Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 3-serie Coupé

BMW 328i Coupé (1997)

Ingetogen degelijkheid

BMW 328i Coupé (1997)
  • Autotest
14 augustus 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De BMW 328i coupé heeft weliswaar een spannende hoeveelheid vermogen, maar hij komt heel bescheiden over. In deze test kijken we of hij ondanks zijn ingetogen uiterlijk toch de sportieve harten op hol gang brengen.

De BMW 328i coupé is een van de vele carrosserievarianten van de 3-serie. Met subtiele wijzigingen ten opzichte van de sedan (langere neus, kortere en lagere kont) heeft hij een heel dynamische uitstraling gekregen.
Wie een BMW 3-serie coupé wil aanschaffen, kan uit een groot aantal krachtbronnen kiezen. Zes maar liefst. De zescilinder machine in de 328i meet 2793 cc, en knalt er 193 pk vermogen en 280 newtonmeter koppel uit. Om dat te bereiken heeft hij een verstelbare nokkenas voor de inlaatkleppen, die bij lage toeren een gunstige invloed heeft op het koppel en bij hoge toeren voor meer vermogen zorgt.
Net als bij alle BMW"s gaat het vermogen naar de achterwielen. Schakelen hoefde niet, want onze testauto was voorzien van een als extra leverbare automatische versnellingsbak. Heerlijk comfortabel. De 5-traps automaat schakelt zo soepel en vlot dat hij de berijder zeker niet naar een handbak doet verlangen. Met het hoge motorkoppel pakt hij soepeltjes uit lage toeren op.
Niet soepel, maar stevig is de afstemming van het onderstel. Zo stevig in ieder geval dat het comfort op slecht wegdek wat tegenvalt. De 328i coupé laat zich exact mennen. Zijn besturing werkt zeker niet te licht; eerder wat zwaar. Van aandrijfreacties in het stuur is geen sprake. Het motorvermogen gaat immers naar de achterwielen. Voor wielspin hoef je niet bang te zijn, want wielen die dreigen door te slaan worden in bedwang gehouden door de standaard op de 328i aanwezige Automatische Stabiliteits- en Tractiecontrole (ASC+T). Bovendien gaat bij een wagen met automatische versnellingsbak het motorvermogen toch al minder onversneden naar de aangedreven wielen dan bij een auto met handbak. ASC+T grijpt ook in als in een bocht wielen hun grip beginnen te verliezen. En omdat de 3-serie, hoewel hij achterwielaandrijving heeft, toch al vergaand neutraal is, kan de Beierse coupé akelig snel door de bocht. Onderstuur liet zich bij ons testexemplaar met automaat zelfs nauwelijks provoceren. Een "nadeel" van de automaat is wel dat je iets aan acceleratievermogen moet inleveren. Volgens de technische gegevens kan een handgeschakelde 328i coupé de sprint van nul naar honderd in 7,3 s afleggen, terwijl eenzelfde wagen met automatische transmissie er 7,8 seconden voor nodig zou hebben. "Onze" wagen bleef wat achter bij de fabrieksopgave. We klokten hem op een nog altijd verdienstelijke 8,6 s. Ook de tussensprint (80-120) gaat met gemak. In slechts zes seconden legde hij de inhaalproef af.

Geen gekruip

Het zitmeubilair van de BMW bevindt zich op normale hoogte, hier geen gebuk en gekruip, zoals bij sommige andere coupés, om in te stappen. Ook wie wat strammer van leden is, stapt makkelijk in en uit. En je kunt de stoelen, die het lichaam van opzij goed steunen, uitgebreid verstellen. Achterin vinden volwassenen een redelijk onderkomen. Door de aflopende daklijn houdt de hoofdruimte niet over, maar plaats voor de onderdanen is er genoeg. Ook bagageruimte mag er met 405 liter zijn. Bovendien kan de achterbankleuning nog in gelijke delen worden omgeklapt.
De 328i coupé heeft hetzelfde dashboard en instrumentenpaneel als andere modellen uit de 3-serie. Zoals we van BMW gewend zijn, vormen dashboard en middenconsole één geheel, dat als een soort cockpit op de bestuurder gericht is. Sportieve trekjes ontbreken. In de portieren van de 3-serie coupé vinden we flink ruime vakken die in twee segmenten zijn verdeeld. Voor het overige is er niet veel opbergruimte.
Voor zo"n 90 mille mag de 328i coupé wel wat uitrusting aan boord hebben. Nou inderdaad: twee airbags, een verstelbaar stuur, elektrisch bedienbare portierruiten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektronische startblokkering, ABS en Automatische Stabiliteits- en Tractiecontrole. In de "Executive" uitvoering (bijna 93 mille) is de wagen verder onder meer uitgerust met cruise control en een buitentemperatuurmeter.
Wie sportiviteit gecombineerd wil zien met praktische bruikbaarheid, doet met de BMW 328i coupé een uitstekende keuze.

Signalement

Merk Bmw
Model 328i Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 43.518

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 2.793 cc
Maximaal vermogen 142 kW / 193 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 3.950 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.433 mm / 1.710 mm / 1.366 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.355 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 670 kg
Banden205/60WR15Prijzen
Topsnelheid 232 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,0s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 649
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
BMW 318i Business Edition Plus (4D/8A)
€ 669
Stel samen ▸
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 644
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 3-serie E36 CABRIO 325i ORIGINEEL NEDERLANDS MET HARDTOP! APK 7-23 ✔️

    BMW 3-serie E36 CABRIO 325i ORIGINEEL NEDERLANDS MET HARDTOP! APK 7-23 ✔️

    • 1994
    • 147.175 km

    € 9.990

    BMW 316i Executive

    BMW 316i Executive

    • 1997
    • 299.567 km

    € 1.650

    BMW 3-serie Cabrio 325i Elek. dak, i.z.g.st. Airco, incl. historie

    BMW 3-serie Cabrio 325i Elek. dak, i.z.g.st. Airco, incl. historie

    • 1992
    • 135.924 km

    € 32.900

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: facelift

    496
    • 18 mei 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Executive (2001)

    BMW 320d Executive (2001)

    6
    • 7 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    9
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i Corporate Executive (2019)

    BMW 320i Corporate Executive (2019)

    5
    • 12 januari 2022
meer reviews
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    26
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    19
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    91
    • 17 mei 2022
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    32
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    62
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    67
    • 3 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    26
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    15
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    19
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    91
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    12
    • 17 mei 2022
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    32
    • 16 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden