Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Chevrolet Tahoe

Giga-SUV

1
Chevrolet Tahoe
  • Mario Prinsen
  • Eerste rijtest
2 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2000 week 16
AutoWeek 2000 week 16

Je leest het in AutoWeek 2000 week 16

Wat we vroeger terreinwagens noemden, gaat nu door het leven als SUV, oftewel Sports Utility Vehicle. Chevrolet brengt binnenkort de gigantische Tahoe naar ons land, een SUV die we in winters Scandinavië voor het eerst beproefden.

Voor wie een beetje thuis is in Amerikaanse auto's, is deze Tahoe geen onbekende. Met dit nieuwe 2000-model gaat Chevrolet in Europa zijn vleugels verder uitslaan. Tot nu toe werd de auto in vier landen verkocht, maar dat worden er nu veertien. In ons land komt de Tahoe in drie versies op de markt, met de volstrekt fantasieloze aanduidingen L, M en N; staat gelukkig niet op de auto.

Die Tahoe is een SUV van stevig formaat en derhalve geen aanbeveling voor de Amsterdamse grachtengordel. Daar kun je met 5,05 meter lengte nog wel enigszins uit de voeten, maar een breedte van 2,07 meter is een echte hinderpaal. In Amerika valt de auto onder de Truck-divisie van Chevrolet en als je op de Tahoe afloopt, krijg je ook een beetje het idee met een vrachtwagen te gaan rijden. Normaal instappen kun je wel vergeten; een Tahoe is zó hoog dat je erin klimt. Snappen we ineens ook waarom de auto treeplanken heeft; maakt de instap wat comfortabeler. De stilisten van Chevrolet hebben zo veel mogelijk vastgehouden aan de traditionele looks: nogal hoekig en verre van gestroomlijnd.

Ruimte zat

Het interieur van de Tahoe is ruim van opzet. Tussen de twee riante voorstoelen is nog plaats voor een enkele decimeters brede middentunnel. Het dashboard is Amerikaans van opzet met heel wat knopjes verspreid over een groot paneel, met als onverwacht detail veel secundaire meters. Ziet er best netjes uit, maar de gebruikte materialen doen soms wat goedkoop aan. Standaard wordt de Tahoe geleverd met een gedeelde driezits achterbank, maar wie dat wil, kan nog een derde, aanzienlijk smallere zitrij bestellen, zodat de Tahoe een zeven- à achtzitter wordt. De bagageruimte van de Tahoe is gigantisch: met drie zitrijen 460 liter, met twee een hele beste 1895 liters en met alleen de voorstoelen maar liefst 3348 kubieke decimeter. Als je in een Tahoe tekort komt, neem je domweg te veel mee.

Traditionele techniek

Vergeleken met de vorige Tahoe is dit model moderner van opzet. Toch blijft het een heel traditioneel geconcipieerde auto met een carrosserie op een stevig ladderchassis. De stijfheid van het koetswerk is nu fors beter, maar toch rijdt de Tahoe niet volledig kraakvrij. Een starre achteras heeft 'ie ook nog steeds, maar de bladveren hebben wel plaatsgemaakt voor schroefvormige exemplaren. Een nieuwe 5,3-liter V8 met viertrapsautomaat zorgt voor de aandrijving. Geen high-tech met slechts één centrale nokkenas en stoterstangen voor de klepbediening. Wel zit er een systeem op dat niet alleen de hoeveelheid olie bewaakt, maar ook de kwaliteit ervan. Het machien is goed voor 273 pk en 427 Nm koppel dat pas bij 4000 toeren in alle hevigheid paraat is. De V8 is mooi stil en de bak schakelt buitengewoon soepel. De Tahoe komt er behoorlijk mee uit de voeten, maar meer dan 170 top zit er door de enorme luchtweerstand niet in.

Krachtverdeling

Een ander nieuwtje voor de Tahoe is de elektronisch gestuurde aandrijving op alle vier de wielen. Simpel een knopje indrukken op het dashboard, en de regeling stuurt op haast perfecte wijze de krachten over de wielen. Met een gangetje van zo'n 80 km/h stuurden we over ongelijkmatig besneeuwde binnenwegen zonder raar geschuif. Pas toen we uitstapten om foto's te maken, realiseerden we ons hoe goed het systeem werkt: het was zó glad dat we nauwelijks op ons benen konden blijven staan en de Tahoe stond niet eens op spijkerbanden! Overigens biedt de Tahoe ook nog de keuzemogelijkheden voor aandrijving achter en met terreinversnellingen op alle wielen; ook weer simpel te kiezen met knopjes op het dashboard. Daarnaast heeft de Tahoe schokdemping die zich automatisch aanpast aan de omstandigheden. Chevrolet past nu ook een betere beremming toe met rondom geventileerde schijven; mag ook wel, want de Tahoe weegt leeg al 2419 kg en mag ook nog eens 3500 kg slepen. Dat deze auto geen zuinigheidswonder is, moge duidelijk zijn: zwaarte en frontaal oppervlak staan garant voor 15,4 l/100 km, maar op de 20 zit je ook zo.
Met de Tahoe wil Chevrolet zich manifesteren in de klasse van de luxueuze 4x4's. Een puur Amerikaanse auto die voor zo'n grote bak best fatsoenlijk rijdt. Met prijzen vanaf f 126.500 voor de goedkoopste tot f 141.900 voor de afgebeelde versie zet Chevrolet de Tahoe scherp in de markt, maar je moet wel 'n beetje houden van zo'n typisch Amerikaans model.

  • Houd me op de hoogte over de Chevrolet Tahoe
Chevrolet Chevrolet Tahoe

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Chevrolet Tahoe specificaties
  • Chevrolet Tahoe occasions
  • Chevrolet Tahoe video's
Advies en informatie
  • Chevrolet Tahoe tests
  • Chevrolet Tahoe gebruikersreviews
  • Chevrolet Tahoe index
PREMIUM
Onbekende A-segmenters - Op zoek naar …

Onbekende A-segmenters - Op zoek naar …

Dit keer drie tamelijk onbekende auto's uit het A-segment. We belichten de Ford Ka, Chevrolet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Chevrolet Tahoe LT Premium (2000)

    Chevrolet Tahoe LT Premium (2000)

    4
    • 23 december 2007
meer reviews
Chevrolet Corvette Convertible - Op de Rollenbank

Chevrolet Corvette Convertible - Op de Rollenbank

20

Bestaat er zoiets als een bescheiden Corvette? Eigenlijk niet, maar Dennis Kapper doet zijn...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    In het Wild: Chevrolet Tahoe Hybrid

    In het Wild: Chevrolet Tahoe Hybrid

    19
    • 24 augustus 2020
  • Nieuws
    Chevrolet Tahoe trekt politiepak aan

    Chevrolet Tahoe trekt politiepak aan

    16
    • 15 mei 2020
  • Nieuws
    Chevrolet Tahoe én Suburban in het nieuw

    Chevrolet Tahoe én Suburban in het nieuw

    24
    • 11 december 2019
  • Nieuws
    Chevrolet Tahoe op krachtsport als RST

    Chevrolet Tahoe op krachtsport als RST

    15
    • 6 april 2017
  • Nieuws
    Amerikaanse politie krijgt Chevrolets Tahoe

    Amerikaanse politie krijgt Chevrolets Tahoe

    34
    • 9 november 2013
  • Nieuws
    Hybride SUV: van de regen in de drup

    Hybride SUV: van de regen in de drup

    • 6 juni 2008
  • Nieuws
    Gereden: Chevrolet Tahoe

    Gereden: Chevrolet Tahoe

    • 10 januari 2007
Merk
Merk
  • Nieuws
    Chevrolet Chevelle Malibu Estate (1974) - In het Wild

    Chevrolet Chevelle Malibu Estate (1974)...

    16
    • 27 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Chevrolet komt met concurrent Ford Mustang Mach-E

    Chevrolet komt met concurrent Ford Mustang...

    43
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Chevrolet Corvette krijgt volledig elektrische aandrijflijn

    Chevrolet Corvette krijgt volledig elektrische...

    32
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    GM gaat accu's Spark EV niet meer vervangen

    GM gaat accu's Spark EV niet meer vervangen

    112
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Ares S1 Speedster is grondig verbouwde Corvette

    Ares S1 Speedster is grondig verbouwde...

    4
    • 13 april 2022
  • Chevrolet Corvette Convertible - Op de Rollenbank

    Chevrolet Corvette Convertible - Op de...

    20
    • 31 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden