Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

In het wild: Borgward Isabella Coupé (1963)

Dít is een Borgward!

41
In het wild: Borgward Isabella Coupé (1963)
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
18 april 2016 om 17:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

In het wild:

 In de onregelmatig terugkerende rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje die we zomaar op straat zijn tegengekomen. Bijzonder is in dit geval een zeer breed begrip. Vergeten, uitgestorven, spectaculair of een combinatie daarvan.

We danken AutoWeek-lezer Bruno Vijverman wederom op onze blote knietjes voor de foto's die hij deze keer onze kant op stuurde. We kunnen jullie namelijk trakteren op een prachtige Borgward Isabella Coupé uit 1963!

Onlangs Borgward terug met een stevige dosis Chinese investeringskracht. In plaats van een fraaie coupé kregen we van het herboren Borgward een inwisselbare SUV gepresenteerd: de BX 7. Onlangs werd de nieuwe familie Borgward aangevuld met nog een tweetal hoogpotige cross-overs.

Gelukkig hebben we de oude parels nog. Borgward kennen we met name van de tussen 1954 en 1962 geproduceerde Isabella-familie. In het Duitse Bremen werden zowel een tweedeurssedan als een station en een coupé en een cabriolet gelanceerd. Vandaag hebben we een prachtige Isabella Coupé te pakken die in 1963 in Nederland op kenteken werd gezet.

De Isabella - die eigenlijk als Borgward Hansa 1500 op de markt had moeten verschijnen - was een relatief hoog (pak 'm beet tussen Opel en Mercedes) in de markt geplaatst model met een relatief kleine motor onder de kap: een 1.494 cc grote viercilinder de het normaal gesproken tot 60 pk schopte. De TS-uitvoeringen - de coupé en cabriolet waren alleen als TS te krijgen - beschikten over 75 pk.

In totaal zijn 202.862 Isabella's geproduceerd. Na het faillissement in de jaren zestig werd de gehele productielijn verscheept naar Mexico waar alsnog 2.000 Borgwards P100 - een grote sedan met zescilinder - werden geproduceerd.

***UPDATE***
AutoWeek-lezer 'FW Ta-183 Huckebein I' heeft een interessante aanvulling op bovenstaande. Niet geheel juist schreef ik dat Borgward op de fles was gegaan, maar dat bleek anders. FW Ta-183 Huckebein I's reactie lees je hier:


FW Ta-183 Huckebein I:
"De Amerikaanse importeur ging failliet waardoor Borgward met een overschot kwam te zitten. De Duitse krant Der Spiegel schreef in januari 1961 een artikel over de "slechte" financiële situatie bij Borgward. Het bedrijf had in 1960 30 miljoen DM moeten lenen, waar de senaat van Bremen borg voor stond. Vele orders werden geannuleerd, met als gevolg dat er nog grotere voorraden ontstonden. Het gerucht ging dat het hier een samenzwering betrof tussen de Deutsche Bank en Mercedes-Benz. Op 4 februari 1961 werd Carl Borgward voor de keus gesteld: in surseance gaan, of alle eigendom van de Borgward-groep overdragen aan Bremen. Borgward koos voor het laatste. In 1965 publiceerde diezelfde Der Spiegel dat het bedrijf nooit failliet had hoeven gaan. Volgens de huidige maatstaven was het ook geen echt faillissement, omdat alle schuldeisers netjes werden betaald."

In het wild

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden