BMW M5 (2000) #3

autoreview

BMW M5 (2000)
BMW M5 (2000)BMW M5 (2000)BMW M5 (2000)BMW M5 (2000)BMW M5 (2000)BMW M5 (2000)BMW M5 (2000)BMW M5 (2000)BMW M5 (2000)

Signalement

UitvoeringM5
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf249.000 km
KM-stand laatst295.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW E39 M5

  • 249.000 km

Na anderhalf jaar in een 540iA (full option) gereden, en deze met grote spijt verkocht te hebben, was ik enige tijd opzoek naar een beter alternatief. Begrijp me niet verkeerd; de e39 540i was een geweldige auto. Comfortabel, luxe en best snel. De eisen die ik stelde voor de vervanger, gerangschikt naar prioriteit:
- Het moest een BMW zijn;
- In ieder geval sneller dan de 540i;
- Minstens zo comfortabel;
- Niet ouder (540i was van 99);
- Enigszins praktisch

Hieruit kwamen 4 auto's uit:
- e60 M5 (mijn absolute droom auto)
- e60 550i
- e63 650i
- e39 M5

Voor mezelf heb ik alle voor en nadelen van de bovengenoemde auto's op een rijtje gezet, om de keuze zo wat te vergemakkelijken.
Zo zag het er in grote lijnen uit:

- E60 M5: absoluut de snelste van het stel, comfortabel en oogt nog vrij modern. Nadeel: kosten kunnen aardig oplopen als je de verkeerde koopt. (onderhouds)Kosten zijn daarnaast standaard hoger dan de volgende alternatieven.

- E60 550: het beste alternatief. Snel genoeg, praktisch, relatief betrouwbaar en zuinig. Enige nadeel: het is geen M (weegt heel zwaar voor mij).

- E63 650i: Knapste van het stel. Bijna dezelfde voordelen als de 550i. Alleen minder praktisch.

-39 M5: 5.0 V8 400Pk en handgeschakeld. Wolf in schaapskleren. Nadeel: lijkt (te) veel op mijn oude wagen, maar is minstens 10.000 euro duurder. Bang dat het verschil in prestatie tegen zou vallen.


Na lang zoeken en een contact gehad met een paar e60 M5 eigenaren en 1 e63 650i, was ik toch niet overtuigd. Langzaamaan ging mijn zoek tocht richting de E39 M5. Niet lang daarna vond ik een mooi carbon zwart exemplaar. Uiteraard Ben ik een BMW liefhebber en ben ik goed op de hoogte van de kwalen en heb ik er rekening mee gehouden dat er (dure) dingen kapot zullen gaan.

In het kort:
Ik zag een mooi exemplaar. Na wat heen en weer gemaild te hebben met de eigenaar ben ik er naar toe gegaan om de auto te bekijken en de auto uit te proberen.
De auto zag er goed uit en reed lekker. onderhoudsboekje en heel wat facturen waren aanwezig.
Een paar dagen later terug gekomen om de auto op te halen. De eigenaar (handelaar) liet weten dat de auto wel een slokje olie lustte (bekende kwaal bij dit type). Hij wist alleen niet te benoemen hoeveel. Ook maakte de auto een diesel geluid (vanos).
Dit heb ik gelukkig allemaal ingecalculeerd.

249.000 km stand 07-2017
Op de terugweg naar huis reed ik op mijn gemak. Ik wilde niet gek gaan doen en tikte heel even de 180 aan (rustig optrekkend) om daarna 110-130 te rijden op de cc. Geen trillingen of bijgeluiden waarneembaar.


Hieronder een lijstje van alles wat ik nog wil doen, gerangschikt naar prioriteit:
- Vanos en ketting
- Koppeling/vliegwiel
- Grote beurt inc olie (differentieel- en versnellingsbakolie)
- Parkeersensoren vervangen (defect)
- Raammechanisme rechts achter
- Scherm navigatie multimedia (huidige is 16:9 MK4) inc achteruitkijkcamera, usb aansluiting en een hoop dingen.
- Einddemper verwijderen
- Leer herstellen voorstoelen

Km stand 250.000
08-2017

1000 km en 4 tankbeurten verder
Ik ben langs mijn monteur geweest en hij verwees mij door naar een BMW specialist.
De BMW specialist heeft de auto uitgelezen en naar de ketting gekeken.
Vanos moet gedaan worden en de kettingspanner(s?). Helaas had de specialist het te druk en zou hij ook op vakantie gaan. Ik kon pas eind september langskomen.

Heb ondertussen ergens anders (Zwolle, bmw specialst) een afspraak kunnen maken voor begin september. De auto is mijn 2e auto en ik rij er sowieso niet veel mee. Wel wil ik het snel achter de rug hebben, omdat ik wat auto's betreft wel een perfectionist ben. Auto staat meestal gestald in de parkeergarage waar het lekker warm is en de auto geen last van de regen heeft.
Midden augustus is de koppelingsplaat en vliegwiel aan de beurt.

Hoe rijdt de auto?
De auto rijdt geweldig. In het begin was het nog wel even wennen met de koppeling en liet ik hem wel eens uitvallen. Maar nu ben ik eraan gewend geraakt. Ik heb de auto nog niet op z'n staart kunnen trappen. Dit doe ik pas nadat alles 100%in orde is. Maar wat ik wel duidelijk merk tussen deze en de 540i is dat dit veel sportiever aanvoelt en een veel betere wegligging heeft. Dit is duidelijk te merken in bochten die je snel neemt. Je voelt het wegdek ook duidelijk, maar het is niet oncomfortabel of storend.
Ondanks zijn leeftijd en onopvallend verschijnsel, merk ik dat er toch mensen zijn die naar de auto staren en een duimpje omhoog steken.
Van de diesel geluid merk je niets als je binnen zit. Ik stoor me er ook niet aan, maar wil het wel zo snel mogelijk in orde hebben.

Het verbruik tot nu toe is gemiddeld 1:6
Op de snelweg is 1:8-1:9 (130kmh) op de cc gemiddeld. Bij 90km/h op de cc 1:11-11.5
In de stad schommelt het verbruik heel erg. Meestal rond de 1:5. Maar het verbruik kan zakken naar 1:3.5 bij sportief rijden
Dit verschilt niet of nauwelijks met de 540i


Verschil tussen de 540i en M5:
Voor mezelf toch nog even de verschillen op een rijtje gezet:
- De 540i is toch comfortabeler (vooral omdat het een automaat is en het onderstel zachter is afgeveerd.
- Ook was de 540i full option. Deze M niet. De opties die de M5 niet heeft en de 540 wel zijn: achterbank in delen inklapbaar, je kon in de 550i tv kijken, muziek via usb afspelen en zonnescherm voor de ramen van de achter passagiers.
Mis ik dit? Nee absoluut niet. Het vermogen, de wegligging en de sportstoelen maken alles goed. Daarnaast is de M5 echt niet karig uitgerust. Het enige jammere eraan is dat je weet dat het niet alle opties heeft en dat is wel een beetje jammer. Ongeacht of je het nou wel of niet gebruikt/mist.

Ik ben van plan om de auto zo'n 2 jaar te houden. Ik wil de auto zo goed mogelijk onderhouden en niet al te veel mee te rijden (Ik heb namelijk 1 auto van de zaak die ik voor bijna gratis rij). Denk dat ik zo'n 10-15.000 max mee zal rijden in 2 jaar tijd. Daarna toch even weer naar zijn opvolger kijken.


4-08-2017

Vandaag alvast koppeling, vliegwiel, bougies en alle filters besteld.
Ik zal nog olie voor het differentieel en de versnellingsbak moeten bestellen, zodra ik precies weet welke ik het beste kan gebruiken.
Motorolie (castrol edge 10W60) heb ik genoeg in voorraad. Dat scheelt weer.

2000 km verder (251000 Km)
De wagen rijdt heerlijk. Super comfortabel en als het moet is ie heel snel.

De koppeling en vliegwiel zijn ondertussen vervangen Eveneens de hardyschijf, olie voor het differentieel en schakelbak, remleidingen achter en een paar andere kleine dingen. Totale kosten door een bevriende monteur en met korting was €2300. De monteur vond de auto er goed uit zien

Ik had een afspraak gemaakt voor het vervangen van de ketting bij de BMW specialist in Zwolle. Uiteindelijk besloten om de motor in z'n geheel te reviseren.
De auto naar Procar autoservice gebracht om hem daar te laten reviseren. Ik zal de auto waarschijnlijk een paar (lange) weken niet zien.
Filmpje van de revisie:
https://m.youtube.com/watch?v=89KuMuAVi-s


Kosten volledige motorrevisie: €13.500

Km stand 253.500.
11-2017
Motorblok is ondertussen volledig gereviseerd.
Ik heb een nieuw onderblok, nieuwe zuigers, nieuw drijfstanglagers, nieuwe cilinderkoppakkingen, nieuw ketting en geleiders, nieuw kettingspanner, nieuwe lagerschalen en nog wat kleinere dingen.
De eerste 500 km mocht ik niet meer dan 3000-3500 toeren maken. Daarna geleidelijk opbouwen. Heb er na de revisie ruim 1500 km (in)gereden. Auto rijdt en klinkt een stuk beter. Geen diesel geluid of ratelende VANOS meer te horen. Ook pakt de auto veel sneller op.


De auto zal ik nu schorsen en in de garage stallen. Ergens in mei zal ik de auto eruit halen en dan meteen een olie wissel + filter. Daarna zal ik er lekker mee op vakantie gaan.
Voorlopig houd ik de auto nog (4-5 jaar) en in de winter zal ik de auto stallen en gebruik maken van mijn werkauto.

De meeste dingen om mijn lijstje heb ik ondertussen al aangepakt:
- Het saaie scherm heb ik vervangen door een exemplaar met achteruitkijkcamera, usb aansluiting, bleutooth, internet en een hoop andere dingen. Het oude scherm heb ik nog bewaard en kan dat altijd weer ombouwen.
- Parkeersensoren zijn vervangen met een werkende exemplaar.
- Einddempers zijn verwijderd. De auto klinkt nu geweldig (niet aso hard).
Op termijn zal ik de hele uitlaatlijn aanpakken (spruitstuk tot en met de einddempers).


Voordat ik op vakantie ga, zal ik de olie + filter verwisselen.
Ook zal ik de remvloeistof vervangen met een waarvan het kookpunt hoger ligt.


Na de zomer zal (moet!) ik nog een paar dingen aan de auto doen:
- High flow katalysatoren + chippen (eventueel ook gelijk een spaghettiespruitstuk plaatsen)
- Leer van de voorstoelen herstellen of vernieuwen.
- Anti roest behandeling (preventief)

Upgrades die volgen (tussen 6 maanden en 3 jaar)
- Remmen (het liefst veel krachtigere remmen dan OEM;
- Banden (MPSS staan op mijn verlanglijst);
- Misschien ooit een supercharger van ESS. Lees hier veel positieve verhalen over. Dit is geen slimme investering, maar wel een leuke. Prijs inc. inbouw zal rond de 6-8K liggen.



Nu heb ik Good Years a symeteric banden. Als deze aan vervanging toe zijn, wil ik overstappen op Michelin Pilot Super Sport.
Ook twijfel ik om een BBK aan te schaffen (Brembo of Stoptec of een ander alternatief) Deze zijn best prijzig en zal het alleen doen als de prestatie veel beter is dan OEM. Fading vind ik op zich niet belangrijk, aangezien ik niet op het circuit rij. Mij gaat het puur om de stopkracht verbeteren, voor eventuele noodstop, etc. Wellicht zal een nieuwe setje remblokken van EBC Yellow stuff+ rem olie en stalen remleidingen hiervoor ook voldoende zijn.
Er zijn ook grotere Big Brake Kits, maar die passen niet onder mijn velgen. Om nog grotere BBK te plaatsen, dien ik de velgen te vervangen. Dit is iets wat ik liever niet doe.
- Tips hiervoor zijn welkom.

Ik wil de auto zo origineel mogelijk houden en zal daarom alleen andere delen gebruiken als deze beduidend beter zijn dan origineel.





Update volgt

Weer de weg op

  • 254.000 km

Na de motorrevisie en nadat ik de motor opnieuw heb ingereden (ca 2500 km) had ik de auto 6 maanden geschorst. Begin juni begon het alweer te kriebelen en vond ik dat het weer tijd was om van het beest te genieten. Nadat ik een nieuwe accu heb gehaald en deze had aangesloten, kon ik met een big smiley de sleutel in het contactslot draaien. In de garage klonk het koude blok behoorlijk hard. Na een paar minuten warm gelopen te hebben en nadat de katalysatoren goed zijn opgewarmd, klonk het beest wat tammer.
Nog even de stoelverwarming aan, schuifdakje open en mijn favorieten muziek via de USB laten afspelen en ik voelde me meteen gelukkig.

Meteen had ik een afspraak gepland bij de BMW specialist in Zwolle voor midden juni om de volgende punten aan te pakken:
- APK
- Inspection 1 (kleine beurt)
- Nieuwe banden (Toyo Proxes R888R 275/35/18 rondom.
- Een tweede setje M5 style 65 velgen gekocht, zodat ik de achterste velgen van het tweede setje voorin kan monteren. Hierdoor kan ik bredere banden voorin gebruiken (square setup). het voordeel heirvan is adat je een kortere remweghebt, een betere wegligging en je kan de banden roteren.).
- Uitlijnen;
- Alle velgen laten poeder coaten.
- Nieuwe remmen, voor: een gegroefde Big brake Kit met 8 zuigers met stale remslangen:
- Nieuw remmen achter: Zimmerman remschijven met Brembo remblokken;
- Remvloeistof ververst;
- Nieuwe waterpomp (preventief aangepakt)
- Een shortshift kit en nieuwe versnellingspook (te veel speling op de oude pook)
- Nieuwe schakelmechanisme voor het raam rechtsachter
- Nieuwe motortje voor de bestuurderstoel (een schakelaar werkte niet).
- Een veerpootbrug
- Nieuwe airco pomp + vullen en vacumeren
- Rubbers (van powerflex) voor de draagarmen vervangen
- Nieuwe brandstofpomp (zie onderstaand stuk)
- 2 Nieuwe luchtmassameters
- 2x op de rollenbank. (Voor en na het vervangen van de luchtmassameters).

Kosten alles bij elkaar bijna €12.000



Een week voor de afspraak bij de BMW specialist reed ik 110 km/h op de cc en ineens hield de auto, zonder enige waarschuwing, er mee op. Ik moest aan de kant en kreeg de auto niet aan de praat. Het leek net of de auto geen brandstof kreeg en had al het vermoeden dat de brandstof pomp kaduuk was. Nadat de ANWB kwam, werd mijn vermoedens bevestigd. Het is inderdaad de brandstof pomp (komt wel eens voor bij De M5 met een hoge KM stand). De auto meteen naar Zwolle laten slepen, om ook gelijk de brandstofpomp te vernieuwen.

Vorige week vrijdag de auto op de rollenbank gezet. Vermogen viel wat tegen: 371 pk en 470 NM. Waarschijnlijk werken de luchtmassameters niet meer 100%. Deze meteen laten vervangen.
Eind deze week opnieuw op de rollenbank om te kijken of alle paardjes nog aanwezig zijn en dan kan ik eindelijk weer genieten van mijn M5

Met de brede semislicks voor (275, maar meten 285mm), veerpootbrug en big brake kit, merk ik dat de auto veel strakker instuurt en beter remt. Hierdoor voelt de M5 en stuk kleiner en lichter aan, vooral in bochten die ik snel neem. Doordat deze banden meer grip hebben dan de "standaard' banden, is bij hard accelereren nauwelijks sprake van wielspin. Als de banden warm zijn geworden, wordt je als het ware gelanceerd bij het optrekken vanaf stilstaand en dit staat garant voor een big smile.

Zowel met de banden als de remmen is het belangrijk dat ze op tempratuur komen, anders werken ze niet optimaal. Na ongeveer 30 minuten rijden, zijn de banden aardig opgewarmd (remmen zijn een stuk eerder warm, na ca. 2-4 keer redelijke remmen). Nog even een paar keer hard de bochten door en een paar keer goed remmen en je weet zeker dat je nu optimaal van de M5 kan genieten. Wat mij opvalt is dat de voorbanden eerder warm worden dan de achterbanden.

Ook Heb ik de acceleratietijd gemeten via een app.
Na een paar keer goed oefenen en de achterbanden goed opgewarmd te hebben, heb ik een 0-100 tijd van 4.92 seconden kunnen realiseren.
Dit heb ik kunnen halen door de achterbanden goed op te warmen, dsc uit en de koppeling in trappen. Toeren opbouwen tot ongeveer 2300-2400 p/m koppeling loslaten en het gaspedaal hard maar progressief intrappen (te weinig gas en je komt langzamer van je plek af. Te veel gas en je koppeling vind het niet leuk en daarnaast gaan je banden spinnen en verlies je tijd). Bij het hard optrekken komt voorkant van de auto iets ophoog, waardoor er iets meer gewicht op de achterbanden rust en je naar voren wordt gelanceerd, met minimale wielspin.

Nog even over de Toyo R888R banden:
Banden hebben heel veel grip als ze eenmaal zijn opgewarmd. De grip is veel meer dan van "gewone' zomerbanden.
Wel hebben deze banden best wel wat nadelen tav zomerbanden:
- banden gaan niet lang mee max 10.000 km als je rustig aan doet. Maar de helft is realistischer;
- banden produceren wel beduidend meer geluid. Dit viel me nooit eerder op, omdat ik op de snelweg altijd naar muziek luister. Maat met de muziek uit, valt het geluid wel op. Geluid komt boven het motorgeluid uit bij snelheden boven de 150km p/h;
- Deze banden dienen goed opgewarmd te worden, anders hebben ze minder grip dan zomerbanden;
- Deze banden zijn waardeloos in de regen.

Dit zijn de nadelen, maar ik vind het wel meevallen. Je krijgt er namelijk veel voor terug.

Ben benieuwd hoe de auto zal aanvoelen met een supercharger en een goede schroefset. Dit staat bij mij nog op de planning, maar zal waarschijnlijk pas volgend jaar gebeuren.

21-08-2018
Uitslag van de rollenbank is bekend: 393.3 pk. Ik ben hartstikke tevreden.
Scheelt toch ruim 20 pk met de nieuwe luchtmassameters.

Verder heb ik niet veel aan toe te voegen, behalve dat ik bijna dagelijks met de M5 aan het rijden ben. Hij rijdt super en op de snelweg voelt ie zich helemaal thuis. Of jou nou 90 of 220 (Duitsland) rijdt, hij doet het in beide gevallen even comfortabel en met het grootste gemak.

Bijna fout

  • 257.500 km

Afgelopen dinsdag was ik een dagje vrij en besloot ik om de autobahn te bezoeken met mijn M5. Ik had de auto pas 3 weken terug na zijn laatste beurt en wilde de auto goed aan de tand voelen.
Auto helemaal volgetankt en ik vertrok vanuit Den Haag naar Duitseland.
Omdat ik op de heenweg rustig reed (95-120km/h) gaf de boordcomputer een actieradius aan van ongeveer 600km aan. Niet slecht voor een beest als dit.
Ik reed om mijn gemak en met muziek uit om het geluid van de banden te horen.
De banden waren met het raamdicht te horen en ook voelde ik een lichte trilling. Dee trilling was alleen merkbaar als ik me goed concentreerde. Op sommige momenten had de auto geen last van trillingen. Ik dacht dat het door de banden kwam die niet zo op comfort zijn afgesteld. Iets meer dan een kwart tank later was ik in Duitsland en ging het gas er goed op. Achter mij reed er een S-Klasse en die had zin om te racen. Ik begon bij 120 km en schakelde terug naar z'n 3. Hard optrekkend tot 165 en dan in zijn 4. Voordat ik het wist, stond de teller op 230 en moest ik schakelen naar z'n 5. De mercedes liep flink achter. Dit heb ik een paar keer herhaald, maar de S-klasse had geen kans. Een paar keer had ik 270km/uur gehaald, waarbij ik nog in z'n 5 reed en 6900 toeren maakte. De auto had nog een versnelling en genoeg puf over, maar ik vond het snel zat. Op de terugweg reed ik rustig aan en eenmaal in Nederland aangekomen reed ik netjes onder de maximumsnelheid. Wel had de auto meer last van trillingen. Dit kwam en ging weer. Nadat ik Utrecht had gepasseerd bleef de auto trillen. Het trillen ging niet weg en werd steeds erger. Ineens voelde ik een tik dat van ergens achterin kwam. Auto zwenkt naar links. Ik moest tegensturen om de auto op de weg te krijgen en op de vluchtstrook te manoeuvreren. De auto's op de rechter baan gaven mij gelukkig ruimte. Ik merkte dat de motor niet reageerde bij het intrappen van het gaspedaal. Eenmaal veilig aan de kant was ik verbaasd over de mogelijke oorzaak. Ik stapte uit en zetten de gevarendriehoek een meter of 70 achter mijn auto vandaan. Terwijl ik naar mijn auto terugliep, vond ik een afgebroken bout van de velg. Ook zag ik dat mijn linker achterband/velg scheef stond. Toen ik bij mijn auto aankwam, zag ik dat er geen enkele bout meer aan de velg zat. Alle bouten waren of afgebroken of er af getrild.
Gelukkig was de ANWB er snel bij en kon mijn auto weggesleept worden. Volgens de ANWB had ik heel veel geluk gehad. Als dit eerder was gebeurd, toen ik 270 reed, had ik dit niet kunnen navertellen.
Volgens de ANWB zaten de bouten niet straks genoeg.

De BMW specialist opgebeld. Hij is er van overtuigd dat hij de moeren strak genoeg had aangetrokken. Na een paar dagen werd duidelijk wat de oorzaak was: 3 bouten waren eraf getrild, waarna de laatste 2 bouten afbraken. Door de semislicks en mijn rijstijl, komen er veel krachten vrij (mijn achter banden zijn dan ook voor de helft versleten). Om de velgen bij deze krachten op zijn plek te houden, moeten de bouten met 140-150nm aangedraaid worden. Helaas heeft de BMW specialist ze maar tot 120 nm aangedraaid. In normale omstandigheden is dit meer dan genoeg, maar blijkbaar is dit te weinig voor mijn rijstijl icm deze banden.
Helaas heb ik ook schade geleden, namelijk:
Wielnaaf is flink beschadigd, net als de velg die pas gepoedercaoted was. Ook is de spoorverbreder beschadigd, spoortang en natuurlijk heb ik ook nieuwe bouten nodig.

De auto zal ik waarschijnlijk weer een aantal weken niet zien. Maar gelukkig kan ik dit nog navertelen!



De auto weer terug gekregen.
Netjes opgelost door de garage en heb niks hoeven te betalen.
Bouten zijn aangedraaid op 150 newton. Na een lange en intensieve proefrit opnieuw de bouten gecontroleerd; ze zaten nog steeds muurvast.

Korte update net voor de winterstalling

  • 259.000 km

Nog even een korte update.
Het is iets meer dan 3000km geleden sinds de laatste beurt.
De remblokken van de big brake kit zijn zo goed als op. Nieuwe zijn al besteld en zullen op heel korte termijn de oude remblokken vervangen.
Deze keer heb ik een compound gekozen met een iets lagere frictie (zgn “street’ pads ipv “sport’ pads), waardoor ze wat langer mee gaan, minder remstof produceren en beter reageren als ze koud zijn. De sport blokken werken wel weer veel beter als ze eenmaal warm zijn.
Ben benieuwd hoe deze nieuwe blokken zullen bevallen.


De achterbanden zijn op korte termijn ook aan vervanging toe. Ik zal voor dezelfde banden gaan, omdat ze me heel goed bevallen.
In november zal ik de auto voor een half jaar schorsen en in de garage stallen.
Na de stalling zal ik ook de achterremmen aanpakken. Hierbij zal ik een bigbrake kit aanschaffen van 356x32mm met 6 zuigers (Voorin 356x32 met 8 zuigers).
Nu merk ik dat de balans iets verstoort is. De achterremmen faden bij heel sportief gebruik eerder dan de voorremmen. (Voorremmen faden eigelijk helemaal niet).

Verder heb ik wat het rijden betreft niet veel toe te voegen. Auto rijdt super goed, comfrotabel en is zelfs in deze tijd nog best snel.
Kortom, de auto rijdt zoals je kan verwachten van een M5.

Klein beurtje

  • 262.500 km

Het is alweer tijd voor een oliewissel. De laatste oliewissel is toch al gauw 4500km geleden en ik ben overtuigd dat regelmatige oliewissel bij dit blok op termijn zal lonen. Misschien overdrijf ik een beetje, maar ik zou zeker geen 15-20000 km rijden met dezelfde olie.
Overigens was het olieverbruik in die 4500km nog geen halve liter.


Ik heb ook gelijk de achterbanden vervangen. Deze waren na 7000km helemaal op. Voorbanden kunnen nog 3000km mee schat ik in. Nieuwe banden zijn Michellin pilot super sport.
Verder ook gelijk de handremkabel afgesteld en zijn de ruitenwissers vervangen.
Kosten: €960


De BMW specialist zag dat de hardyschijf binnenkort aan vervanging toe was. Wegens tijdgebrek hebben we besloten om het bij de volgende grote beurt aan te pakken.

Verder niet veel bijzonders te melden. Auto rijdt nog heel goed en ik ben er nog steeds verliefd op.

In juni dit jaar staat een grote beurt gepland. De volgende zaken worden aangepakt:
- Het leer van de voorstoelen vervangen
- Nieuwe voorbanden
- Hardyschijf en tussenlager
- Alle rubber onder de auto
- Alle rubber rondom de autoportieren en ramen
- Nieuwe bobines (alle 8)
- Een detailer zal mijn auto weer zo goed als nieuw uit laten zien. Verder worden alle krassjes weggewerkt
- Nieuwe schokdempers (mogelijk ga ik voor Bilstein b16 (pss9)
- Nieuwe olie en filters
- APK
- Nieuwe koplampen.

Verder wordt de auto nog eens goed nagelopen om te kijken of alles 100% in orde is. Voor mij moet het zo goed als perfect zijn, anders ben ik niet tevreden.

Make-over

  • 263.500 km

Ik heb lang moeten nadenken over de toekomst van de M5. Zal ik de auto origineel houden of moet ik de M5 aanpassen naar mijn smaak? Na lang wikken en wegen heb ik een besluit genomen: gaan met die banaan!

Begin juni heb ik de auto bij de BMW specialist achtergelaten met een lange lijst aan aanpassingen, onderhoudspunten, etc. Daarnaast heb ik ook aangegeven dat de specialist alles moet aanpakken wat aangepakt moet worden.
De volgend punten zijn aangepakt:
- Auto compleet overgespoten;
- Nieuwe koplampen;
- Leer van de voorstoelen vervangen;
- Nieuwe raamlijsten;
- Stage 2 supercharger van Evolve;
- Custom high flow sportcats, X-pipe en einddempers van FOX
- Lichtgewicht vliegwiel en sportkoppeling van OS Giken;
- Nieuwe hardyschijf;
- Schroefset van Bilstein (B16);
- Powerflex rubbers voor de draagarmen;
- Nieuwe afdekkingen van alle bodemplaten;
- Nieuwe motorsteunen;
- Nieuwe brandstoffilter.
- 8 nieuwe Bobines;
- Nieuwe voorbanden van Michelin pilot supersport
- Big brake kit voor de achterremmen (356x28mm met 6 zuigers en stalen remslangen)
- APK
- Nieuwe gordelspanner
- Nieuwe vloermatten en kofferbakbekleding;
- Nieuwe stuurkogels en stuurstang:
- Alle vloeistoffen verversen;
En nog een hoop andere, relatief kleine dingen.

Ik zal ook meteen een er bij zetten waarom ik voor deze aanpak en deze producten heb gekozen:

Het plan bestond uit twee delen: de auto in showroomstaat krijgen en de auto voorzien van meer vermogen. Voor het eerste gedeelte was het niet zo moeilijk. Een professionele spuiterij heeft mijn auto helemaal uit elkaar gehaald, geschuurd, beginnende roestplekjes aangepakt (oa achter tankdop, e39 kwaal) en de hele auto overgespoten (koste 6325,24 ex btw). Ook meteen nieuw koplampen geplaatst (850€ ps ex btw), zodat de auto er helemaal nieuw uitziet. En natuurlijk de leren bekleding van de voorstoelen vernieuwt, omdat het interieur moet kloppen met het exterieur. De velgen waren vorige jaar al gepoedercoated. Dus dat hoefde niet aangepakt te worden.

Voor het vermogen opkrikken waren er een paar opties:
Een spaghettispruitstuk (30-40 pk extra)
Andere nokkenassen, inlaat en uitlaat traject aanpassen (60-80 pk)
Of een supercharger plaatsen.
Het laatste sprak mij het meeste aan.
Na lang onderzoek gedaan te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een supercharger wil met Intercooler. Er waren 3 opties, namelijk:
RK autowerke stage 2
Evolve stage 2
Rms stage 2

Verder maakt ESS ook hele goede en betrouwbare kits. Omdat de stage 2 kit geen intercooler heeft, maar een water/methanol kit en je die telkens moest bijvullen, heb ik die links laten liggen.

Uiteindelijk heb ik voor de kit van Evolve gekozen (€12.000). De Rotrex supercharger sprak mij erg aan. Ook de reputatie van Evolve speelde een grote rol bij het kiezen van de supercharger. Deze supercharger wordt door verschillende forums (oa M5board) geprezen.

Omdat deze supercharger het vermogen kan laten toenemen tot 580-630pk, moest de auto op alle fronten aangepast worden, zoals de ophanging, remmen, koppeling en vliegwiel. Deze waren nog allemaal goed (achterremmen waren vorige jaar compleet vervangen), maar zouden het niet lang volhouden met al dat vermogen.

Voor de ophanging heb ik voor Bilstein (€2100) gekozen, omdat deze een van de beste zijn die op de markt te verkrijgen zijn. Ik kon kiezen tussen KW3, Bilstein en Ground Control. Allen waren topproducten, met veel instelmogelijkheden. De Bilstein kon je, naast de hoogte verstellen, ook se hardheid in 9 standen instellen. Uiteindelijk hiervoor gekozen (KW3 had zelfs nog meer instelmogelijkheden, maar dat was overkill). Uiteraard ook de rest van de ophanging vernieuwt/versterkt.

Omdat de koppeling van de M5 een zwakke plek was, heb ik die meteen ook versterkt. OS Giken (€2200) maakt topproducten voor rally en drift auto’s. Deze kunnen het nieuwe vermogen makkelijk aan. De koppeling en vliegwiel waren pas 2 jaar oud, hebben nog geen 20.000km gelopen en waren in zo goed als nieuwe staat. Maar nu ik toch bezig ben, heb ik besloten om dat meteen ook gelijk mee te pakken.

Het uitlaattraject van een e39 M5 zorgt voor veel restrictie. Vandaar dat ik dat ook gelijk heb aangepakt (2900€). De motor kan hierdoor beter uit ademen.

Om met hoge snelheden goed te stoppen heb ik achter ook een bbk gemonteerd. Deze kosten ruim €2000 en zijn zwevende remschijven met 6 zuigers. Voorin had ik al een bbk met 8 zuigers.

Dit was het in grote lijnen. De tuning bestaat niet uit goedkope onderdelen. Ook heeft het geen negatieve gevolgen voor de betrouwbaarheid, zolang je de auto goed behandeld en goed onderhoud. De kosten zijn deze keer inderdaad behoorlijk hoog (ver boven de 30k). Maar het is wel precies zoals ik het hebben wil.



Auto staat nog steeds bij de specialist. We wachten nog op de supercharger en de schroefset. Beiden worden midden september geleverd. Ik ben benieuwd hoe de auto zal rijden!
Begin november staat een grote trip geplant door Oostenrijk en Italië. Dan volgt een volledige review (nu lijkt het te veel op een log).

27-11-2019
Helaas duurde het allemaal langer dan verwacht. We moesten ruim 3 maanden wachten, voordat de supercharger geleverd werd.
De supercharger is deze week gemonteerd en uitgetest.
Volgende week op de rollenbank om te kijken hoeveel vermogen de M5 levert.
Voor de montage van de supercharger werd het vermogen opnieuw gemeten. Deze was 408 pk. Dat is 14 pk meer dan voorheen. Vermoedelijk komt door de high flow katalysatoren.
Verder zijn er nog wat aanpassingen verricht, zoals bijvoorbeeld nieuwe einddempers.

Ondertussen heb ik een e60 M5 gehaald van 2008 (lci). Deze staat nu ook bij de BMW specialist (zie laatste foto) en wordt binnenkort aangepakt. Ook hiervan zal ik een review schrijven, wanneer de tijd rijp is.
Ik hou jullie op de hoogte!

Na de make-over

  • 266.000 km

Op 28-01-2020 kon ik mijn auto eindelijk ophalen.
Mede door de supercharger is het project flink uitgelopen.
Het leveren duurde 3 maanden. Daarnaast was de kit niet compleet, waardoor het nog wat extra tijd heeft gekost.
Nadat de auto 'af' is, werd ie nog uitvoerig getest en door Evolve op de rollenbank softwarematige aanpassingen verricht, waarbij de auto 10 runs op de rollenbank heeft moeten afleggen.
Het vermogen kwam bij de laatste run uit op 572.5 pk en 653 NM koppel.
Volgens Evolve zou het vermogen 10-20 pk hoger liggen, maar door de 10e run werd de auto te warm, waardoor de meting wat lager uitviel. Ook zou icm een spaghettispruitstuk het vermogen verder toenemen.
Dit staat ook bij mij op de planning. Echter maakt Evolve de spruitstukken alleen als er minstens 3 bestellingen zijn. Dus dit wordt nog even wachten.

De auto is nu compleet getransformeerd en rijdt daardoor heel anders.
Bij normaal rijden, merk je niets van de supercharger, maar bij vol gas vliegt de auto naar voren. Je wordt de stoel ingedrukt en dat voelt behoorlijk angstaanjagend aan. Hoe hoger in de toeren, hoe sneller de auto is en voelt. Wielspin met vol gas in de derde versnelling is eerder regel dan uitzondering. Als de Mischelin pilot super sport op zijn, dan zal ik over gaan op semi slicks.

Het karakter van de auto is nauwelijks veranderd; nog steeds een flinke bak koppel op de lage toeren en naar mate het toerental stijgt, stijgt het vermogen ook. Ook bij hogere snelheden trekt de auto nog heel vlot door (van 250-290km/u).
In de auto merk je niet veel van de supercharger, behalve bij gas los laten, wanneer de blow off valve zijn werk doet.

Omdat het uitlaattraject is aangepast, is het geluid veranderd. Met het verwijderen van de einddempers, klonk de auto als een zware V8 (Zware V8 geroffel), maar ongeraffineerd. Nu het uitlaattraject flink is aangepast, heeft de auto een iets hogere toon, klinkt een stuk subtieler en is ook prettiger om aan te horen.
Het mooie hiervan is dat bij lage toeren de auto nauwelijks harder klinkt dan origineel.

De ophanging is een stuk stugger, maar niet oncomfortabel. Het verbaasde me dat dit best comfortabel is. Auto helt niet over in bochten en voelt daardoor ook heel vertrouwd aan. De auto is iets lager dan standaard. De ophanging heeft 9 instelmogelijkheden voor de hardheid. hij staat nu op 4 (1 is extreem hard. 9 is zacht, te vergelijken met origineel).

Het enige waar ik aan moest wennen is de koppeling. Die is nu een stuk zwaarder, grijpt later in en lijkt op een aan/uit knop. Je voelt de overgang niet. Dit vergt wat oefenwerk. Ook soepel optrekken vanuit stilstaan gaat niet altijd even makkelijk. Ik verwacht dat ik na verloop van tijd dit goed kan beheersen. Verder maakt het lichtgewichte vliegwiel wel een geluidje. In het Engels noemen ze het gear lash. Ik kan er geen juiste benaming vinden in het Nederlands maar het klinkt alsof je (zachtjes) metaal tegen elkaar hoort schrapen. Het geluid is minimaal en je hoort het alleen wanneer de auto stil staat en in neutraal geschakeld is.

Als ik dit moet samenvatten: De auto is beduidend sneller dan origineel, heeft een betere wegligging en communiceert daardoor een stuk beter. De auto heeft wel iets in comfort moeten inleveren. Dit komt voornamelijk door de zware koppeling en lichtgewichte vliegwiel.

En nu kort vergelijken met de e60 M5:
Standaard voelt de e39 M5 sneller aan tot zeker 100-130 km per uur. Daarna zal de e60 winnen. Ook de passagiers de meereden, merkten op dat de e39 sneller aanvoelt.
Dit komt grotendeels door het hoge koppel van de e39 M5.

Nu heeft de e39 M5 veel meer koppel en pk's dan de e60 M5 en voelt een stuk sneller aan. Ook op idiote hoge snelheden.
Ik heb nog geen cijfers (heb een Vbox meter gehaald en zal na verloop van tijd beide auto's uitvoerig testen en met elkaar vergelijken).

Kosten:
Voor de geïnteresseerden die willen weten wat het allemaal gekost heeft: €39846,66 bij de garage afgetikt (waarvan iets meer dan de kwart arbeid is). Dat is exclusief de supercharger €12.000 En de big brake kit voor ruim €2000. Bij elkaar zo’n 54K.


Het voordeel hier van is dat ik goeie vrienden ben geworden ben met de garage. ;)


Verder updates en filmpjes volgen op zeer korte termijn.
https://www.youtube.com/watch?v=EeThEAdhOs0

Geluid stationair: https://www.youtube.com/watch?v=jFC87guFK00

Op de rollenbank: https://www.youtube.com/watch?v=rxImFoPRVTg


Op de rollenbank (met de supercharger, maar voor het software matig afstellen): https://www.youtube.com/watch?v=dPwppi2AEDA

Make over II

  • 270.000 km

Uiteraard ben ik niet stil blijven zitten.

Ergens in april heb ik mijn auto mij de BMW specialist achtergelaten voor een beurt en wat kleine dingen.
Ik kwam onaangekondigd en gaf aan dat ik geen haast heb. Ik zal de auto daar achterlaten en zij zullen mijn lijstje op hun gemak afwerken, wanneer zij daar tijd voor hadden.

Het lijstje:
- Het hele interieur aanpassen. De voorstoelen waren al vernieuwd, maar je zag verschil tussen de voor- en achterstoelen. Daarom ook gelijk maar de achterbank, de portieren, het dashboard en het stuur aangepakt. Alles wat los kan, is eruit gehaald en opnieuw met leer bekleedt.

- Nieuwe achterbanden. De Michelin (nog geen 8.000km oud) banden waren helemaal op. Nu heb ik voor Toyo R888R gekozen in de maat 275/35/18. Met deze banden had ik goeie ervaringen en hoop dat ze het vermogen van de Supercharger beter aankunnen.

- Spaghettispruitstuk van Supersprint. Vorige jaar had ik al bij Evolve aangegeven dat ik de spruitstuk van ze wilde kopen (Evolve Medusa headers). Ze zouden ze pas laten maken wanneer er 3 kopers zich melden. In maart nog eens aan ze gevraagd. Ze zouden het in april leveren. In mei nog gevraagd hoe ver ze waren. Ik kreeg als antwoord dat ze begin juni geleverd worden. Midden juni nog steeds niks gehoord. Daarom maar een bestelling laten plaatsen bij Supersprint. De levertijd was 4 weken. Uiteindelijk hiervoor gekozen, omdat ze meer duidelijkheid verschaffen in de levertijd. Overigens maakt Supersprint ook de spruitstukken van Evolve.
Na het monteren van het Spuitstuk zal de auto op de rollenbank getest worden.

Verder:
- Zonnescherm achter deed het niet. Deze laten vervangen.
- Auto detailen en een glascoating overheen.
- Olie verwisselen en filter vervangen.
- Auto verder helemaal nalopen.



In de 3 jaar dat ik de auto bezit, heb een paar bekeuringen ontvangen wegens te hard rijden. De boetes variëren van een paar tientjes tot €200 en één uitschieter van ruim €300. Gemiddeld eens in de 4-5 maanden ontvang ik een boete, wat ik overigens wel netjes vindt.
Ook ben ik een aantal keren staande gehouden, omdat ik te snel reed, maar ben tot nu toe altijd gematst. Hieronder volgt de twee meest memorabele staand houdingen:

Op de terugweg van vakantie reed ik met een veel te hoge snelheid de grens over van België naar Nederland. Het was tegen 02:00 uur en de weg was nagenoeg leeg. De snelheid die ik haalde, was te hoog om het hier op te schijven. Vanuit mijn ooghoek zag ik een wagen invoegen, maar ik reed met zo’n vaart dat ik er snel voorbij was en er verder geen aandacht aangaf.
Niet veel later (denk 1-2 km verder) veranderde ik van gedachte en snelheid. Ik remde naar 130 en reed op dat tempo verder. Enkele ogenblikken later kwam er een wagen mij keihard naderen en remde vlak achter mij af. In mijn binnenspiegel zag ik het bordje branden met Stop Politie. De onopvallende politiewagen haalde mij toen in en ik moest op de vluchtstrook stoppen. De twee agenten stapte uit, waarna 1 heel boos naar mij toe kwam en vroeg om mijn auto papieren. Op dat moment dacht ik: chips, nu ben ik mijn rijbewijs kwijt. Ik gaf hem mijn papieren en hij verdween uit mijn zicht. Na een minuut of 2-3 (wat voor mij veel langer leek) kwam de agent terug. De agent vertelde dat ik erg veel geluk had, omdat zijn auto te langzaam is en hij mij niet bij kon houden. Hierdoor had de agent geen geldige trajectmeting kunnen meten. Ik was erg opgelucht en mocht verder mijn reis vervolgen. Wel kreeg ik een waarschuwing. Uiteraard reed ik toen netjes 120 km per uur.

Een paar maanden later in de piek van de corona crisis, was ik na een drukke werkdag (0700-23:15) met 3 vrienden gaan toeren. Ik had mijn vrienden lang niet gezien en wilde wat bijkletsen.
Ook toen reed ik een stuk harder (lees veel te hard) dan gewoonlijk (ook hier was het vrij rustig). Ik moest een afslag nemen en remde geleidelijk naar een fatsoenlijke snelheid. Vanuit mijn binnenspiegel zag ik een politiewagen die mij dwong te stoppen. De agent liet me uitstappen en vroeg waarom ik zo hard reed. Aangeven dat ik na een drukke werkdag wat ontspanning zocht. Toen de agent vroeg wat voor werk ik deed, gaf ik aan dat ik in de zorg werk en daardoor nauwelijks rust en ontspanning heb. De agent vroeg toen waarom we met zijn vieren in de auto zaten, terwijl je maar maximaal met zijn tweeën in mag zitten. Ik gaf aan dat ik mijn vrienden heel lang niet heb gezien en nu toevallig de kans daar voor had.

Daarna had de agent een aantal vragen over de auto. Hij was zichtbaar onder de indruk. Na afloop zei de agent tegen mij:
Ik laat je gaan, maar op één voorwaarde: wanneer je wegrijdt, wil ik dat je hem helemaal open trekt. Ik wil de V8 horen.
Even dacht ik dat hij een grapje maakte, maar de gezichtsuitdrukking van de agent veranderde niet.
Ik stapte in en deed mijn best om de agenten een mooie show te geven. Vanuit de binnenspiegel zag ik dat beide agenten mij bleven aanstaren, totdat ik uit het zicht verdween.




Verder heb ik niet veel toe te voegen over de auto.
Auto rijdt perfect. De koppeling voelt niet meer zo zwaar aan (of ik ben er gewend aangeraakt of de koppeling moest ingereden worden).
In oktober zal ik 2 weken op vakantie gaan. Ik ben er alleen nog iet over uit met welke auto ik die reis zal maken. Mocht ik met deze wagen op vakantie gaan, dan zal ik de auto iets verhogen en de demping wat zachter afstellen, om zo het comfort voor een lange reis te optimaliseren.

Vakantie

  • 276.000 km

De auto terug gekregen van zijn beurtje. De M5 werd weer verwend.
Hieronder een lijst met wat er is aangepakt:
- Zo kreeg de M5 een spaghettiespruitsuk van supersprint (een prachtig ding, jammer dat ie alleen te zien is als je onder de auto staat);
- Olie en filter ververst;
- Stekker van het zonnegordijn achter vervangen;
- 2 nieuwe banden (Toyo R888R);
- Apk;
- Remmen schoongemaakt en ingevet;
- Het Leer van het interieur volledig vernieuwd (denk aan het stuur, deurpanelen, achterbank, dashboard, middenconsole en zo’n beetje alles wat je aan kan raken- de voorstoelen waren vorig jaar al vernieuwd);
- Nieuwe ruiterwissersarmen;
- Nieuwe spiegelglas;
- Auto is tijdelijk 1.5cm verhoogd (voor vakantie naar Italie);
- Nieuwe accu.


Prijs €12.764,56 (het leer en het spuitstuk was de grootse kostenpost).

Nadat het spruitstuk gemonteerd was, is de auto op de rollenbank getest. Nu levert de auto 603.4 pk (was eerst 572,5pk). Dat is een stijging van 30 pk. Het verschil zat hem, voornamelijk in de hoge toeren, zo boven de 5500 toeren. De V8 had nu ook een diepere roffel wat hem niet misstaat.

Merk ik het verschil?
Het enige verschil wat ik merk is dat de toerenteller boven de 6000 toeren heel snel naar zijn begrenzer springt, zo snel, dat ik de eerste paar keer dat ik hard reed hem in de toeren begrenzer joeg (voorheen nog nooit gebeurd).


Ik zou ook de auto verwennen met polijsten en een glascoating. Uiteindelijk besloten om dit na mijn vakantie te doen.


Vakantie
Met de auto naar het midden van Italië geweest wat een rit is van een slordige 1500km.
Het was heerlijk rijden. In Italië nog eens een kleine 3000 km afgelegd (In 8 dagen). Het was een waar genot om erin te rijden en ik genoot van iedere kilometer. Je stapt er niet vermoeid uit en je kan prima mee met het verkeer. Het verbruik op de heenweg via Duitsland en Oostenrijk (mooie bergpassen) was 1L: 7.8km.
Op de autobaan lag mijn snelheid tussen de 150-180 met zo nu en dan een uitschieter naar de 220. Op die snelheden gaf de auto geen krimp.
Ook veel complimenten van de Italianen gekregen. Net of ze wisten dat het spruitstuk daar vandaan kwam.

Verder is de M5 best praktisch. De kofferbak is groot genoeg voor flink wat bagage (goed kunnen shoppen daar). Het enige is dat ik iedere dag moest tanken en soms zelfs 2x per dag. Maar dat mag geen naam hebben. Daarnaast was de M5 iets verhoogd (waarschijnlijk op dezelfde hoogte als origineel of wellicht ietsjes lager). Hierdoor helemaal geen problemen gehad met slechte wegen, kuilen, etc..

Ik wil nog een keer met deze M5 een rondreis maken richting de Balkan, daar schijnen ze ook mooie wegen te hebben.

Op korte termijn staat nog een beurtje gepland

Beurtje

  • 277.000 km

Na de vakantie was het weer tijd op de auto te verwennen. Gezien ik in de winter niet in de BMW rijd, kon ik een lijstje aan upgrades samenstellen en voor een langere tijd de BMW bij de garage achterlaten (z'n tweede huis).
De volgende onderdelen zijn vervangen en/of aangepakt:
- Grote beurt (bougies, diffolie, versnellingsbak olie, motorolie, remvloeistof Castrol race en alle filters vervangen);
- Nieuwe achterlampen
- Nieuwe radiator
- Nieuwe ventilator
- PDC voor ingebouwd (origineel BMW)
- Carbon splitter
- Carbon diffuser
- Carbon GTR motorkap van Seibon en deze laten overpuiten
- Auto laten polijsten en een glascoating overheen voor de lak, kunststofdelen, remklauwen en ramen (hardheid 10)- ziet er prachtig uit!
- Nieuwe sierlijsten voor het interieur
- Software verder geoptimaliseerd (ivm het spaghettispruitstuk)
- En nog wat kleine dingetjes.
- Verder is de auto weer verlaagd net zoals van voor de vakantie (1.5cm).

Prijs voor dit alles was: €18.572,76

Voor de motorkap moesten we een paar maanden wachten (komt uit de VS).

Ivm drukte zal de kilometrage helaas heel langzaam stijgen. Wanneer de mogelijkheid zich weer voordoet, zal ik dit beest in het buitenland ‘uitlaten’.

Wat ik trouwens echt gaaf vindt, is wanneer ik achter het stuur zit, ik de buldge van de GTR motorkap zie uitsteken. Hoewel de buldge vrij subtiel is, vind ik het toch imponerend en geinig tegelijk.

De auto is naar mijn inziens helemaal af. Ik zou niet weten wat ik er verder aan zou moeten passen. Hij rijdt, remt en stuurt beter dan origineel en ziet er ook nog eens beter uit ook.
Wat eventueel mogelijk is, is om het sperdifferentieel te vervangen voor een betere variant zoals Os Giken of Quaify.
Wat ook nog kan, en dit is wel extreem, is een SMG3 of een DCT er in lepelen.
Echter ben ik wel gek op de handbak en vind ik dit wel een drastische ingreep. Aan de andere kant, met een DCT of SMG 3 zal het schakelen een stuk sneller en feller gaan.
Ik zal hiervoor nog de tijd nemen om er goed over na te denken.

Volgende week donderdag staat er een afspraak gepland om de auto op de rollenbank te testen. Daarna zal ik waarschijnlijk de remblokken upgraden naar blokken van Pagid.

Nieuwe foto's van na de glascoating geüpload. Geniet van uitzicht! ;)

Beurtje

  • 278.000 km

Helaas heb ik niet veel gereden met de wagen ivm drukte.
Wel wat dingetjes vernieuwd. Voor mijn doen is het vrij bescheiden gebleven.
- Auto uitgelijnd;
- Castrol SRF Racing remvloeistof;
- Pagid remblokken voor de voorremmen
- Nogmaals op de rollenbank en software verder geoptimaliseerd (koppel gestegen naar ruim 700nm bij 3500-6500 toeren per minuut);
- Wat kleine dingetjes.

Kosten was dit keer vrij bescheiden, namelijk: €1363,15.

De auto voelt nog wat sneller aan nu de software verder is geoptimaliseerd. Je hebt een bak koppel onderin, maar het vermogen stijgt behoorlijk lineair tot en met 7200 toeren per minuut. Bij de laatste 1500 toeren heb je het gevoel dat je in een vliegtuig zit vlak voor het opstijgen.

In juli zal ik samen met mijn ouders en jongere zusje (11-jaar) op vakantie gaan naar Spanje.
Vlak hiervoor zal ik de auto ietjes aanpassen ( 1.5cm verhogen, etc.), zodat de M5 geen hinder ondervindt op de onverharde wegen en het ook voor mij ouders wat comfortabel is.
Ik kijk er nu al naar uit (naar de rit wel te verstaan. De vakantie is een bonus).

Nog een beurtje vlak voor de vakantie

  • 279.000 km

Nog een klein beurtje vlak voor de vakantie.
Auto is helemaal nagelopen.
Temperatuur sensor is vervangen ( 2 stuks ), airco is gevuld en gevacummeerd en de auto is 1.5cm verhoogd.

Verder wat kleine dingetjes nagelopen.
Kosten: €588
De auto is er helemaal klaar voor!

Binnenkort komt er een filmpje van autoblog waarin ze in de M5 rijden.
Het is een leuke filmpje!

Na de vakantie

  • 284.000 km

Een korte vakantie met de M5 gehad.
Tripje naar Spanje met mijn ouders.
Auto heeft het goed uitgehouden.
Wanneer het verkeer het toe liet, werden er snelheden bereikt van 190-230. Anders was het cruisen met 160-180. Auto was comfortabel en mijn ouders hadden nergens last van.
Met een volle tank 70L reed ik tussen de 400 en 520km.

Bij elkaar een kleine 4000 km afgelegd.
Zondag nog eff een dagje het circuit geweest en daarna krijgt de auto een beurtje.
De Pagid blokken bevallen erg goed. Ze zijn prijzig (450 ex btw voor alleen de remblokken voor). Maar remmen erg goed. Vooral als z eiets zijn opgewarmd.
Bij koud remmen, waarbij je zachtjes tot stilstand komt, piepen ze iets.

Verder geen noemenswaardige dingen te melden.

In november krijgt de auto andere kleppen en klepstoters en nog wat kleinere aanpassingen.

Beurtje voor de vakantie

  • 285.000 km

Eigenlijk niet veel te melden.

De auto is bij de garage in Zwolle afgeleverd voor het volgende:
APK
Olie en filter
Alle vloeistoffen controleren
Nieuwe achterbanden (Toyo R888R)
Auto iets verlaagd
Powerflex rubbers voor het differentieel mounting
Massief aluminiumbus voor de voorste diff ophanging
Sperdifferentieel van Os Giken
Uitlijnen
En nog wat kleine dingetjes.

De uitlaat is eruit en weer volledig op maat vanaf het spruitstuk tot de einddempers. De Diameter van de hele uitlaat is van 63mm naar 70 gegaan. De X-pipe is nu voor de katalysatoren geplaatst ipv er achter. De race cats zij nu meer naar achter verplaatst).


Reden voor dit alles ismom de backpresure te minimaliseren.
Prijs was €9373,88.


De Titaniumkleppen en klepstoters zullen na de vakantie komen. Samen met dikkere stabilisator stangen.


Begin november ga ik alweer met de M5 naar Italië (Modena en daarna Napels). Het zullen weer leuke kilometers worden.

Beurtje

  • 291.500 km

In November naar Napels met de M5. Onderweg lol kunnen hebben met een niet standaard 335D, Ferrari 458 en een RS4 van de laatste generatie. De 335D had er zin in en na een paar sprintjes zwaaide de langharige Fransman vriendelijk een enthousiast, alvorens hij de afslag nam en uit het zich verdween.
De Ferrari (weet niet meer of dat het in Frankrijk of Italië was) had er niet zo veel zin in en ging waarschijnlijk niet voluit.

De auto heeft zich tijdens de vakantie netjes gedragen.
actieradius op de snelweg verschilt en is afhankelijk van de rijstijl. Met een volle tank van 70 L doe ik gemiddeld 450km (+/- 50km).
Bij terugkomst de auto weert iets verlaagd.

Verder niet veel te melden. De auto gedraagt zich netjes; geen defecten, rammeltje oid.


De auto is in de tussentijd door de mannen van AutotopNL getest. HEt was een leuke ervaring en heel gezellig om met de jongens te kletsen over auto's.
Echter vond ik na het zien van de videobeelden, de auto niet zo snel. (100-200 in 8.8sec)
Na een rollenbank test bleek dat auto over 520 pk te beschikken. De overige 80 paarden zijn de hord op.

De auto is naar de garage gebracht voor de kleppen en de klepstoters, samen met wat andere dingetjes. De boostleak zal ook gelijk aangepakt worden, om zo het vermogen weet terug te krijgen.


Een update volgt.

Beurt

  • 292.000 km

De laatste periode nauwelijks met de M5 gereden.
Wel een beurt waarbij de kleppen en klepstoters preventief zijn vervangen. De boostleak is meteen verholpen.
Verder een beurtje waarbij alle vloeistoffen zijn vervangen inclusief oliefilter en zijn de Vanos lagers opnieuw afgesteld.

De auto opnieuw op de rollenbank: 586,7 Pk en 700 nm koppel.

Prijs was €6058,46

Eigenlijk niks te melden verder. De auto rijdt zoals het hoort.

Eind september volgt er een rondreis door Oost-Europa waarbij ik ook de Transfagarasan weg in Roemenie zal nemen. Vooraf uiteraard een beurtje en de auto laten nalopen.

Hoe het er verder naar uitziet, lijkt het dat de M5 (op de vakantie na) jammer genoeg niet veel gereden zal worden dit jaar.

Kleine beurtje

  • 295.000 km

Apk en beurtje,
Ongeveer 2500 km gereden sinds laatste beurt (8 maanden terug).
Ik merk dat ik niet zo vaak meer in de M5 rij. Enerzijds komt het door drukte en weinig vrije tijd, anderzijds door mijn Yaris GR. De Yaris is wat dat betreft een stuk praktischer voor korte afstanden, woon- werkverkeer en ook nog eens leuk in de bochten.
Een andere reden waardoor ik minder in de M5 rij, is doordat ik alles heb aangepast wat ik aangepast wilde hebben. De auto is af. Er hoeft niets aangepast te worden en ik verwacht de komende jaren niet dat er iets kapot/versleten zal gaan (op banden en remmen na).
Het aanpassen en verbeteren vond ik het leuks om te doen. Nu ik zo’n beetje alles gehad heb, merk ik de M5 vaker laat staan.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het nog steeds een bijzondere wagen, een alleskunner en een compromisloze asfaltvreter. Het geluid, de acceleratie en de beleving is fenomenaal.
Het is zeker geen GTR met 800pk plus, maar voor een relatief praktische wagen van 22 jaar oud, is het best indrukwekkend.

De olie en filter zijn verwisseld en de wagen kreeg 4 nieuwe sloffen: deze keer zijn het de Cup 2 geworden van Michelin. Tijdens de Apk merkte de monteur dat de Co2 te hoog was. Lambdasondes zijn vervangen (€350 ex btw) en klaar is kees.

Totaal prijs €2830,44


De M5 zal nu zijn winterslaap houden en ergens in het voorjaar haal ik hem er uit.
Zo nu en dan denk ik wel eens om hem te verkopen, maar ik denk dat ik daarvan spijt zal krijgen.


Ik verwacht de komende periode geen kosten meer.
De remschijven en rembokken voor en de remblokken achter zullen bij de volgende beurt aan de beurt komen.
Verder verwacht ik dat het rustig zal blijven en de kilometers niet veel meer zal stijgen.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens