Test: BMW i8 Roadster (2018)
Duurzaam genieten
- AutoBild
- Eerste rijtest
De sportieve plug-in hybride heeft meer vermogen en een grotere actieradius gekregen. En dankzij het open dak is er nog meer rijplezier.
Als het gaat om auto's met een elektro-aandrijving, kun je mensen ruwweg opdelen in drie categorieen: ten eerste zijn er de hardliners, die alleen kunnen leven met een volledig elektrische aandrijflijn. Dan heb je de dwarsliggers, die – met name bij sportwagens – het geluid van de verbrandingsmotor niet willen missen. Maar je hebt ook rationeel ingestelde mensen, die zich afvragen waarom je beide aspecten niet zou kunnen combineren. Sport én stroom, geluid én rust. Voor deze doelgroep ontwikkelde BMW de i8, die inmiddels vijf jaar op de markt is. Een sportwagen met plug-in hy-bride-aandrijflijn, waarmee je volledig elektrisch kunt rijden, maar ook met de verbrandingsmotor aan en zodoende motorgeluid. Zo heb je rij- en spaarplezier ineen, zonder de actieradiusangst die sommige mensen nog steeds hebben. Daarmee bleek het merk een succesvol recept in handen te hebben, want de fabrikant heeft sinds 2013 maar liefst 14.000 exemplaren aan de man en vrouw weten te brengen.
De i8 heeft onlangs een facelift ondergaan om dat succes nog even vast te houden. Hij is langer stil, omdat de accu en daarmee ook de actieradius zijn vergroot. En hij is tegelijkertijd sneller luidruchtig dan welke elektroauto ook. Zet de joystick in 'Sport' en in enkele seconden verandert de asfaltfluisteraar in een brullende raceauto. En omdat BMW de i8 nu ook als Roadster aanbiedt, kun je met de plug-in hybride de wind rond je neus laten waaien. Dat het stoffen dak tot een snelheid van 50 km/h met een druk op de knop nagenoeg geruisloos kan worden opgeklapt, past bij deze akoestische extremen.
We rijden vandaag open, op Mallorca, waar de zon schijnt. Het Spaanse eiland is perfect voor de i8 Roadster, want de dagen van brandstofdrinkers zijn er geteld; uiterlijk in 2050 rijden hier alleen nog maar elektrische auto's rond. Momenteel worden de eerste exemplaren geïnstalleerd van wat uiteindelijk een netwerk van 500 laadstations moet worden. Wel is het zonde dat de i8 geen raad weet met snelladers. Zodoende duurt het meer dan twee uur tot de 11,6 kWh-accu weer vol is. Daarmee kun je maximaal 53 kilometer rijden. In de eerste generatie met kleinere accu kwam je nog maar 37 kilometer ver.
BETER GEÏSOLEERD
Het heeft wel iets om in een open roadster te zitten en alleen de banden en het gefluit van vogels te horen. Wie de stad uit rijdt en het gaspedaal intrapt, hoort achter zich, naast de kleine elektromotor, de driecilin- der benzinemotor (met partikelfilter) werken. Die is nu weliswaar beter geïsoleerd, maar hij klinkt nog altijd niet zoals zo'n auto eigenlijk zou moeten klinken. Dan kun je beter op de 'eDrive'-knop drukken en zo lang mogelijk in de E-modus rijden. De motor levert met 105 kW nu 9 kW meer dan voorheen. Het maximale koppel van 250 Nm is uiteraard direct beschikbaar. Op de smalle voorbanden (195/50 R 20) acceleert de i8 volledig elektrisch naar de 120 km/h. Dan neemt de actieradius echter nog sneller af dan het reactievermogen van de gemiddelde bezoeker van één van de lokale clubs.
Hoezeer deze auto ook op duurzaamheid is gericht, petrolheads kunnen er ook mee uit de voeten. Het is simpelweg zaak om de Sport-modus in te schakelen en het gaspedaal te vloeren. Dankzij enige geluidstuning klinkt deze auto eindelijk als een sportwagen en kun je er in minder dan vijf seconden mee naar 100 km/h knallen. De BMW verandert dan in een vierwielaandrijver, zonder dat er een mechanische verbinding tussen de voor- en achteras is.
Op de bochtige wegen van Mallorca voelt de i8 lekker sportief aan, zonder dat hij knetterhard is geveerd. De halverwege het onderstel geplaatste accu's zorgen voor een laag zwaartepunt, wat de dynamiek ten goede komt. Hooguit is er soms wat licht onderstuur, maar dit is wel de coolste elektrische auto sinds het verscheiden van de oer-Roadster van Tesla. De prijs is pittig: € 163.995 voor dit open rijplezier. Ter vergelijking: de 2+2-zits Coupé is er vanaf € 146.995. De bewonderende blikken die deze auto onderweg krijgt, rechtvaardigen dat prijskaartje voor veel mensen waarschijnlijk al. Na 120 kilometer sportief rijden plus 50 kilometer elektrisch glijden door de Mallorcaanse dorpjes, meldt de boordcomputer een verbruik van 6,5 liter op 100 km; een topcijfer voor een auto uit deze categorie. En laten we niet vergeten dat de i8 Roadster in theorie nooit een tankstation hoeft aan te doen. Om dat te realiseren, moet je echter wel een heel fanatieke elektro-aanhanger zijn.
CONCLUSIE
Dit is een auto voor voetbalprofs die nooit meer bij zich hebben dan een spelersvrouw en een weekendtas. Het is ook een hybride voor eco-poseurs die niet willen kiezen en simpelweg alles willen. En het is een verzamelaarsobject: BMW's volgende stekker-sportwagen lust alleen nog stroom.
- +Eeìn van de opwindendste elektrische auto's
- +Open dak heeft écht meerwaarde
- -Laden verloopt niet snel
- -Prijzig genoegen
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Ferrari stelt komst tweede EV uit 'omdat niemand erop zit te wachten'
Chevrolet Corvette ZR1X: met dik 1.250 pk de bruutste Corvette ooit!
Chevrolet Corvette 'Zora' wordt niet subtieler
Peugeot e-208 GTi: 280 pk en een dosis 205 GTi
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.