afmetingen en kan heel wat bagage aan.
Inzittenden zullen geen last hebben van lawaai in het interieur: de Chrysler hoeft zich voor z'n 67 en 69,5 dB bij 100 respectievelijk 120 km/h allerminst te schamen.

Moderne motor
In de voorwielaangedreven Vision vinden we een in lengterichting geplaatste V6 onder kap. Het is een moderne motor met vier kleppen per cilinder, die uit een inhoud van 3518 cc een vermogen van 155 kW/211 pk haalt. Van Amerikanen zijn we gewend dat de maximale trekkracht al bij een laag toerental voorhanden is. De Vision voldoet aan die verwachtingen en heeft z'n 292 Nm al bij 3450 tpm paraat. Daarmee sprint hij in 10,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Op het onderdeel tussensprint (80-120) kwam hij ook overtuigend over, met een tijd van 6,4 s.
De standaard viertrapsautomaat van de Chrysler speelt in op de rijstijl van de bestuurder en kiest aan de hand daarvan voor een zuinig of een sportief programma. De boord-elektronica gaat schakelschokken tegen, maar toch voelt de Amerikaanse bak minder verfijnd aan dan die van sommige concurrenten. Het tractiecontrolesysteem gaat tot 40 km/h het doorslaan van de aangedreven voorwielen tegen. Zeker geen overbodige luxe. Wanneer je het systeem uitschakelt en volgas optrekt, merk je dat de forse banden moeite hebben de aandrijfkracht op het wegdek over te brengen. Wielspin dus. De bekrachtigde besturing van de Chrysler werkt op z'n Amerikaans en dus licht. Dat is altijd weer even wennen. De Vision is niet makkelijk zó ver te krijgen dat hij over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht gaat schuiven. Vering en demping zijn zeker niet zo week afgestemd als we van automobielen uit de VS gewend waren, maar er is nog wel iets van het 'slagschepenkarakter' overgebleven. Neiging tot deinen vertoont deze grote Amerikaan net niet, maar op slecht wegdek is hij wat 'hobbelig'. Je hoort dan hier en daar ook wel een kraakje. Daar staat tegenover dat de vering en demping, die door de hobbels en kuilen net iets te veel in beweging worden gebracht, de inzittenden behoeden voor stoten die afbreuk doen aan het comfort.
De Chrysler Vision is een buitenbeentje in dit segment. Dat komt niet alleen door z'n complete uitrusting, maar ook door z'n heel eigen voorkomen. Verder maakt hij over het geheel genomen een wat minder geraffineerde indruk dan zijn meeste concurrenten. Voor de Vision kies je als je op Amerikanen valt en niet schrikt van een flink waardeverlies.

Signalement

Merk Chrysler
Model Vision 3.5i V6 24V LE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.807

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.518 cc
Maximaal vermogen 155 kW / 211 pk bij 5.850 tpm
Maximaal koppel 292 Nm bij 3.450 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 5.121 mm / 1.890 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.591 kg
Laadvermogen 529 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 450 kg
Banden225/60VR16Prijzen
Topsnelheid 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,4s
Brandstofverbruik 12,8 l/100km