BMW 6-serie Coupé

Vaandeldrager

BMW 6-serie Coupé
BMW 6-serie CoupéBMW 6-serie CoupéBMW 6-serie CoupéBMW 6-serie CoupéBMW 6-serie CoupéBMW 6-serie CoupéBMW 6-serie Coupé
AutoWeek 28 2011
AutoWeek 28 2011

Je leest het in AutoWeek 28 2011

De derde editie van de 6-serie ziet er niet alleen beter uit dan ooit, voor het eerst is het model dan leverbaar met vierwielaandrijving. Een andere primeur is het A-label dat de 640d-turbodiesel krijgt toegekend. Maar dat is niet het enige, de nieuwe zes heeft tal van nieuwe technieken aan boord die we ongetwijfeld later in andere modellen terug zullen zien.

De 6-serie Coupé was naar onze mening nimmer de fraaiste uit het gamma van de Beierse fabrikant. Maar z'n hier en daar wat moeilijke proporties en de wonderlijk gepositioneerde achterklep die bij de 6 gewoon op de achterplecht bleef liggen, terwijl-ie bij de 7-serie plaatsmaakte voor een conventioneel exemplaar, stonden z'n populariteit niet in de weg. En da's goed nieuws voor de komende grote coupé van BMW. Want hij is niet langer het lelijke eendje van het gezelschap; integendeel. Hij is langer, breder en lager dan ddHij is langer, breder, maar ook lager dan z'n voorganger, en met z'n lange neus, naar achteren geplaatste passagierscompartiment en korte overhang van de koets voor en achter oogt daardoor elegant, atletisch en lichtvoetig tegelijk.

ECO PRO

Toch kan de 6 onderweg niet helemaal verhullen dat je met een behoorlijk zware auto onderweg bent. Niet zo vreemd; afhankelijk van de uitvoering weegt de BMW al gauw tenminste een slordige zeventienhonderd kilogram. Des te knapper is het van BMW dat het deze auto zo'n uitmuntende combinatie van dynamiek en vormgeving heeft meegegeven; zoals het een BMW betaamt. Vooral het nieuw ontwikkelde onderstel van de 6 Coupé, dat allemaal technieken omvat die we voor een belangrijk deel al kennen van de 5- en 7-serie krijgt hier de credits voor. Het omvat standaard Driving Dynamic Control (op de optielijst prijken zaken als Integral Active Steering, Dynamic Damper Control en Adaptive Drive) waarmee je zelf de mate van dynamiek van de BMW kunt instellen. Het systeem kent de modi Comfort, optioneel Comfort+, Sport en Sport+. Overschakelen van Comfort naar Sport resulteert in een snellere gaspedaalrespons, een bij hogere toerentallen schakelende automatische versnellingsbak, een directer werkende besturing en uiteraard een straffer, sportiever onderstel. In de Sport+-stand zorgt de elektronica voor een nog sportievere rijkarakteristiek, en laat het ESP zelfs enige wielspin toe. Nieuw is de toevoeging van een zogenaamde ECO PRO-modus. Deze debuteert op de 6 Coupé, maar zal zeker z'n weg vinden naar de andere modellen uit het gamma van BMW. De 640d en de door ons gereden 640i zijn uitgerust met de ECO PRO-functionaliteit. In deze stand word je aangezet tot een rustiger, relaxter rijgedrag. De motor draait lagere toerentallen en de gasrespons wordt aanmerkelijk trager. Daarnaast blaast de airco minder hard. In ECO PRO krijgt de BMW een loom, laid back karakter, en dat heeft natuurlijk positieve consequenties voor het brandstofverbruik. De 640d komt mede door ECO PRO én z'n start-/stop-systeem, dat net als ECO PRO onder BMW's Efficient Dynamics-paraplu valt, en dat hij ook deelt met de 640i, in aanmerking voor een A-label. En daarmee is-ie de eerste in z'n klasse die zo'n label krijgt toebedeeld. Hoewel de drieliter turbodiesel uit de 640d met 313 pk tien procent meer vermogen heeft dan z'n voorganger, is het verbruik van de motor is juist met 20 procent gedaald. Het ligt nu op 5,4 liter per 100 kilometer. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 143 g/km. Behalve dat hij op basis van deze cijfers het genoemde A-label krijgt opgespeld, is de 640d ook nog eens fors goedkoper dan z'n voorganger.

Siddering

Het start-/stopsysteem werkt weliswaar voorbeeldig, het laat de motor helaas niet geheel ongemerkt starten; een kleine siddering gaat iedere keer als het verkeerslicht op groen springt en je het rempedaal loslaat door het interieur, en dat is een kleine smet op het comfortblazoen van de auto. Alle uitvoeringen van de 6-serie krijgen een achttraps automatische transmissie. In de 640i maakt die een formidabele indruk. De bak schakelt vrijwel onmerkbaar en laat zich niet van de wijs brengen door snel wisselende gaspedaalstanden. Wanneer je plotseling vol vermogen vraagt van de BMW, reageert de transmissie alert en schakelt onmiddellijk enkele verzetten terug om vervolgens weer soepel op te schakelen. De 320 pk sterke 640i presteert ruim bovenmodaal. De zescilinder lijnmotor laat de BMW in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren. De TwinPower turbo-motor heeft een afgeregelde topsnelheid van 250 km/h. De soepele krachtbron verbruikt volgens BMW tussen de 7,6 en de 7,8 liter benzine per honderd kilometer. De door een V8 voortgedreven 650i lust aanmerkelijk meer; elke honderd kilometer 10,6 liter. En met vierwielaandrijving 11,3 liter. Ja, inderdaad, vierwielaandrijving. De Beierse fabrikant stelt nu voor het eerst xDrive ter beschikking aan de 6 Coupé, en heeft die toebedeeld aan de sterkste variant. Door de 407 pk's van de 4,4 liter achtcilinder over vier wielen te verdelen, krijgt de auto die toch al als op rails door de bocht gaat nog meer tractie.

De 6-serie Coupé heeft meer primeurs, onder andere adaptieve koplampen met LED-technologie en Cornering Lighting; dit snelheidsafhankelijke systeem past de lichtbundel aan bij het nemen van een bocht. En een 10,2-inch groot centraal display – flatscreen is een beter woord. Geen overbodige luxe in het licht van de steeds toenemende hoeveelheid info die BMW full colour inzichtelijk wil maken voor de bestuurder. De firma Bang & Olufsen ontwikkelde speciaal voor de BMW 6-serie een geluidsinstallatie met maar liefst zestien speakers en een vermogen van 1200 watt. Op de nieuwe 6-serie Coupé zien we een aantal zaken terug van het studiemodel Vision Connected Drive. Hij heeft onder andere een head up display, een achteruitrijdcamera, surround view, en zo voorts.

Bescheiden

Dat de ruimte aan boord niet overhoudt, is niet zo vreemd, gegeven het feit dat de BMW een coupé is met vooral sportieve aspiraties. Voorin, gezeten achter het fraaie, met leer overtrokken dashboard, waarvan het centrale deel als vanouds lichtjes naar de bestuurder is toegedraaid, ervaar je geen problemen, maar achterin wordt het allemaal wat krapper. Maar dramatisch klein is het achterin nu ook weer niet. Als volwassene kun je in de separate zetels nog een aardig tijdje uithouden. Op schouder- en ellebooghoogte heb je zelfs meer bewegingsvrijheid dan achter in de huidige 6 Coupé. Het is vooral de voor hoofd en benen gereserveerde ruimte die aan de bescheiden kant is. Bescheiden is niet een woord dat je in gedachten springt bij het zien van de bagageruimte. Met een inhoud van 460 liter is die namelijk bepaald genereus. Half oktober staat de nieuwe 6-serie bij de Nederlandse BMW-dealers voor een vanafprijs van E 90.350 voor de 640i.

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.