BMW 4-serie Gran Coupe

Liftback in sportpak

BMW 4-serie Gran Coupé
BMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran Coupe ERBMW 4-serie Gran Coupe ERBMW 4-serie Gran Coupe ERBMW 4-serie Gran Coupe ER
AutoWeek 25 2014
AutoWeek 25 2014

Je leest het in AutoWeek 25 2014

De ene keer ben je zelf de bedenker van een niche, de andere keer volg je je concurrent. Dat laatste is overduidelijk van toepassing op de BMW 4-serie Gran Coupé, want die mikt zeer nadrukkelijk op de Audi A5 Sportback. De timing is perfect, want die andere premium vijfdeurs raakt op leeftijd, en met de Gran Coupé heeft BMW een bijzonder plezierige aanwinst

Je zult maar BMW-verkoper zijn. Dan is 2014 een van de drukste jaren uit je loopbaan, leef je van introductie- naar introductiefeest en schuif je aan bij de ene na de andere verkooptraining. De stroom aan nieuwe modellen is zelfs voor autofreaks nauwelijks bij te houden. Er verschijnen nieuwe type-aanduidingen achterop BMW's met koetswerken zoals we die nog niet eerder (bij het merk) zagen. 2-serie, 4-serie, X4, en binnen die nieuwe modelseries gaan de Duitsers al net zo enthousiast te keer. Neem de 4-serie. Die debuteerde als coupé, begin dit jaar verscheen hij als cabriolet en nu maken we dus kennis met de Gran Coupe. Daarmee bewandelt BMW dezelfde weg als Audi. Zoals de carrosserievarianten met de aanduiding A5 de wat chiquere zustermodellen van de A4 zijn, zo moet je de 4-serie als een soort speciale reeks op de 3-serie zien. En daarmee is deze Gran Coupé het antwoord op de A5 Sportback. Dit type carrosserie, waarbij vier of vijf portieren worden gecombineerd met een sterk aflopende daklijn, wordt wel aangeduid als de vierdeurs coupé. De buitenafmetingen zijn identiek aan die van de gewone Coupé, de daklijn is echter 112 millimeter naar achteren uitgetrokken en eindigt zo achteraan de kont om plek te maken voor twee deuren extra. Zet je een nuchtere Hollandse bril op dan zou je 't ook een liftback kunnen noemen, de aanduiding die Toyota in de jaren tachtig gebruikte voor varianten van de Corolla en de Carina…Maar deze BMW is natuurlijk ondergedompeld in een premium bad. En met succes. Misschien is de Gran Coupé wel de mooiste carrosserievorm van alle versies van de 3- en 4-serie samen. De lange motorkap en de ver naar achteren doorgetrokken C-stijl, de inkeping achter de voorste wielkast, en profil is het een genot om naar te kijken maar of je 'm nu recht van voren of van driekwart achter bekijkt, het blijft gewoon 'n beauty. Iets wat niet voor alle nichemodellen van BMW geldt. Maar goed, da's natuurlijk iets persoonlijks.

Instappen achter
Denk bij het instappen aan het hoofd, of je dat nu achterin doet bij een Mercedes CLA (segment lager dan de Beemer), een VW CC of een Audi A5 Sportback, het is telkens weer hetzelfde liedje. Of probeer maar eens een Maxi Cosi naarbinnen te wurmen. Dan merk je dat bij dit soort auto's het esthetische boven het praktische gesteld is. Eenmaal achterin zullen mensen in de 4-serie Gran Coupe niet snel klagen over de beenruimte, ben je langer dan 1,80 meter en zit je kaarsrecht met de rug tegen de leuning dan schuurt het kruintje wel tegen de hemelbekleding. De achter klep wordt ondersteund door opvallend dikke gasdempers. En de bagageruimte? 480 liter, met de achterbank neer loopt dat op tot 1.300 liter. Daarmee is de Gran Coupé praktischer dan een 3-serie, want ook die biedt minimaal 480 liter maar heeft weer niet zo'n grote achterklep. Op de achterbank is het in de Dreier natuurlijk weer beter toeven.

Groot verschil 428i-435i
Voorin gaat het er net zo zakelijk en strak aan toe als in een 3-serie. De lage zit, het dikke stuurwiel en de riant verstelbare stuurkolom, het draagt bij aan een enthousiaste start van de rit. Zulke zaken werken nu eenmaal uitnodigend. De besturing voelt vlezig en een tikkeltje zwaar aan. Lekker. Het feest der bochten in Baskenland kan beginnen. Wat ligt de 4-serie Gran Coupé goed op de weg, hij doet altijd precies wat je wil. .Om een verschil in stijfheid te voelen met de gewone coupé zou je ze echt kort na elkaar moeten rijden. Wil je de 4 Gran Coupé helemaal op scherp, zet dan Dynamic Drive Control, het rijprogramma met individueel instelbare settingen, op Sport Plus. Dan is de besturing het fijnst, staat de demping op stevig, hangt hij voortreffelijk aan het gas en is de 8-traps automaat prima bij de les. Qua software zit het wel snor met die automatische transmissie. De bak schakelt snel en zonder schokken en doet je geen moment verlangen naar een automaat met dubbele koppeling. Standaard levert BMW alle motorversies met een handgeschakelde zesbak. Deze 428i beschikt net als over de 420i over een 2,0-liter viercilinder turbo. Geen zes-in-lijn dus, ondanks dat 28i in de type-aanduiding. Qua snelheid mis je zo'n zespitter geen moment, qua geluid wel, want het kernachtige gebrom van de hardwerkende vierpitter is niet bepaald een plezier voor het gehoor. De 435i doet het wel met zescilinder maar dat betekent minimaal 11.000 euro meer stukslaan op de toch al niet goedkope 4-serie Gran Coupe. Dieselrijders komen in eerste instantie aan hun trekken met de 418d en 420d, later volgen de zescilinders 430d en 435d waarmee het gamma redelijk parallel loopt met dat van de 3-serie, de instapversies die je bij dat model kunt krijgen zien we niet in Gran Coupe-gamma. Het grootste gemis in Nederland ten opzichte van zijn belangrijke opponent is dat aan een versie met 20% bijtelling, iets waarmee Audi wel zakelijke rijders in de A5 Sportback kan lokken. Maar verder slaat de 4-serie Gran Coupe in als een bom, zowel qua rij-eigenschappen als qua looks.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum