BMW 725 tds - Dikste diesel was te licht voor 7-serie
Nog geen commonrail
BMW heeft tot 1996 gewacht met het leveren van een BMW 7-serie op diesel. De 725 tds kreeg de zescilinder waarmee de 325 tds voor die tijd een echt rappe zelfontbrander was. Voor het topmodel kwam de turbodiesel echter te kort. Had BMW niet beter kunnen wachten tot zijn eerste commonrail-zescilinder kwam? Dat vragen we ons af wanneer we op pad gaan met de dieselende limo die kwam omdat diesel toen booming was.
Kijk, in de bijna 400 kg lichtere BMW 325 tds (de E36, voor kenners) komt deze 143 pk sterke zes-in-lijn prima tot zijn recht. In een grote, zware 7-serie is dat echter een ander verhaal, laat staan in de twee ton wegende Range Rover waarin deze motor ook is geleverd. Nu is het wel zo dat je in een grote limousine als deze sowieso in de onthaastmodus moet gaan. Hier staat genieten centraal. Reizen in plaats van racen, gezeten in een fauteuil in plaats van op een veredelde tuinstoel. Hoe dan ook, de 725 tds heeft even tijd nodig om op gang te komen.
Niet te veel vragen van de 725 tds
Zeker, het kan best vlot, maar dan vraag je steeds het uiterste van de machtige zescilinder. Dat moet je niet willen. Nee, beroer het gaspedaal met respect, gebruik vooral het maximumkoppel en laat die automaat maar lekker vlot doorschakelen. Bij 100 km/h draait de dikke diesel circa 1.900 tpm en ook bij 150 km/h is het geluidsniveau nog steeds heel goed te doen. Is de boel goed op temperatuur, dan hoor je slechts een goedmoedig dieselgeknor op de achtergrond. Hiermee stamp je zonder tussenstop naar Trento voor een goede cappuccino. Want lange ritten, daar houdt deze BMW van.
Beter een 728i
In de stad, waar hij toch al niet overal mag komen, voelt hij zich niet zo thuis, mede vanwege zijn formaat. Het type motor leent zich ook niet voor steeds maar stoppen en optrekken. Dan gaat het dieselgedreun irriteren en zou je wensen dat je toch maar die 728i had genomen. Iets wat je misschien ook wel doet als de aanslag voor de wegenbelasting op de mat valt. Je mag namelijk een kleine € 500 per kwartaal aan de staat doneren! Het interieur van de E38, zoals deze 7 heet, is prachtig en van alle gemakken voorzien. We zien lekker veel knopjes, een sober maar fraai instrumentarium en heel veel ruimte. Je moet vandaag de dag maar durven om zo’n oude diesel te kopen, maar na de eerste lange trip maakt die twijfel plaats voor pure liefde.
Met de 730d, die in 1998 kwam, was de diesel in elk geval een stuk vlotter en zuiniger. Weer een jaar later kon de sterkste 7-serie met diesel zich helemaal meten met de Mercedes S-klasse, die je al veel eerder dan de BMW als diesel kon krijgen. In 1999 kwam namelijk de 740d, met 238 pk sterke V8.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 725tds |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 61.170 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.498 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 4.600 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.984 mm / 1.862 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.930 mm |
Massa leeg | 1.740 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 215/65VR16Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
Lees ook
BMW 740i - 1999 - Op de Rollenbank
BMW 7-serie E38 geeft eerste levensteken - Uit de Oude Doos
Waarom de tweede BMW 7-serie bij Mercedes-Benz voor paniek zorgde
Wie geeft deze BMW 7-serie een beetje broodnodige liefde? - Liefhebber Gezocht
Occasion dubbeltest BMW 740i vs. Audi A8 4.2 quattro
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.