Borgward Isabella Coupé - Op de Rollenbank

Kevers opduwen

52 reacties

Video
AutoWeek 49 2022
AutoWeek 49 2022

Je leest het in AutoWeek 49 2022

Het is jammer maar helaas, maar het merk Borgward is wel zo’n beetje uit het collectieve geheugen verdwenen. Gelukkig maken we kennis met Erik Born die er nog eentje in zijn bezit heeft. Een Isabella Coupé. In 1986 was het zijn eerste auto maar pas onlangs kwam hij er aan toe om hem te restaureren. Eens kijken of de motor doet wat hij zou moeten doen.

In de jaren 50 was Borgward een merk uit de topklasse. De Isabella Coupé was daarvan dan weer het vlaggenschip. “Veel mensen denken dat het een Amerikaan is, een rock ’n roll-auto, maar het was destijds toch echt één van de heersers op de Duitse autobahn”, vertelt eigenaar Erik Born. “Je kon er leuk Kevertjes mee opduwen. Ter vergelijking: een Porsche 356 uit die tijd had 60 pk, deze Borgward heeft er 75. Voor die tijd was dat heel wat. Maar tegenwoordig is het merk zo’n beetje vergeten. Ik denk dat er wereldwijd nog iets van vijfhonderd Isabella’s Coupé over zijn.” Erik heeft zijn Borgward al sinds 1986 in bezit. “Hij stond bij een achterbuurman sinds 1971 stil en mijn moeder vond dat ik hem moest kopen. Ze zag er een leuke eerste auto in, maar uiteindelijk heb ik hem jaren laten staan. Toen ik vijftig werd, vond ik het tijd om het project op te pakken en heb ik hem zelf gerestaureerd. Er was een hoop werk aan. De chassisbalken waren voor een deel gevuld met cement. Zo ging dat in de tijd voor de apk-keuring. Het kenteken was bij de RDW geschrapt, maar gelukkig had ik alle papieren nog, zodat het weer kon worden geactiveerd.” Aldus rijdt Erik met een origineel Nederlands kenteken uit 1958 – en dat is een zeldzaamheid.

Nog genoeg onderdelen Borgward Isabella

Het restaureren van zo’n klassieker gaat niet over rozen. “Er zijn nog bakken vol met onderdelen voor hoor,” zegt Erik. “Maar het probleem is dat niemand iets wil verkopen. Toch ben ik van alle kanten geholpen. Zelf werk ik met metaal. Voor mij was het gemakkelijk om bijvoorbeeld de merkplaatjes na te maken. Ik heb meteen een voorraad gemaakt voor de mensen die daar belang bij hebben. Zo helpen we elkaar.”

Erik kreeg ook hulp bij het afstellen van de motor. “Bij mij in de buurt zit een oud mannetje dat alle apparatuur van toen nog heeft. Ik heb de motor opnieuw opgebouwd, een nieuwe kop en keerringen gemonteerd en toen heeft hij hem afgesteld. Volgens hem kan het niet beter dan dit en dat zou best eens kunnen, want hij rijdt uitstekend.”

Motor mist 15 pk

De rollenbanktest wijst helaas iets anders uit: de motor mist 15 pk ten opzichte van de fabrieksopgave, maar de trekkracht komt een heel stuk minder te kort. Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven heeft advies voorErik: “Je zou het mengsel eens kunnen controleren en misschien is de ontsteking niet berekend op moderne brandstof. Daar valt vast nog winst te behalen.”

Met dat huiswerk vertrekt Erik. “Eerst maak ik de techniek helemaal in orde, dan komt het spuitwerk.” We zijn benieuwd welke kleur Erik kiest. Het originele wit keert in elk geval niet terug en we vinden eigenlijk dat de grijze grondlak de auto niet misstaat.

Lezersreacties (52) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.