Chevrolet Kalos 3-deurs

Einde van een tijdperk

Chevrolet Kalos 3-drs
AutoWeek 6

Je leest het in AutoWeek 6

De Kalos-modellijn is compleet; de vijfdeurs hatchback en de vierdeurs sedan hebben gezelschap gekregen van een driedeurs hatch. Wat z'n komst vooral bijzonder maakt, is dat er geen Daewoo meer achterop staat, maar... Chevrolet! De jongste Kalos-variant luidt in Europa het einde van het Daewoo-tijdperk in.

Na de relatieve hausse aan Daewoo-verkopen aan het einde van de jaren negentig – die vooral te danken waren aan opmerkelijke bijna-weggeefacties – zakten de registraties van het Koreaanse merk in. Daewoo kwam in zwaar weer terecht. Maar in 2003 werd de stijgende lijn weer ingezet, waarbij voor de net geïntroduceerde Kalos, net als voor de Matiz, een belangrijke rol was weggelegd.

Hoe het zou zijn afgelopen met Daewoo in Europa, zullen we nu echter nooit meer weten; de Kalos driedeurs luidt een geheel nieuw tijdperk in, door onder de merknaam Chevrolet verder te gaan. Tegelijk met de introductie van het model, krijgen alle andere Daewoos een nieuwe badge. Op de neus van de Matiz, Lacetti, Nubira, Tacuma en de Evanda heeft de Daewoo-bloem moeten plaatsmaken voor de 'vlinderstrik' van Chevrolet, een volle dochter van het General Motors-concern, dat ook een meerderheidsbelang heeft in Daewoo.

Opgeruimd
De driedeurs Kalos kent dezelfde buitenmaten als de vijfdeurs. Lengte (3,88 m), breedte (1,67 m), en hoogte (1,50 m) zijn dus identiek. De koets van de jongste Kalos-variant oogt door het ontbreken van een tweetal deuren wel sportiever. Hij onderscheidt zich van de bestaande versie door anders gemodelleerde spatborden en stootlijsten op de flanken. Aan zowel de voor- als achterzijde is niets gewijzigd. Hier vertoont hij hetzelfde jeugdige en frisse uiterlijk als de vijfdeurs. Ook het interieur is volledig bekend uit die vijfdeurs. De binnenzijde oogt strak, maar helaas ook nogal grijs en daardoor vrij somber. Wel frivool zijn de ronde klokken die de snelheidsmeter en de toerenteller huisvesten, en zijn ondergebracht onder een glooiende koepel. De met het grijs contrasterende, in zwart uitgevoerde middenconsole is duidelijk van opzet en ziet er opgeruimd uit. Onderin zit een schuiflaatje, waarin zich twee bekerhouders blijken te bevinden. Ze zitten de versnellingspook niet in de weg, want die is vrij ver naar achteren geplaatst. Té ver, helaas; voor je gevoel moet je met je rechterhand naar achteren grijpen om te schakelen, en dat doet afbreuk aan het rijplezier. Dat doen ook de voorstoelen, waarvan de leuningen weliswaar lang genoeg zijn, maar de zittingen te kort. De zetels verlenen bovendien te weinig steun; je zit er meer óp dan ín. De zit is wel vrij hoog; niet zo sportief, maar voor het overzicht en de handelbaarheid doet het wonderen. Door de hoge plaatsing van de voorstoelen is er achterin veel ruimte voor je voeten. De leefruimte op de achterbank is sowieso goed. Volwassenen tot een lengte van pak 'm beet 1,85 meter kunnen er probleemloos zitten. Hoofd en benen hebben er voldoende bewegingsvrijheid. Wij voorspellen echter dat vooral jeugdig spul zal plaatsnemen op de achterbank en voor hen is er dus helemaal ruimte te over. De kofferruimte is met 220 liter niet overbemeten, maar een in ongelijke delen neerklapbare achterbank biedt meer mogelijkheden voor het vervoer van bagage.

Comfortabel
De Kalos driedeurs is er met een keuze uit een tweetal motoren. Instapper is de 1,2-liter, die 72 pk mobiliseert. Deze motor moet flink werken om de Chevrolet tot adequate prestaties in staat te stellen. Het duurt ruim 13 seconden voordat vanuit stilstand de 100 km/h is bereikt. Rumoerig is 'ie echter niet, die 1,2, het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond. De 1,4-liter is een geschiktere krachtbron. De achtklepsvariant komt niet naar Nederland. De sterkere 96 pk sterke zestienklepper wel, en die maakt van de Kalos ook geen wonder van snelheid, maar de 1,4-liter kan gemakkelijk met het verkeer meekomen. Een sprint van 0 tot 100 km/h in ruim elf seconden, daar kun je in dit segment best mee aankomen. Dat doe je al moeilijker met het feit dat de motor nog slechts aan de euro 3-emissienorm kan voldoen; punt van aandacht, Chevrolet!
Het weggedrag is comfortabel. In de rechte lijn toont de Chevrolet zich stabiel. In bochten wil de auto best overhellen en als je aandringt, zoekt de voorzijde de buitenklant van de curve op. Korte oneffenheden verwerkt het onderstel met minder souplesse; ribbels en bulten in het wegdek worden vrij hard aan het interieur doorgegeven. De besturing is nogal afstandelijk; meer gevoel en directheid van de stuurinrichting waren welkom geweest. De stuurbekrachtiging is van het snelheidsafhankelijke type, waardoor fileparkeren een fluitje van een cent is.
Over de versnellingsbak hebben we gemengde gevoelens. De pook staat niet alleen te ver naar achteren, hij vertoont ook vrij veel speling en is tamelijk onnauwkeurig. Een automatische viertrapsautomaat is optioneel op de Spirit- en de Class-uitvoering.

Hoogst bereikbare
Voor de Kalos zijn vier uitrustingstrims beschikbaar. De instapper is de Pure, en die is voor nog geen tien mille behoorlijk compleet uitgerust. Zaken als stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, twee airbags en ABS met EBD zijn aan boord. Boven de Pure staat de Spirit, die centrale deurvergrendeling met afstandsbediening aan de standaarduitrusting toevoegt, evenals elektrisch bedienbare zijruiten en een airco (1.4), en uiterlijk te herkennen valt aan in carrosseriekleur gespoten bumpers. De Style is er alleen maar in combinatie met de 1,4-litermotor en heeft boven op de uitrusting van de Style nog in carrosseriekleur gespoten, verwarmbare buitenspiegels. De Class is het hoogst bereikbare binnen de Kalos-range. Deze variant is onder andere gezegend met een met leer overtrokken stuurwiel en pookknop, en metalliclook interieuraccenten, die het Kalos-binnenste aanmerkelijk opleuken.

Gevecht
Met de driedeursvariant borduurt GM voort op de fris ogende vijfdeurs Kalos. Het meest vernieuwend is de nieuwe merknaam. Onthullend is de Chevrolet verder nauwelijks. Hij is meer een logisch vervolg op de vijfdeurs. Hij smoelt minstens zo goed als z'n broer. En da's belangrijk in de klasse waarin hij opereert. Ook biedt 'ie een buitengewoon bruikbare achterbank. De rijeigenschappen zijn niet bovenmodaal, maar de Kalos rijdt gewoon goed. En last, but not least: de instapper is goedkoper dan z'n grootste concurrent, de Hyundai Getz. We kunnen ons dus opmaken voor een gevecht van deze twee prijsvechters om de gunst van de koper waar de vonken vanaf vliegen.