AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 6-serie Coupé
45

Achtcilindersymfonie

BMW 650i Coupé (2012)

De afwerking van het interieur van de 650i Coupé is om door een ringetje te halen. De achteruitrijcamera zit verstopt achter het zo begeerde embleem. De V8 presteert niet alleen geweldig, de 4,4-liter twinturbo is met zijn opzwepende roffel ook een lust voor het oor.
  • Autotest
18 november 2012 om 13:19
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nadat BMW eerder al de Cabrioversie van de nieuwe 6-serie introduceerde, volgt nu de gewone Coupé. Alhoewel, wat is er gewoon aan een auto met een 407 pk sterke en prachtig klinkende V8 aan boord. Tijd om te rijden en te genieten.

De vorige 6-serie Coupé was nu niet bepaald de mooiste uit het BMW-gamma. Gelukkig is de nieuwe is niet langer het lelijke eendje. Hij is niet alleen breder, maar ook langer en lager dan het vorige model. Daarbij ziet hij er niet alleen eleganter, maar tegelijkertijd ook atletischer uit. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het model er tijdloos uitziet, waardoor op den duur de klassiekerstatus in het verschiet ligt.

Onderhuids heeft de nieuwe 650i Coupé veel gemeen met de 7-serie van BMW. Onder de motorkap gaat een 4,4-liter V8 met twee turbo's schuil. 407 pk's hoest deze beul op, plus een maximale trekkracht van 600 Nm. Dat is voor een motor van dit formaat nog niet eens zo heel veel, maar meer dan voldoende om de BMW tot inspirerende prestaties aan te sporen. De auto accelereert in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Dat deze prestaties hun prijs hebben, moge duidelijk zijn. De 650i Coupé drinkt namelijk als een tempelier. Op elke liter brandstof komen we 6,1 kilometer ver en dat is behoorlijk fors. Aan de andere kant hebben we de 650i bepaald niet ontzien.

Daarnaast onderstreept de BMW zijn prestaties, ten overvloede, ook nog eens auditief. Het dreigende roffelen dat bij het rijden continu op de achtergrond aanwezig is, gaat wanneer je het gaspedaal vloert over in een heerlijk gebrul dat alleen een V8 kan produceren. Hij imponeert al zodra je de startknop indrukt. De achtcilinder komt gorgelend tot leven en doet daarmee direct zo'n belofte over z'n potentieel dat de rillingen over je rug lopen.

Gran turismo

Op het rijden van de coupé valt niets af te dingen. De credits gaan naar het nieuw ontwikkelde onderstel van de auto, dat allemaal technieken herbergt die we kennen uit de 5- en 7-serie. Een belangrijke rol is weggelegd voor Driving Dynamic Control, waarmee je zelf de mate van dynamiek kunt instellen. Het kent in de testauto de modi Comfort, Comfort+, Sport en Sport+. Overschakelen van Comfort naar Sport resulteert in een snellere gaspedaalrespons, een bij hogere toerentallen schakelende versnellingsbak, een directer werkende besturing en uiteraard een straffer, sportiever onderstel. De Sport+-stand zorgt voor een nog sportievere rijkarakteristiek. Dan laat het ESP zelfs enige wielspin toe. En fishtailen, dat wil de Duitse coupé maar wat graag als je in de bocht het gaspedaal intrapt. Geen wonder, met al dat vermogen op de achterwielen.

Alle elektronica houdt de BMW echter keurig op de rails. De vele snufjes verbloemen ook dat je met een tamelijk zware auto onderweg bent. Je kunt ongegeneerd hoeken, zonder dat-ie ook maar een krimp geeft. Alleen bij het remmen voel je het gewicht doordrukken. Daarbij is het gevoel in het stuur zoals je van een BMW verwacht: direct, precies en vlezig. Zelfs in z'n sportiefste rijmodus blijft er bij de 650i altijd flink wat comfort overeind, waardoor hij eerder een gran turismo is dan een sportauto. De instap naar achteren langs de naar voren geklapte rugleuningen van de voorstoelen en de zit in de diepe, geprofileerde achterbank zouden wel beter kunnen.

Video

Oordeel

5 sterren

Krachtige motor, uitstekende rijeigenschappen en een complete uitrusting. Achterin is de BMW helaas niet ruim. Bovendien lust hij een slok.

Signalement

Merk Bmw
Model 650i Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 112.705

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.395 cc
Maximaal vermogen 300 kW / 407 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.894 mm / 1.894 mm / 1.369 mm
Wielbasis 2.855 mm
Massa leeg 1.745 kg
Laadvermogen 515 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,4 s (fabrieksopgave: 4,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 2,9s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 245 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 6-serie
  • Lees meer over supercars en sportscars
BMW BMW 6-serie Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Cabrio 650i * YOUNGTIMER * HUD * CAMERA * ALPINA 19 INCH !!

    BMW 6-serie Cabrio 650i * YOUNGTIMER * HUD * CAMERA * ALPINA 19 INCH !!

    • 2006
    • 143.086 km

    € 23.750

    Cabrio 650i E64 | 42.000KM!! | Head-up-display | Sportstoelen voor | Licht-pakke

    BMW 6-serie Cabrio 650i E64 | 42.000KM!! | Head-up-display | Sportstoelen voor | Licht-pakke

    • 2008
    • 42.000 km

    € 32.950

    Cabrio 650i E64 | "Individual" | 90.000KM | Head-up-display | HiFi-speakersysteem Professional

    BMW 6-serie Cabrio 650i E64 | "Individual" | 90.000KM | Head-up-display | HiFi-speakersysteem Professional

    • 2007
    • 90.000 km

    € 29.950

Meer BMW 6-serie occasions

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 6-serie specificaties
  • BMW 6-serie occasions
  • BMW 6-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 6-serie tests
  • BMW 6-serie gebruikersreviews
  • BMW 6-serie index
PREMIUM
Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest

Cupra Formentor vs. BMW X2 - Dubbeltest

Ze zijn sportief, zien er zelfverzekerd uit en hun grootste wens is wereldvrede. Op het eerste...

Lees meer
Rij-impressie BMW M6

Rij-impressie BMW M6

60

De V10 is geweest, de nieuwe BMW M6 moet het doen met een V8. Is dat behelpen? Niet bepaald,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    BMW 645Ci Cabrio (2005)

    BMW 645Ci Cabrio (2005)

    1
    • 17 september 2020
  • Review
    BMW 650i xDrive Gran Coupé High Executive (2016)

    BMW 650i xDrive Gran Coupé High Executive...

    15
    • 15 januari 2020
  • Review
    BMW 645Ci S (2004)

    BMW 645Ci S (2004)

    4
    • 14 mei 2019
  • Review
    BMW 635 CSi (1980)

    BMW 635 CSi (1980)

    16
    • 18 juli 2018
  • Autonieuws
    Prijzen nieuwe instapdiesel BMW 6-serie GT bekend

    Prijzen nieuwe instapdiesel BMW 6-serie...

    13
    • 7 juni 2018
  • Review
    BMW 630i (2010)

    BMW 630i (2010)

    5
    • 13 april 2018
  • BMW M6 Gran Coupe - Op de Rollenbank

    BMW M6 Gran Coupe - Op de Rollenbank

    86
    • 28 februari 2018
Merk
Merk
  • Review
    BMW 530d High Executive (2004)

    BMW 530d High Executive (2004)

    3
    • 22 februari 2021
  • Review
    BMW 535d High Executive (2005)

    BMW 535d High Executive (2005)

    3
    • 21 februari 2021
  • Review
    BMW 118i (2020)

    BMW 118i (2020)

    7
    • 20 februari 2021
  • Autonieuws
    BMW X7 bepantserd door Inkas

    BMW X7 bepantserd door Inkas

    6
    • 19 februari 2021
  • Review
    BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)

    BMW i3s 94Ah Range Extender (2018)

    8
    • 18 februari 2021
  • BMW M235i - Op de Rollenbank

    BMW M235i - Op de Rollenbank

    32
    • 18 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe BMW 7-serie én elektrische i7 betrapt

    Nieuwe BMW 7-serie én elektrische i7 betrapt

    32
    • 17 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep