Chrysler 300C Touring

Dikke neus, grote klep

Chrysler 300C Touring
Chrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C Touring
Ontwerpers van Chrysler hebben een fantastische job. Hoe eigenzinnig het ontwerp ook is, de hoge bazen keuren het goed. Kijk maar naar de 300C Touring. We reden ermee in Duitsland, eind dit jaar staat 'ie bij ons in de showroom.

Chrysler heeft de 300C Touring speciaal voor Europa ontwikkeld, in Amerika is de stationwagon niet eens leverbaar onder die naam. In de VS levert het merk namelijk de Dodge Magnum, een 300C Touring met een ander front, en de Pacifica, een stationwagonachtige crossover. De Touring bezit hetzelfde imposante voorkomen als de sedan. Een neus die bij velen meteen aanslaat; toen hiphopkoning Snoop de auto zag, belde hij meteen met het hoofdkantoor in Detroit. Hij moest en zou als een van de eersten een 300C hebben. De auto doet het dus erg goed in de hiphopscene. Maar wat vinden we van de Touring?

De kleine zijruiten zijn gebleven, de achterkant oogt strak, vaak zie je dat de stationversie een stuk normaler is. Maar bij de 300C Touring bleven de opvallende lijnen in tact. Deze kont is echter met geen enkele andere stationwagon verwisselbaar. Chrysler noemt als concurrenten de BMW 5-serie Touring, de Audi A6 Avant en de Saab 9-5 Estate. Flinke jongens, maar de Touring heeft écht een gigantische achterklep waarachter heel wat te verstouwen valt. Met 630 liter neemt hij veel meer mee dan bijvoorbeeld de station van BMW. Opvallend zijn de scharnierpunten van de achterklep. Die zitten erg ver naar voren, de klep loopt namelijk ver door in het dak. En zo ontstaat een riante opening. Met de bodemplaten in de bagageruimte kun je naar hartelust variëren, zodat je met schotten en netjes verschillende ruimten kunt creëren. Wel is het jammer van die dakrails; ze zijn erg klein, en lijken wel van een Hyundai Tucson te komen. Als we met de 5,7-liter V8 HEMI de 200 km/h-grens passeren, klinkt er van boven een geweldig windgeruis, waarschijnlijk veroorzaakt door de reling.



Goedkope kunststof
Het gaat er dankzij de wielbasis van 3,05 meter lekker ruim aan toe in de 300C. Zowel voor- als achterin zit je bijzonder riant op gladde, leren zetels, of fauteuils, beter gezegd. Al dat chroom en de andere glimmertjes aan de buitenkant scheppen hoge verwachtingen van het interieur. Maar het dashboard stelt een tikkeltje teleur. De kunststof oogt wat goedkoop vergeleken met de materialen die Audi in de A6 gebruikt, om maar een concurrent te noemen. Over de zitpositie zijn we wel te spreken. Het stuur laat zich elektrisch zeer uitgebreid verstellen, je kunt zelfs de pedalen op de ideale stand neerzetten. Ook al met een druk op de knop. Hoeveel comfort wil je hebben?
Ook de soepel afgestelde vering levert een forse bijdrage aan het comfort. Gelukkig geeft de 300C Touring niet het typisch Amerikaanse zweverige gevoel, en de demping is nóg een stuk Europeser. Sterker nog, die is zelfs aan de stugge kant, maar dat vinden we aan deze zijde van de grote plas juist prettig. En je kunt de Touring best met een hogere snelheid dan gebruikelijk een bocht insturen. Het overhellen blijft daarbij binnen de perken, en daardoor voelt de 300C verrassend vertrouwenwekkend aan. Hoewel de besturing vrij licht werkt, zeker in rechtuitstand. De voorwielophanging is uiteraard identiek aan die van de sedan, en achter heeft Chrysler alleen de vering en demping aangepast, zo'n station krijgt doorgaans zwaardere lasten voor z'n kiezen. Overigens benadrukt Chrysler dat de 300C op een eigen bodemplaat staat en onderhuids zeker geen oude Mercedes E-klasse is. Sterker nog, de techniek komt grotendeels overeen met die van de nieuwe E-klasse.



Cilinderuitschakeling
Er is al veel geschreven over de versie met de 5,7-liter V8. Met 340 pk bezorgt de achtcilinder de 300C prestaties die bij het stoere uiterlijk passen. In een mum van tijd rijden we met de Touring 220 km/h op de Duitse Autobahn, daarna versnelt de Chrysler nog steeds, als het moet tot aan de begrenzing van 250 km/h. De afkorting HEMI die de motoraanduiding vergezelt, staat voor 'hemispherical' en slaat op de halfbolvormige verbrandingskamers. Als je rustig rijdt, werkt het blok met vier cilinders, als je vermogen vraagt, zet de V8 alle cilinders aan het werk. Dit systeem van cilinderuitschakeling werkt met oliedruk, en de omschakeling van vier naar acht pitten duurt maar 40 milliseconden. In de praktijk merk je niet dat het gebeurt en dat is in dit geval dus goed.
Met de V6-en hadden we nog niet gereden. In Duitsland was alleen de mogelijkheid met de grootste versie van de zespitter te rijden, de 3.5. Met 253 pk houdt het niet echt over. Dat klinkt wellicht vreemd, maar de Touring weegt bijna 1.800 kilo, en we krijgen de 3,5-liter V6 nauwelijks over de 200 km/h, terwijl 'ie dat volgens de fabrikant wel in zich heeft. We denken daarom dat de 2.7 op het prestatievlak helemaal teleurstelt, maar dat konden we niet aan den lijve ondervinden.



4x4
Standaard heeft de Touring achterwielaandrijving, zoals het een dikke Amerikaan betaamt. Maar vierwielaandrijving behoort voor de stationversie van de 300C ook tot de mogelijkheden. Chrysler plakt dan een 'AWD-plaatje' op de achterkant, en de auto beschikt dan uiteraard ook echt over aandrijving op alle wielen. Het systeem verdeelt de krachten niet helemaal eerlijk naar de voor- en achterwielen; de vooras krijgt 38 procent, terwijl 64 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen gaat. Een bewuste keuze want zo merk je onder normale omstandigheden nauwelijks iets van de integrale aandrijving. Wij voelden amper verschil, alleen als je op nat wegdek in bochten met de 300C Touring AWD gaat stoeien, zul je nadrukkelijk verschil met een 'normaal'exemplaar voelen. Het systeem vertoont grote verwantschap met de 4Matic-aandrijving van zustermerk Mercedes. Het komt eveneens van het Oostenrijkse Magna Steyr.
Wie tijdens de wintersport zonder sneeuwkettingen bij het chaletje wil komen, moet € 3.300 extra neertellen. AWD behoort alleen voor de 3.5 V6 en de 5.7 V8 tot de mogelijkheden. De meerprijs van een Touring ten opzichte van een 300C bedraagt € 3.500, dat betekent dat de prijzen beginnen bij € 51.200. Een smak geld, maar je krijgt wel een imposante sloep voor terug. We betwijfelen ernstig of de auto met de 2,7-liter V6 zijn uiterlijk kan waarmaken, want zelfs met de 3,5-liter V6 gaat dat maar net. Doorsparen voor 0,8 liter extra motorinhoud, luidt ons advies. En hoe staat het verder met de kansen voor de 300C Touring? Er zijn altijd mensen die graag iets anders willen en zo'n 5-serie Touring oogt inderdaad vrij normaal. En de nieuwe Audi A6 Avant die in het voorjaar van 2005 komt, ziet er evenmin echt spannend uit. Qua rijeigenschappen kan de Chrysler niet aan die twee tippen, qua originaliteit en uitstraling heeft 'ie echter weer veel te bieden. Maar we betwijfelen of er veel mensen die in de top van het zakensegment shoppen echt willen opvallen. Waarschijnlijk niet.