BMW 620d Gran Turismo - Test

De grote onbekende

AutoWeek 12 2019
AutoWeek 12 2019
AutoWeek 12 2019

Je leest het in AutoWeek 12 2019

De 6-serie Gran Turismo is vast niet de eerste BMW die bij je bovenkomt als je aan het Beierse merk denk. Ook niet de tweede of derde vermoeden wij. Het zou wel eens het onbekendste model van BMW kunnen zijn. En onbekend maakt onbemind. Terecht? Wij zochten het uit.

Anderhalf jaar geleden introduceerde BMW deze 6-serie Gran Turismo als opvolger van de 5-serie GT, die qua proporties zeker niet de meest prettig lijnende carrosserie had. De nieuwe GT is 6-serie gedoopt, hoewel de 5 de donor is voor alle techniek van de auto. De nieuwe GT is qua verhoudingen beter in balans dan zijn voorganger, maar wie auto’s graag in hokjes plaatst, komt bij dit model bedrogen uit. Hij is langer en hoger dan een 5, heeft een vijfde deur, maar is geen MPV of SUV. Hij is min of meer uniek in zijn klasse. Een Audi A7 en Mercedes-Benz CLS komen nog het dichtst in de buurt, hoewel die auto’s juist een extra lage daklijn hebben en de BMW juist een extra hoge.

De BMW 6-serie GT heeft luchtvering op de achteras, net als de stationwagon van de 5-serie. Een belangrijk onderscheid zit hem in de wielbasis, die met 9,5 centimeter is toegenomen ten opzichte van de 5. Daar profiteer je overduidelijk van op de achterbank. Voor deze test hebben we de versie met kleinste dieselmotor te logeren. De 620d heeft een viercilinder van 190 pk, die ook in veel andere modellen te vinden is. Standaard is hij gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

RUST EN COMFORT

De naam Gran Turismo komt niet uit de lucht vallen. De auto is ontworpen als reisauto en om dat te ervaren, hebben we de nodige uurtjes doorgebracht op de Duitse autobahn. Daar voelt de auto zich inderdaad als een vis in het water. Het motorgeluid dringt vrijwel niet in het interieur door en de onderstelafstemming is erop gericht om je in rust en comfort van A naar B te brengen. In het interieur hangt daardoor een prettig rustige sfeer, waardoor de kilometers en de uurtjes ongemerkt wegtikken. Inzittenden kunnen op normale toon een gesprek met elkaar voeren, zelfs als de bestuurder op een rustig stukje snelweg een kruissnelheid van 170 km/h aanhoudt. Op de achterbank hebben twee volwassenen alle ruimte. Er is ruimschoots plek voor je benen (dankzij de vergrote wielbasis) en je zou zelfs op je laptop kunnen werken, een filmpje kijken op je tablet of gemiste nachtrust kunnen inhalen.

Volgens de beste traditie is het BMW-meubilair van prima kwaliteit als het op comfort aankomt, al moeten we even goed opletten wat er nu precies tot de standaarduitrusting van onze testauto behoort. De importeur heeft zijn best gedaan om een mooie auto voor ons samen te stellen. De ‘comfortstoelen’ zijn onderdeel van het High Executive-pakket en dat betekent dat ze op talloze manier te verstellen en in te stellen zijn. Gelukkig zit er een geheugenfunctie op, zodat twee mensen hun ideale zit kunnen opslaan. De ervaring leert dat het wel even duurt voordat je die hebt gevonden, zoveel fijn afstemming is er mogelijk. Voor de bestuurder is de 6-serie Grand Turismo een echte langeafstandsauto, waarbij hij of zij kan worden geholpen door allerhande assistentie systemen.

Cruise control is standaard, maar de testauto was voorzien van de Personal Copilot (€ 2.495), waarmee de auto behoorlijk autonoom kan rijden. Adaptieve cruisecontrol en rijbaanassistent werken erg goed en maken filerijden aanmerkelijk minder vervelend. In dat pakket zitten nog meer gadgets, zoals een uitwijk assistent (helpt de bestuurder bij het ont wijken van een obstakel), 3D-camera’s en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer.

MATCH MADE IN HEAVEN

De 620d heeft de meest bescheiden dieselmotor onder de kap. Dat mag je gerust letterlijk nemen, want als je de kap opent zie je voor het blok een heel groot stuk met … niets. Er zijn ook 630den 640d-uitvoeringen die beide een 3,0-liter zescilinder dieselmotor onder de kap hebben met 265 pk en 620 Nm respectievelijk 320 Nm en 680 Nm. De 620d moet het doen met een relatief bescheiden 190 pk aan vermogen en 400 Nm koppel. Ten opzichte van de zes cilinders mist hij een prettig rauw randje in het motorgeluid, maar dat is niet echt erg, want de motor is zoals gezegd al amper hoorbaar. Voor kruisen is hij vlot zat en die maximale trekkracht is beschikbaar tussen 1.750 en 2.500 tpm, dus accelereren is nooit een probleem. Ja, natuurlijk, die sterkere versies zijn voelbaar rapper. En vooral wanneer je op de autobahn wilt versnellen van 130 km/h naar pakweg 190 km/h, heeft hij daar iets meer tijd voor nodig. Maar wie in Nederland doet dat nou dagelijks?

EXTRA DIK

De achttrapsautomaat is wat Amerikanen een ‘match made in heaven’ noemen. Hij past perfect bij de motor en doet net zo onberispelijk zijn werk. Het ‘schakelen’ blijft onopgemerkt. De inname van dieselbrandstof blijft keurig binnen de perken. BMW geeft een verbruik op in de buurt van de 1 op 20, maar met onze trip over de autobahn hebben we vanzelfsprekend meer verbruikt. Toch kwamen we nooit onder de 1 op 14 uit als we hele stukken 160 km/h hadden gereden. Onder ‘Nederlandse’ omstandigheden noteerden we 1 op 18, dus dat gaat de boeken in als testverbruik.

De basisprijs van een 620d Gran Turismo is net geen € 73.000, maar bij merken als Mercedes, Audi en BMW is het nadrukkelijk de bedoeling dat je nog een beetje meer besteedt om de auto naar je zin aan te kleden. De folder met opties is ongeveer een centimeter dik. Ga je aan het shoppen, reken dan op 10 tot 15 procent bovenop de aanschafprijs. Kies het juiste audiosysteem, de juiste stoelen, het juiste pakket met wielen en chroomstrips en nog wat zaken die je aanspreken. Niet alles is standaard, omdat ieder mens nu eenmaal andere wensen heeft. De auto die wij hebben gereden, was extra dik aangekleed en de totaalprijs kwam in ons geval net boven de ton uit. En dan kun je het nog steeds véél gekker maken …

Onze testauto was er één van de uitrustingsvariant M-Sport. Dan krijg je wat uiterlijke veranderingen mee, zoals trapeziumvormige uitlaten. Technisch verandert er niets (bij de versies met zwaardere motoren overigens wel: die krijgen een andere automaat en dito remmen) en alleen de bij dat pakket horende wielen en banden zouden van invloed kunnen zijn. Echter, onze testauto was juist voorzien van winterbanden met kleinere wielen.

SUBLIEME AFWERKING

Resumé: BMW heeft veel zorg besteed aan dit model. De afwerking is ronduit subliem, net als de materiaalkeuze. Het ontwerp klopt, de digitale systemen laten zich gemakkelijk bedienen en het feit dat je bijvoorbeeld de hoedenplank onder de laadvloer kunt opbergen, is reuze doordacht. En die bagageruimte is in liters gemeten zelfs groter dan die van een 5-serie Touring, maar iets minder praktisch gevormd, hoewel het voldoende is voor de bagage van vier personen. En zo hoort dat ook bij een auto die je Gran Turismo noemt. De 6-serie Gran Turismo verdient wat ons betreft alle waardering en meer bekendheid.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Onbekend maakt onbemind. En soms is dat maar goed ook, maar in het geval van de BMW 620d Gran Turismo is het gewoon jammer. Je gunt iedereen het comfort, de rust en de ruimte die de auto biedt. Hij staat wat verder af van het strakke, sportieve imago van BMW, maar is juist gemaakt voor eindeloos lange ritten over Europese snelwegen. En de ‘kleine’ diesel voldoet prima in de auto en hij is zuinig bovendien. Maar goedkoop is het geheel niet. Dat is dan ook meteen het grootste bezwaar.

Signalement

Merk Bmw
Model 620d Gran Turismo
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 72.943

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 5.091 mm / 1.902 mm / 1.540 mm
Wielbasis 3.070 mm
Massa leeg 1.740 kg
Laadvermogen 700 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/60R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s
Brandstofverbruik 4,8 l/100km
CO2-uitstoot 127 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum