Chevrolet Cruze Station Wagon
Waarom (niet)?
- Marco Gorter
- Eerste rijtest
Op zich is er niet veel mis met het concept van de Chevrolet Cruze: beproefde techniek voor een schappelijke prijs. Helaas voor de Koreanen stoten de wat oudere motoren waarmee de C-segmenter wordt uitgerust nogal wat CO2 uit en dat betekent dat er in de praktijk weinig prijsvoordeel te behalen valt. Dat weerhoudt ze er echter niet van om stug door te zetten, want naast de al leverbare sedan en hatchback, komt er nu ook een Cruze Station Wagon. En dat is een belangrijke auto, want deze pakezel-carrosserievariant is in ons land in toenemende mate populair. Maar niet alleen de carrosserievariant is nieuw, ook onder de motorkap verandert er het één en ander. Wat dat betreft heeft het merk geluisterd naar de kritiek, want het motorenpalet wordt uitgebreid met twee, modernere, motoren, die ook hun weg vinden naar de sedan en hatchback. En alsof dat nog niet genoeg is heeft de Cruze SW ook nog een verse neus die voortaan ook de andere carrosserievarianten siert.
Net een Avensis
Terug naar het grote nieuws: de stationwagon variant. Die oogt dankzij z'n aflopende daklijn modern, maar van echte designtechnische uitspattingen heeft Chevrolet zich onthouden. Wie snel kijkt zou hem zelfs voor een Toyota Avensis Wagon kunnen houden, nog zo'n stationwagon die prettig op het netvlies ligt, zonder echt spannend te zijn. De SW krijgt een opgefriste neus mee, we zien een nieuwe grille met horizontale lamellen en nieuw vormgegeven behuizing van de mistlampen. Echt radicaal zijn de vernieuwingen dus niet.
Geeft niet, want een stationwagon koop je natuurlijk in de eerste plaats voor z'n ruimteaanbod en dat is bij de Cruze netjes. Met de achterbank in gebruik verstouwt de Koreaanse station 500 liter, terwijl de laadcapaciteit met de banken plat groeit naar 1.478 liter. Daarmee nestelt de Cruze zich netjes tussen concurrenten als de Ford Focus Wagon, Renault Mégane Estate en de technisch verwante Opel Astra Sports Tourer. Uiteraard zijn er in het laadruim verborgen vakken te vinden waarin kostbare spullen veilig uit het zicht opgeborgen kunnen worden. Voor grote lading zijn er sleepogen, waarmee de zaak vastgesjord kan worden.
Vanaf de bestuurdersstoel is de nieuweling niet te onderscheiden van andere Cruze-modellen. Dat betekent een overzichtelijk dashboard met veel bekende elementen uit andere producten van General Motors komaf. Hoewel de gebruikte materialen in vergelijking met andere C-segmenters kwalitatief minder goed aanvoelen, krijgt het geheel door een slim geplaatst lapje stof toch nog wat kleur. Vanaf volgend jaar gaat Chevrolet ook het MyLink entertainmentsysteem leveren, waar de inzittenden hun geluidsdrager of telefoon aan kunnen koppelen. Het systeem is te bedienen vanaf een groot, op de middenconsole geplaatst scherm.
Turbo
Tijdens de introductie konden we kennis maken met de twee nieuwe motoren, die het bestaande motorenaanbod komen versterken of vervangen. In ons land geldt bij de benzinemotoren dat laatste, want de nieuwe 140 pk sterke 1.4 turbomotor, maakt de even sterke, atmosferische 1.8 overbodig. Maar ook de 124 pk sterke 1.6 moet vrezen voor z'n bestaan in ons land, want door z'n hogere CO2 uitstoot zou die hier ten lande weleens duurder kunnen zijn dan de sterkere turbomotor. Bij de diesels komt er versterking voor de tweeliter motor, voortaan is er ook een 1.7 beschikbaar.
Onze eerste kennismaking is met die 1,7-liter diesel met 130 pk en 300 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Die heeft weinig moeite met de stationwagon, ook een vol beladen Cruze zal geen probleem vormen voor de dieselmotor. De versnellingsbakverhoudingen zijn goed gekozen, waardoor veel schakelen niet nodig is. Daarbij blijft de motor bij een normale rijstijl op de achtergrond, alleen met het raampje open hoor je dat je met een diesel op pad bent.
Ook de nieuwe benzinemotor stemt positief, zeker in vergelijking met de 1.8 die hij in ons land vervangt is de nieuwe geblazen motor een verademing. Hij is aanzienlijk stiller, soepeler en presteert stukken beter. Toch missen we de gretigheid van sommige andere turboblokken, die simpelweg (nog) eerder bij de les zijn. Helaas valt de Cruze fiscaal net buiten de boot, zowel de nieuwe benzine- als de dieselmotor stoten net een paar gram teveel uit om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling.
Niet alleen de motoren zijn bekend uit andere General Motors producten, het platform waar de Cruze op staat is evenmin uniek. Het Delta II platform staat ook aan de basis van bijvoorbeeld de Opel Astra. Chevrolet kiest er echter voor om de Cruze minder dynamisch te maken dan z'n Duitse neef. De Koreaan helt en duikt wat bij plotselinge impulsen, maar blijft onder de meeste omstandigheden in het goede spoor. Enthousiaste stuurmannen kunnen de Cruze echter nog steeds beter mijden.
Prijskaartje
Als totaalpakket voldoet de Cruze met z'n nieuwe motoren dus redelijk aan de verwachtingen, zeker aangezien het traditionele sterke punt nog moet komen: het prijskaartje. Helaas valt de Cruze daar nou net een beetje door de mand. Met de nieuwe turbomotor is de Cruze Station Wagon in LT trim namelijk verkrijgbaar vanaf €24.895. Dat is maar tweehonderd euro minder dan een 150 pk sterke Focus Wagon 1.6 Ecoboost en 150 euro méér dan een Opel Astra Sports Tourer met dezelfde 1.4 turbomotor. Dan kan de Cruze wel bogen op een ruimere standaard uitrusting met onder meer lichtmetaal, vier elektrische ramen, mistlampen aan de voorzijde en parkeersensoren. Ook de 1.7 diesel schaart zich met € 27.495 prijstechnisch precies tussen z'n concurrenten en zal het dus vooral van de ruimere standaarduitrusting moeten hebben. En aangezien de Cruze op andere aspecten niet boven de concurrentie uitstijgt, is het maar de vraag of dat genoeg is. Vanaf 1 oktober gaan we het antwoord op die vraag krijgen, dan staat de nieuwe Cruze Station Wagon bij de dealers. Korte tijd later krijgen de hatchback en sedan de beschikking over de nieuwe neus en de nieuwe aandrijflijnen.
Lees ook
Chevrolet Cruze SW - Hyundai i30 Wagon - Kia Cee'd SW
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Test: Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid - Is deeltijdstekkeren een goed idee?
Test: Hyundai Ioniq 9 - op elke zitrij zit je ruim, groter dan Kia EV9 en zeer comfortabel
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.