BMW 520i Executive (1997)
Zakelijke basis
Met de 520i heeft BMW een 5-serie met een prijs van net onder de f 83.000. Voor deze test beschikten we over een 520i Executive, waaraan een prijskaartje hangt van ruim f 93.000.
Het meubilair past bij een auto van deze klasse. Ook op lange ritten is het er goed op uit te houden, daar doet het ontbreken van een lendensteun niets aan af. Over het ruimte-aanbod voorin hebben we geen klachten; dat is dik voor elkaar.
Ook op de achterbank hoef je geen grote klachten te verwachten als je er volwassenen parkeert. De hoofdruimte is niet overbemeten, maar de benen hebben met anderhalve decimeter afstand tussen de knie'n en de rugleuning van de voorstoel ruim voldoende bewegingsvrijheid. Achterin zijn er drie hoofdsteunen en ook een driepunts gordel voor de middelste passagier.
De kofferbak geeft flink de ruimte aan bagage. Een lage tildrempel en een grote klep staan garant voor makkelijk beladen. BMW heeft de scharnieren netjes buiten de kofferbak zitten, zodat ze de bagage niet kunnen beschadigen. Een in delen neerklapbare achterbankleuning kost bijna f 1600 extra.
Comfort inclusief
Van een auto in deze klasse mag je een hoogstaand comfort verwachten. We hadden het al over de goed zittende stoelen, maar de vering/demping draagt natuurlijk ook zijn steentje bij. De BMW verloochent zijn sportieve imago niet met een iets stugge vering. Als het op rust in het interieur aankomt, scoort de 520i ook hoog. Hij is z- muisstil...
Standaard voorziet BMW de 5-serie van een elektronische temperatuurregeling voor de verwarming. Bestuurder en passagier kunnen elk hun eigen temperatuur instellen.
In de BMW waan je je in een heuse cockpit. Het dashboard is om je heen gebouwd en munt uit door goede afleesbaarheid en ergonomisch verantwoord design. De radio met grote, makkelijk op de tast te bedienen knoppen zou een voorbeeld moeten zijn voor de audiobranche. Bergruimte voor klein grut is er genoeg en op de afwerking valt niets af te dingen.
Ondanks het feit dat de cilinder-inhoud maar twee liter bedraagt, weet de BMW door een sublieme Cw-waarde (slechts 0,27) een hoge topsnelheid te bereiken. De motor valt in negatieve zin op door het volledig ontbreken van trekkracht beneden de 3200 toeren. Ze willen het bij BMW niet weten, maar de 80-120-sprintjes legt de 520i af in dezelfde tijd als de... Skoda Felicia 1.6. Voor zo'n potente auto valt een verbruik van gemiddeld 1:9,8 nog niet eens tegen.
De 520i heeft een bijzonder prettig schakelende vijfbak: veel gevoel en uiterst nauwkeurig. BMW stuurt de aandrijving traditioneel naar de achterwielen. In tegenstelling tot je verwachtingen gaat hij volledig neutraal snoeihard door een bocht. Zelfs als je het tractiecontrolesysteem uitschakelt, treedt er geen overstuur op. Samen met de fijngevoelige besturing maakt dat de 520i tot een fantastische rijmachine. Remmen doet hij als de beste, in noodsituaties geassisteerd door ABS.
Wie tegenwoordig een 5-serie BMW koopt, hoeft niet meer op een houtje te bijten. De standaarduitrusting omvat onder andere ABS, tractiecontrole, zes airbags, elektrisch bediende voorportierruiten en spiegels, centrale vergrendeling, leren stuur, buitentemperatuurmeter, verwarmde buitenspiegels, radio-cassettespeler met zes speakers, derde hoofdsteun en driepuntsgordel achter, verstelbaar stuur, elektrische zijruiten achter, automatisch dimmende binnenspiegel, verlichte make-up spiegels, uitgebreide boordcomputer en elektronische temperatuurregeling. Voor wie dat nog niet genoeg vindt, is er altijd nog de Executive-variant (Metallic lak, alarm met afstands-bediening, wortelnotenhouten panelen, mistlampen voor, automatische airco, multifunctioneel stuurwiel, cruisecontrol).
BMW heeft met de 5-serie de lat in deze klasse weer een stuk hoger gelegd. Niet voor niets wordt die BMW momenteel gezien als de beste auto in zijn soort. Het is jammer dat de tweeliter motor zo weinig trekkracht onderin heeft; wij zouden kijken of er ruimte op de begroting is voor de zes mille duurdere 523i. Dan heb je de perfecte auto.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 520i Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.064 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.775 mm / 1.800 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.445 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,9 s / 14,7 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 215 g/km |