BMW 520i Executive (1993) #3

autoreview

BMW 520i Executive (1993)

Signalement

Uitvoering520i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf47.300 km
KM-stand laatst97.200 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eindevaluatie

  • 97.200 km

In 2007 aangeschaft bij AutoHan in Zwanenburg. Eigenlijk heel toevallig. Ik ging er heen om een E30 te bekijken vanwege mijn voorliefde voor oudere BMW’s. Niet om te kopen, gewoon om te zien. Ik reed toen nog een Peugeot 307 sw met teveel ergernissen en had al meerdere keren aan gedacht hem van de hand te doen. Bij Janek Han zag ik deze prachtige 520i automaat bouwjaar 1993 staan met ruim 47000 km op te teller van het type E34. Het was het laatste zetje dat nodig was om de 307 definitief op Marktplaats te zetten.

Het is nu bijna 5 jaar later en tijd dat de E34 plaats gaat maken voor een E39. Ik wil toch graag mijn ervaringen van 5 jaar E34 delen vandaar deze eindevaluatie.
In deze 5 jaar heb ik ongeveer 50000 hele prettige kilometers gemaakt. Kilometers met een hele grote C van comfort en rijeigenschappen die in het hedendaagse verkeer absoluut niet misstaan, sterker nog, een huidige Insignia of Passat zal er nog moeite mee hebben en gratis en voor niks erbij een volstrekt uniek eighties gevoel. Voor een rijke uitrusting hoefde ik de auto niet te nemen, een goed werkende ijskoude airconditioning was ongeveer het enige wat er extra op zat. Ramen open?, gewoon slingeren.

In die 5 jaar en 50000 km heb ik elke liter getankte benzine nauwgezet bijgehouden, gemiddeld verbruik 1 : 9,72, euro95. Wel dien ik erbij te vertellen dat ik een rustige rechter voet heb.
Onderhoud heeft in die 5 jaar plaats gevonden bij BMW dealer Smudde in Enschede wat geleid heeft tot een prachtig doorgestempeld serviceboekje.
Wat is er in 5 jaar aan gebeurd?
Bij aankoop PDC, bluetooth en afneembare trekhaak laten monteren.
03-12-2007, 55113 km winterbeurt met accu vervangen
17-03-2008, 58913 km BMW motorolieservice en preventief versnellingsbakolie laten verversen en remolie vervangen.
10-07-2008, 61893 km APK en waterpomp vervangen.
05-05-2009, 71768 km Inspectie II, geen extra werkzaamheden.
11-06-2010, 83033 km APK
20-08-2010, 84154 km BMW motorolieservice, reactiestang li. voor vervangen en remolie ververst.
17-06-2011, 89562 km APK
19-07-2011, 90805 km schijven en blokken rondom vervangen
10-11-2011, 93993 km winterbeurt en reactiestang re. voor vervangen
04-01-2012, 94782 km Inspectie I, klepstellers gecontroleerd en remolie ververst nadat de auto mij voor de eerste heeft laten staan.

Als je de afschrijving van 5000 euro erbij optelt heb ik goedkoop gereden, in een nieuwe B of C klasse ben je duidelijk duurder uit. Het leert dat het rijden in een youngtimer BMW niet duur hoeft te zijn mits je niet bezuinigd op de aanschaf en begint met een goede basis en het onderhoud netjes laat uitvoeren. Een feilloos comfort, heel veel Freude am Fahren en het eerder genoemde, volstrekt unieke eighties gevoel krijg je er voor terug.
Rijeigenschappen? rij op een rustige duitse autobaan 170 of 180 km en je weet wat ik bedoel, het lijkt wel of een BMW 5serie beter gaat rijden naarmate je harder gaat.

Heb ik niks gemist in die bijna 5 jaar?, natuurlijk wel. Elektrische ramen want het openen van het re. achterraam tijdens het rijden is een hachelijke onderneming. Een cruisecontrol had het toch al hoge comfortniveau nog verder verhoogd en een handvol extra PK’s waren ook meer dan extra welkom geweest want met een 520 automaat trek je de klinkers geenszins uit de straat.

Ik kijk met heel veel plezier terug op het rijden in een E34 520 automaat maar na 5 jaar vind ik het tijd voor wat anders en is het moment aangebroken om hetgeen ik gemist heb niet langer voor lief te nemen.

Als alles gaat zoals afgesproken gaat de E34 30 maart terug naar AutoHan om plaats te maken voor een E39, 528 automaat met 33000 km op teller. Misschien een volstrekt onverantwoorde investering voor een bijna 15 jaar oude auto maar als ik er net zoveel en misschien nog wel meer Freude am Fahren voor terug krijg vind ik het dubbel en dwars waard.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.