Chevrolet Tahoe LT Luxe (2001)
Big Mac
Chevrolet"s Tahoe is ontwikkeld en wordt gebouwd door de Trucks-divisie. Er mag dus enige robuustheid worden verwacht. Uitgeklopte spatschermen en een flink verchroomd front maken de verschijning nog indrukwekkender. Open de enorme kluisdeuren en de grootste redacteur voelt zich klein duimpje. Via de treeplank kan de troon worden bestegen en dat is een weldadig uitziende leren fauteuil. Elektrisch verstelbaar en zelfs oppompbare luchtkussens voor lenden- en zijdelingse steun. De zitting moet iets achterover worden gekanteld zodat je niet op het leer onderuit glijdt. Leun maar achterover, leg de rechterarm op de steun, controleer de riedel meters in het forse instrumentenpaneel, stel de airco in - achterin apart met de knoppen bij de binnenspiegel, bepaal de koers met het kompas en Captain Tahoe is klaar voor een verre reis naar het einde van de wereld. Het machtige zicht over de gigantische motorkap en de Dinky Toys om je heen geven een onoverwinnelijk gevoel. Achter de voorstoelen bevindt zich een weelderige ruimte, waarin kinderen of zakenrelaties kunnen meegenieten. Eerst staat er een ruime leren driezits bank waar eveneens rekening is gehouden met corpulente Amerikanen. Daarachter nog een driezitter, maar dat moeten we met een korreltje zout nemen: hij is smal en de vloer is hoog zodat lange benen in de nek moeten worden gelegd.
Wroem-wroem
Chevrolet koos het Vortec-small-block voor de Tahoe.ou ja, small: small betekent bij General Motors een 5,3-liter V8. Sleutel omdraaien, pompen met het gaspedaal en ... wroem-wroem. De 273 paarden van de langsgeplaatste V8 wiegen de Tahoe-koets. Bij lage toeren is het al een koppelbeul en maximaal staat er bij 4.000 tpm 427 Nm paraat. Ondanks de enkele, laag geplaatste nokkenas en slechts twee kleppen per cilinder trekt het Vortec-blok als een speer door naar 5500 tpm. Alsof 2500 kilo Tahoe meeslepen niets is: in tien seconden naar de honderd! Natuurlijk met automaat. Wat je noemt een behoorlijk sportief vehikel. Veel belangrijker is dat de V8 en automaat in staat zijn om in alle rust en comfort er flink de gang in te houden. Wel kost het een aardige slok: 1 op 5,9. Mwah, valt voor zo"n snelle mastodont niet eens tegen. Oh ja, een aanhanger achter de Tahoe mag 3.500 kg wegen en de complete trein 6.420 kilogram. Voor deze klus heeft Chevy Trucks nog een extra snufje bedacht: tow/haul-knop. Druk deze in en de versnellingsbak schakelt pas bij hogere toeren op om extra kracht te mobiliseren. Dit topmodel is uitgerust met actieve schokdempers en daarmee blijft het overhellen en deinen verrassend binnen de perken. Zeker, pompend remmen bij het stoplicht doet inderdaad de neus op en neer deinen, maar als de gang erin zit, is het onderstel zelfs stevig te noemen.iet erg, vangen de zetels wel op. De besturing geeft voldoende gevoel, maar is niet supercommunicatief. Hoeken gaat ook nog best met dit bakbeest. Hij gaat zelfs veel harder een klaverblad over dan je zou verwachten. Kortere bochten snel nemen vindt hij niet echt leuk en als alleen de achterwielaandrijving is ingeschakeld dan is er al snel overstuur met al dat V8-koppel. Zie het gebeuren: driften met een Tahoe! Knop indrukken en bij verlies aan tractie schakelt de voorwielaandrijving automatisch bij. Beslist aan te raden bij nat of glad wegdek want dan wordt hij een stuk stabieler. Voor het terrein is er een sper tussen voor en achteras inschakelbaar en mocht het écht zwaar worden: er is zelfs een lage gearing. Wel nog even een opmerking over de remmen: 2.500 kg afremmen lukt best, maar zeven noodstops achter elkaar is een hele klus...
Bij de Tahoe LT-luxe is niet veel meer te bedenken en te bestellen. Airco, automaat, ABS, elektrische ramen, stoelen en spiegels, leer, gepolijst lichtmetaal, radio met CD-wisselaar, elektrisch schuif/kanteldak en, en, en. Derde zitrij, banden met witte letters, twee kleuren lak en trekhaak is zo"n beetje alles wat nog mogelijk is. Wel is de afwerking zodanig dat je in de loop der tijd wat kwijt raakt: hier en daar ligt een kunststof onderdeel.
Zo"n imposante kolos als de Tahoe met hoog comfort, prima prestaties, enorme binnenruimte, uitstekende trekvaardigheden die ook op onverhard uit de voeten kan, is een machtig bezit dat je op elke parkeerplaats in één blik terugvindt. Vele jaren lang.
Signalement
Merk | Chevrolet |
---|---|
Model | Tahoe LT Premium |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 70.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.327 cc |
Maximaal vermogen | 201 kW / 273 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 427 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 98 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.052 mm / 2.068 mm / 1.840 mm |
Wielbasis | 2.946 mm |
Massa leeg | 2.419 kg |
Laadvermogen | 665 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 454 kg |
Banden | 265/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,7s |
Brandstofverbruik | 15,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 366 g/km |