BMW M440i Gran Coupé - Eerste rijtest
Machtige liftback
De nieuwe BMW 4-serie Gran Coupé deelt zijn carrosserie met de volledig elektrische BMW i4. Vervolgens lijken de overeenkomsten snel op te houden. De aandrijftechniek in de grote liftback is namelijk nog duidelijk van het klassieke soort. Is dat anno 2021 een beperking?

Genoeg reserve
De Gran Coupé debuteert met conventionele aandrijflijnen in een klassieke opzet: in lengte geplaatste verbrandingsmotoren met een verder verfijnde achttraps automaat. Elektromotoren zijn er nog niet bij. Een tweeliter benzinemotor is er naar keuze met 184 pk of 245 pk en een tweeliter diesel is goed voor 190 pk. In beginsel zijn dit allemaal achterwielaandrijvers, al is de diesel ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Vierwielaandrijving is standaard bij de bij 374 pk en 500 Nm piekende drieliter zescilinder benzinemotor. Die krachtbron levert zijn prestaties over een heel breed toerengebied en is samen met de automaat altijd direct bij de les. Dit vormt een directe bijdrage aan een groot rijgenot, er is altijd genoeg reserve. Normaliter worden de aandrijfkrachten keurig over de vier wielen verdeeld, maar wanneer het dynamischer moet/mag hebben de achterwielen een leidende rol. Dat sluit keurig aan op het standaard M Sport-onderstel (een optie bij de viercilinder-versies). Voor wie er prijs op stelt: je kunt met deze keurige hatchback – of liftback zo je wilt – lekker comfortabel van A naar B, zonder dat het direct al te gezapig wordt. Maar de veren, uitslagafhankelijke schokdempers, stabilisatoren, rubbers, besturing en wielgeometrie zijn dusdanig afgestemd, gekalibreerd en/of geprogrammeerd dat je er ook snaarstrak de ene na de andere bocht mee aan elkaar rijgt. De balans in de M440i Gran Coupé is indrukwekkend, wat geeft deze machine een vertrouwen en wat nodigt hij je uit om hem flink de sporen te geven!
Kleine zelfstandige
Hoewel we in de M440i xDrive Gran Coupé het liefst alles zelf doen hebben we uit professionele nieuwsgierigheid ook gedurende de nodige kilometers uitgebreid de actieve assistentiesystemen aan het werk gezet. Dat de auto keurig afstand tot zijn voorliggers bewaart en netjes het midden van de rijbaan aanhoudt is geen nieuws. Het systeem gaat nu verder. Wanneer we op een langzamere voorligger af rijden, schakelt de automaat alvast een stap terug, in de veronderstelling dat we er vlot voorbij willen. Hetzelfde gebeurt dankzij informatie van het navigatiesysteem ook voor bochten. In krappere bochten neemt de BMW keurig zelfstandig gas terug en voor voorrangskruisingen en rotondes remt hij gedoseerd af. Bij het
naderen van de bebouwde kom geeft het systeem aan, zonder dwingend te worden, dat je de snelheid kunt aanpassen. Dat gebeurt ook weer bij het verlaten van de bebouwde kom. In beide gevallen volgt de daadwerkelijke tempowisseling overigens pas bij het passeren van het plaatsnaambord, dus niet te vroeg en niet te laat. Daar houdt het niet mee op. De auto zet zichzelf ook keurig stil voor een rood verkeerslicht, om je er dan op te attenderen wanneer het licht weer groen is.
Alles wat het systeem doet voelt natuurlijk aan, het geeft een volwassen indruk en niet de beta-beleving die we bij sommige andere merken met een automatische piloot soms ervaren. Je hoeft je niet te generen voor onnatuurlijk rijgedrag. Het sluit naadloos aan op de hoogwaardige indruk die we van de rest van de auto hebben. Want ondanks de klassiek opgezette aandrijflijn is de techniek echt helemaal bij de tijd.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Geweldig onderstel
- +Prima aandrijflijn
- -Beperkte hoofdruimte achterin
- -Beperkt zicht naar achteren
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | M440i xDrive Gran Coupé |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 97.719 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 2.998 cc |
Maximaal vermogen | 275 kW / 374 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 59 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.783 mm / 1.852 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.856 mm |
Massa leeg | 1.800 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,7 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 182 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.