Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW i8 Roadster

Duurzaam genieten

25
BMW i8 Roadster
BMW i8 RoadsterBMW i8 RoadsterBMW i8 RoadsterBMW i8 RoadsterBMW i8 RoadsterBMW i8 RoadsterBMW i8 Roadster
  • AutoBild
  • Eerste rijtest
22 juli 2018 om 10:28
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 25 2018
AutoWeek 25 2018

Je leest het in AutoWeek 25 2018

De sportieve plug-in hybride heeft meer vermogen en een grotere actieradius gekregen. En dankzij het open dak is er nog meer rijplezier.

Als het gaat om auto's met een elektro-aandrijving, kun je mensen ruwweg opdelen in drie categorieen: ten eerste zijn er de hardliners, die alleen kunnen leven met een volledig elektrische aandrijflijn. Dan heb je de dwarsliggers, die – met name bij sportwagens – het geluid van de verbrandingsmotor niet willen missen. Maar je hebt ook rationeel ingestelde mensen, die zich afvragen waarom je beide aspecten niet zou kunnen combineren. Sport én stroom, geluid én rust. Voor deze doelgroep ontwikkelde BMW de i8, die inmiddels vijf jaar op de markt is. Een sportwagen met plug-in hy-bride-aandrijflijn, waarmee je volledig elektrisch kunt rijden, maar ook met de verbrandingsmotor aan en zodoende motorgeluid. Zo heb je rij- en spaarplezier ineen, zonder de actieradiusangst die sommige mensen nog steeds hebben. Daarmee bleek het merk een succesvol recept in handen te hebben, want de fabrikant heeft sinds 2013 maar liefst 14.000 exemplaren aan de man en vrouw weten te brengen.

De i8 heeft onlangs een facelift ondergaan om dat succes nog even vast te houden. Hij is langer stil, omdat de accu en daarmee ook de actieradius zijn vergroot. En hij is tegelijkertijd sneller luidruchtig dan welke elektroauto ook. Zet de joystick in 'Sport' en in enkele seconden verandert de asfaltfluisteraar in een brullende raceauto. En omdat BMW de i8 nu ook als Roadster aanbiedt, kun je met de plug-in hybride de wind rond je neus laten waaien. Dat het stoffen dak tot een snelheid van 50 km/h met een druk op de knop nagenoeg geruisloos kan worden opgeklapt, past bij deze akoestische extremen.

We rijden vandaag open, op Mallorca, waar de zon schijnt. Het Spaanse eiland is perfect voor de i8 Roadster, want de dagen van brandstofdrinkers zijn er geteld; uiterlijk in 2050 rijden hier alleen nog maar elektrische auto's rond. Momenteel worden de eerste exemplaren geïnstalleerd van wat uiteindelijk een netwerk van 500 laadstations moet worden. Wel is het zonde dat de i8 geen raad weet met snelladers. Zodoende duurt het meer dan twee uur tot de 11,6 kWh-accu weer vol is. Daarmee kun je maximaal 53 kilometer rijden. In de eerste generatie met kleinere accu kwam je nog maar 37 kilometer ver.

BETER GEÏSOLEERD

Het heeft wel iets om in een open roadster te zitten en alleen de banden en het gefluit van vogels te horen. Wie de stad uit rijdt en het gaspedaal intrapt, hoort achter zich, naast de kleine elektromotor, de driecilin- der benzinemotor (met partikelfilter) werken. Die is nu weliswaar beter geïsoleerd, maar hij klinkt nog altijd niet zoals zo'n auto eigenlijk zou moeten klinken. Dan kun je beter op de 'eDrive'-knop drukken en zo lang mogelijk in de E-modus rijden. De motor levert met 105 kW nu 9 kW meer dan voorheen. Het maximale koppel van 250 Nm is uiteraard direct beschikbaar. Op de smalle voorbanden (195/50 R 20) acceleert de i8 volledig elektrisch naar de 120 km/h. Dan neemt de actieradius echter nog sneller af dan het reactievermogen van de gemiddelde bezoeker van één van de lokale clubs.

Hoezeer deze auto ook op duurzaamheid is gericht, petrolheads kunnen er ook mee uit de voeten. Het is simpelweg zaak om de Sport-modus in te schakelen en het gaspedaal te vloeren. Dankzij enige geluidstuning klinkt deze auto eindelijk als een sportwagen en kun je er in minder dan vijf seconden mee naar 100 km/h knallen. De BMW verandert dan in een vierwielaandrijver, zonder dat er een mechanische verbinding tussen de voor- en achteras is.

Op de bochtige wegen van Mallorca voelt de i8 lekker sportief aan, zonder dat hij knetterhard is geveerd. De halverwege het onderstel geplaatste accu's zorgen voor een laag zwaartepunt, wat de dynamiek ten goede komt. Hooguit is er soms wat licht onderstuur, maar dit is wel de coolste elektrische auto sinds het verscheiden van de oer-Roadster van Tesla. De prijs is pittig: € 163.995 voor dit open rijplezier. Ter vergelijking: de 2+2-zits Coupé is er vanaf € 146.995. De bewonderende blikken die deze auto onderweg krijgt, rechtvaardigen dat prijskaartje voor veel mensen waarschijnlijk al. Na 120 kilometer sportief rijden plus 50 kilometer elektrisch glijden door de Mallorcaanse dorpjes, meldt de boordcomputer een verbruik van 6,5 liter op 100 km; een topcijfer voor een auto uit deze categorie. En laten we niet vergeten dat de i8 Roadster in theorie nooit een tankstation hoeft aan te doen. Om dat te realiseren, moet je echter wel een heel fanatieke elektro-aanhanger zijn.

CONCLUSIE

Dit is een auto voor voetbalprofs die nooit meer bij zich hebben dan een spelersvrouw en een weekendtas. Het is ook een hybride voor eco-poseurs die niet willen kiezen en simpelweg alles willen. En het is een verzamelaarsobject: BMW's volgende stekker-sportwagen lust alleen nog stroom.

  • Houd me op de hoogte over de BMW i8
  • Lees meer over supercars en sportscars
BMW BMW i8 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    BMW i8 1.5 Coupé - Head-up - 20" - Display Key - Progressive Package NP 154K

    BMW i8 1.5 Coupé - Head-up - 20" - Display Key - Progressive Package NP 154K

    • 2017
    • 98.173 km

    € 69.950

    BMW i8 1.5

    BMW i8 1.5

    • 2015
    • 91.977 km

    € 74.995

    BMW i8 1.5 Coupé (HUD/H&K/Leder/Camera/Led)

    BMW i8 1.5 Coupé (HUD/H&K/Leder/Camera/Led)

    • 2016
    • 108.251 km

    € 69.900

Meer BMW i8 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW i8 [i12]

    60
    • 13 maart 2020

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW i8 specificaties
  • BMW i8 occasions
  • BMW i8 video's
Advies en informatie
  • BMW i8 tests
  • BMW i8 gebruikersreviews
  • BMW i8 index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW i8 Roadster (2019)

    BMW i8 Roadster (2019)

    4
    • 9 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW i8 First Edition (2014)

    BMW i8 First Edition (2014)

    3
    • 9 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW i8 (2015)

    BMW i8 (2015)

    21
    • 27 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    BMW i8 First Edition (2015)

    BMW i8 First Edition (2015)

    6
    • 23 november 2015
meer reviews
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW zwaait i8 uit met speciale editie

    BMW zwaait i8 uit met speciale editie

    24
    • 2 september 2019
  • Nieuws
    BMW levert Formule E bijzondere safetycar

    BMW levert Formule E bijzondere safetycar

    7
    • 13 mei 2019
  • PREMIUM
    BMW i8 Coupé

    BMW i8 Coupé

    • 11 december 2018
  • Nieuws
    Zijn tijd vooruit: BMW i8

    Zijn tijd vooruit: BMW i8

    20
    • 25 augustus 2018
  • PREMIUM
    BMW i8 Roadster

    BMW i8 Roadster

    • 19 juni 2018
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde BMW i8 bekend

    Prijzen vernieuwde BMW i8 bekend

    25
    • 22 februari 2018
  • BMW i8 vs Lexus LC 500h - Dubbeltest

    BMW i8 vs Lexus LC 500h - Dubbeltest

    72
    • 12 januari 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    11
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    87
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    45
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden