BMW M5 – 2000 – 346.140 km - Klokje Rond

Goede sier maken

64 reacties

Video
AutoWeek 47 2021
AutoWeek 47 2021

Je leest het in AutoWeek 47 2021

Dik twintig jaar geleden was de BMW M5 van Luc de Jongh één van de meest indrukwekkende auto’s waarmee je kon komen voorrijden. De jaren verstreken echter en de kilometerstand liep op. Maakt hij een beetje goede sier als hij zijn trots overgeeft in de handen van keurmeester Joep Schuurman?

Bij het bedrijf waar Joep Schuurman werkt, is dit bepaald niet de eerste BMW M5 van de E39-generatie die binnenkomt. Luc de Jongh maakt het zichzelf vandaag dus extra moeilijk, want ze kennen die auto’s hier vanbinnen en vanbuiten en weten dus feilloos de mankementen op te sporen. Voordat we daarmee beginnen eerst maar eens de vraag die op ieders lippen brandt: hoe kom je als twintiger terecht in een BMW M5? Wij kennen namelijk wel een paar twintigers die dat graag zouden willen weten. “In de eerste plaats ben ik student maar ik ben ook bezig met het opzetten van een keten van sportscholen”, vertelt Luc. “Daarmee ben ik dus hard aan het werk. Bij mijn studie heb ik veel te maken met duurzaamheid. Daarbij is het natuurlijk een beetje tegenstrijdig dat ik in zo’n auto rijd, maar ik zeg altijd maar: deze hoeft niet opnieuw te worden gebouwd.”

Dat laatste is maar heel betrekkelijk, want als we een duik in de onderhoudshistorie nemen, blijkt dat er nog maar weinig origineel is aan deze auto. “Eigenlijk is het een beetje een Frankenstein”, licht Luc toe. “De vorige eigenaar had eerst een andere M5, waarmee schade werd gereden. De goede onderdelen van die auto zijn overgezet op deze, waaronder de motor. Die is ingebouwd bij 160.000 kilometer en heeft nu in totaal 240.000 kilometer gereden. Eigenlijk is deze auto een lopend project. Ik denk dat ik er een heel eind mee ben, maar zou graag nog van Joep willen weten of er nog zaken aan te verbeteren zijn.”

KRAKEND INTERIEUR

Als Joep terugkeert van zijn proefrit is hij zowaar optimistisch gestemd. De grootste tegenvaller die hij opnoemt, is dat het interieur geweldig kraakt. Dat komt doordat dat er helemaal uit is geweest en kennelijk niet zo netjes is teruggebouwd. Als hij eenmaal onder de motorkap duikt, horen we Joep een paar keer goedkeurend brommen: hij ontwaart een nieuwe multiriem en weinig olielekkage. “Het is jammer dat hij enigszins lijdt aan een ­oude-autokwaal: kunststof beugeltjes en andere plastic onderdelen beginnen af te breken. Je moet echt regelmatig zaken vervangen om hem helemaal netjes te houden”, aldus Joep.

Het grootste punt maakt hij van de kapotte isolatiemat onder de motorkap. “Die geeft viezigheid in de motorruimte. Dat is echt zonde, omdat verder alles zo netjes is. Je zou er echt een nieuwe voor moeten gaan halen.” Nou ja, als dat het ergste is? Verder is er onder de motorkap nog aandacht voor de veerpootbrug. “Dat is ontzettende retro-tuning en de meningen zijn verdeeld over de werking ervan. Feit is wel dat een moderne M5 hem standaard onder de motorkap heeft.”

En als we het dan toch over de V8 hebben, wil Joep nog even weten of de drijfstanglagers ooit wel eens zijn vervangen, want die blijken een zwak punt bij deze auto. “Onze ervaring is dat het het beste is om die elke 100.000 kilometer te vervangen”, vertelt hij. Daar schrikt Luc een beetje van, want dat is bij zijn weten bij deze auto nog nooit gebeurd. “Dan is mijn advies om dat vlug te laten doen, al is het wel een operatie die € 2.500 kost. Maar wat is dat nou op het leven van een M5-eigenaar?”

SPELING STUURKOGELS

Aan de onderzijde vallen vooral de vele Powerflex-rubbers op. Dat betekent dat er iemand is bezig geweest om het onderstel naar eigen smaak af te stellen en daarvan is Joep een groot voorstander. “Maar naar mijn idee is deze auto veel te hard afgestemd voor de openbare weg. Het soort rubbers is prima, maar ik had een andere hardheid gekozen”, zegt de keurmeester. Dat geldt ook voor de schokdempers. “Ik zie fraaie exemplaren van Bilstein. Ook hiervoor geldt: het soort is prima, het type wat minder.

Daarbij is het jammer dat er ook alweer eentje lek is”, voegt Joep er nog aan toe. Tja, heb je je auto helemaal voorzien van de beste spullen, is het wéér niet goed. Bij de controle van het onderstel komt Joep nog speling op de stuurkogels tegen. “Ik meende dat onderweg al te voelen. Als je die vernieuwt, is dat een simpele ingreep om je auto nog beter te laten rijden.”

Maar toch: een BMW M5 aan­leveren voor de Klokje Rondkeuring die vervolgens door Joep wordt goedgekeurd, dat kunnen niet veel mensen zeggen. Bij die conclusie begint Joep wel benieuwd te worden naar de bedragen. “We hebben hier in het bedrijf de filosofie dat als je zo’n auto naar 400.000 kilometer brengt, je aan onderhoud nog een keer het aanschafbedrag betaalt”, zegt hij. Volgens Luc klopt dat wel ongeveer. Als hij alle rekeningen optelt die bij deze auto horen, komt hij uit op een bedrag van zo’n € 100.000. En laat de nieuwprijs van deze auto nou € 110.000 zijn. Dan weet je wel wat Luc de komende tijd nog voor zijn kiezen krijgt …

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De M5 voelde wat ‘versleten’ aan, maar is dat in de praktijk niet zo erg. Bij de koppeling, de stuur­bekrachtiging en in het interieur is behoorlijk wat winst te behalen. Er zijn een hoop kleine dingen. Het is technisch best een goede auto met potentieel om een heel goede te worden.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Bmw
Model M5
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 104.279

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.941 cc
Maximaal vermogen 294 kW / 400 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.784 mm / 1.800 mm / 1.432 mm
Wielbasis 2.830 mm
Massa leeg 1.695 kg
Laadvermogen 595 kg
Banden voor245/40ZR18Prijzen
Banden achter275/35ZR18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,3 s
Brandstofverbruik 13,9 l/100km
CO2-uitstoot 336 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum