BMW 520i (1994)

Een heer van stand

BMW 520i
BMW liet onlangs de vier- en zescilindermodellen van de 5-serie een lichte face-lift ondergaan. Hoewel het met name om een nieuwe grille en motorkap gaat, resteert er genoeg om de '5' weer eens scherp te bekijken.

De huidige uitvoering van BMW's 5-serie is niet meer zo 'piep', maar het model heeft de tand des tijds toch aardig kunnen weerstaan. Zeker nu de nieuwste versies allemaal de grille en de motorkap van de achtcilindermodellen hebben gekregen. Van de BMW 5-serie zijn aanzienlijk potentere versies verkrijgbaar dan de 520i. Als je echter de goed-vaderlandse vermaning 'Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg' volgt, kom je uit bij deze 'bescheiden' gemotoriseerde uitvoering. De in lengterichting geplaatste zespitter levert toch flink wat vermogen. Hij zendt 110 kW (150 pk) richting achterwielen. Dat BMW zoveel vermogen uit die twee liter haalt zit hem niet in de zes cilinders, maar in de geavanceerde techniek. Bij de BMW-machine vinden we twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Al die kW's helpen de BMW aan hoge prestaties. De testwagen trok in 11,4 tellen van nul naar honderd op en de opgegeven topsnelheid van 211 km/h ligt zeer ruim boven wat op verreweg de meeste Europese wegen is toegestaan.
Als bestuurder van een BMW bevind je je in een soort cockpit. Instrumentenpaneel en middenconsole vormen een geheel dat rond de chauffeur is gegroepeerd. Een niet zo handig onderdeel daarvan vormen de schuifjes voor de ventilatie. Je ziet niet zo makkelijk welk schuifje waarvoor dient. Handig is weer wel dat de temperatuur links en rechts afzonderlijk geregeld kan worden. Wie z'n zit wil vinden heeft wel wat verstelwerk te verrichten. Jammer dat het stuur alleen omhoog en omlaag kan. De hoogte van de veiligheidsgordels verandert automatisch wanneer de voorstoelen worden verschoven.
De BMW maakt zijn reputatie waar en biedt een sportieve rijstijl. Hij trekt vrij vinnig op en zijn zescilinder maakt daarbij een geluid dat pittig, maar niet hard klinkt. Schakelen gaat snel en licht. Maar de pook bevindt zich dan ook dicht bij de achter de motor geplaatste versnellingsbak. Heb je de 100 in 'vijf' bereikt, dan geeft de decibel-meter het getal 64 aan. Verhoog je de snelheid naar 120, dan gaat de wijzer naar 66 dB(A). Keurige waarden, die passen bij een automobiel van stand. Je voelt bij het rijden dat de Beierse wagen niet vooruit wordt getrokken, maar geduwd. Je moet daardoor iets attenter zijn om hem bij het rechtuit rijden in het rechte spoor te houden. Des te opvallender is het hoe mooi strak en eventueel snel de Beier door de bocht gaat. Hij blijft daarbij verregaand neutraal en zal zijn bestuurder niet gauw verrassen met een uitbrekende achterkant. De sportief/comfortabel afgestemde vering/demping van de 520i is niet stug en ook niet week. Als het wegdek niet veel zaaks is, merken de inzittenden daar weinig van, Rijd je echter door een 'gat', dan is dat duidelijk voelbaar. De stuurbekrachtiging is zo goed dat je vergeet dat hij er is.

Voldoende comfort
Ruimte achterin is belangrijk bij een auto in deze klasse. Uiteraard is de BMW daarop berekend. Toch is de ruimte iets minder riant dan je verwacht van deze limousine met zijn lange wielbasis. Hier wreekt zich het concept van een in de lengterichting opgestelde motor voorin, die de achterwielen aandrijft. Hoofdsteunen achter zijn op de 520i niet standaard. Wel op de duurdere Executive-uitvoering. Een wegklapbare achterbank is evenmin standaard. Daar staat tegenover dat de 520i met een flinke kofferbak van 460 liter is uitgerust. Alleen vraagt het differentieel voor de aangedreven achterwielen ruimte. Jammer dat het kofferdeksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen.
Duitse auto's, ook de duurdere, waren nog niet zo lang geleden berucht om hun karige standaarduitrusting. Maar de tijden zijn ten goede veranderd. Zo is de BMW uitgerust met een toerenteller; centrale portiervergrendeling; elektrisch bediende ruiten vóór; elektrisch verstelbare buitenspiegels; een airbag voor de bestuurder en ABS. Een typisch onderdeel is de verbruiksmeter. Je kunt je afvragen of een BMW-rijder daar wel naar omkijkt.
Samengevat is de BMW 520i een lekker rijdende, sportieve sedan. Maar voor de pk's, de hoge topsnelheid en de redelijk vlotte acceleratie moet worden betaald.

Signalement

Merk Bmw
Model 520i
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.213

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.900 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.751 mm / 1.412 mm
Wielbasis 2.761 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 700 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 211 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum